Nee, ik ben electro-technicus en houdt mij in mijn werk onder andere bezig met de controle op de naleving van europese, nationale en eigen regelgeving op het gebied van bouw van electrotechnische installaties op onze lokaties.
Daarnaast ben ik als kaderinstructeur EHBO actief binnen de bedrijfshulpverlening en Rode Kruis. Tevens ben ik lid van de SIGMA Brabant Noord.
Ik vind dat je niet alleen de kunstjes moet kennen, maar ook weten waarom je die doet. En een van mijn oude kaderinstructrices (ter geruststelling het is nog steeds een goede vriendin) heeft nachtmerries gehad van mijn vragen. Ik nam geen genoegen met het antwoorden als “het moet zo, want zo staat het in het boekje”. En nu ik zelf voor de groep sta vind ik dat ik mijn verhaal moeten kunnen onderbouwen. Dus je kunt je voorstellen welke vraag er door mij heen gaat bij kreten als “dat mogen EHBO'ers niet !” Dus onderzoek ik de aangevoerde argumenten en kom daarbij regelmatig tot verbazingwekkende ontdekkingen.
Dat brengt ons bij het antwoord op de tweede vraag.
De verantwoordelijkheid voor het handelen van de bedrijfshulpverlening ligt bij de werkgever.
Binnen mijn bedrijf wordt het belang van een goede bedrijfshulpverlening onderkent.
De basisopleiding voor leden van ons brandweerkorps is brandwacht 1ste klas.
Voor de EHBO'ers in het gezelschap geldt dat zij hun volledige EHBO diploma geldig moeten houden door het volgen van herhalingslessen bij een EHBO vereniging. Daarnaast hebben zij tienmaal per jaar een oefening in het kader van de bedrijfshulpverlening. Dit heeft als grote voordeel dat men dus extra trainingen krijgt en dat deze trainingen niet gebonden zijn aan de eisen voor herhalingslessen.
De instructie gebeurd door een ambulanceverpleegkundige die voor een van de grote opleidingsinstituten werkt. Het herhalen van de stof en de handelingen worden verwerkt in de oefeningen van de bedrijfshulpverlening.
Op dit moment hebben we een algemeen protocol, maar het is de bedoeling dat er protocollen opgesteld worden die toegespitst zijn op onze bedrijfssituatie.
Als opdrachtgever voor deze protocollen kan gedacht worden aan de bedrijfsarts.
En dat brengt ons weer tot de BIG wet. Want als wij met zuurstof aan de gang gaan zal dat in principe zijn in situaties waar het direct geven van zuurstof van wezenlijk belang is en dat het wachten op de bevoegde hulpverleners zeer onwenselijk is. Dus is er geen sprake van “het zonder noodzaak beroepsmatig uitvoeren van medische handelingen”.
Ten slotte het volgende. Je eindigde je betoog met de slogan “schoenmaker blijf bij je leest”. Ik heb een tijd geleden op een ander deel van internet een heftige dicussie gevoerd met een ambulancehulpverlener over de vraag of je de stabiele zijlgging op een andere manier mag doen dan in het boekje stond voorgeschreven. Ergens in die discussie heb ik hem de vraag gesteld of men een slachtoffer met rugletsel aan de knie moet omtrekken (conform boekje) 0f met de techniek waarbij de hand in de nek gelegd wordt en dan de knie en elleboog als hefboom gebruikt wordt. Het hoofd rolt dan op de hand en ligt meestal direct goed en de rug blijft tijdens het draaien recht. Zijn antwoord was dat je als EHBO'er alleen de technieken mag gebruiken die in het boekje staat en dus mag de tweede techniek niet. Ik moet nog het antwoord krijgen op de vraag of ik willens en wetens iemand een rolstoel in moet draaien, terwijl ik een betere techniek weet, omdat het zo in een boekje staat.
Tenzij we alleen nog maar slachtoffers helpen die zich aan het OK boekje houden, vind ik het tot mijn taak behoren om EHBO'ers te leren improviseren.
Wil je dat kunnen, dan zul je wel moeten weten waarom je dingen zo doet. Alleen dan kun je de techniek op verantwoorde manier aanpassen als de situatie dat vraagt.
Ik vind het ook mijn taak om EHBO'ers te doordringen van het feit dat het veel belangrijker als ze weten wat ze niet kunnen, dan te weten wat ze wel kunnen.
Dat is de beste garantie dat je bij je leest blijft.
Maarten