EHBO-cursus in 7 dagen

• Gerrita

In het voorjaar ga ik een EHBO-opleidingscursus geven bij een bedrijf “aan huis”. Dit bedrijf moet BHV'ers opleiden en heeft daarbij gekozen voor een volledige EHBO-opleiding (naar mijn idee een verstandige keus).

De bedoeling is dat de cursus 7 dagen duurt, waarbij elke lesdag bestaat uit 3 blokken van 1,5 uur (met de lunch tussen blok 2 en 3).

Heeft iemand ervaring met het geven van een cursus in deze versnelde vorm?

Wie heeft er tips of aandachtspunten?

• Herald

hoi,

Mijn ervaring is dat de cursisten deze cursusvorm als erg zwaar ervaren, het is niet makkelijk om een groep zolang te kunnen boeien.

volgens mij moet je voor deze cursusvorm ook dispensatie van het Oranje Kruis hebben, maar dat weet ik niet zeker.

mijn advies is om er voor te zorgen dat de cursus erg afwisselend wordt om er toch iets leuks van te maken.

Groetjes

Herald

• Gerrita

Bij het Oranje Kruis heb ik inmiddels geïnformeerd, omdat ik hetzelfde dacht als jij. Dispensatie heb je echter alleen nodig, als er sprake is van een cursus in gecomprimeerde vorm ('blokcursus'), waarbij je met het aantal lesuren onder het verplichte minimum van 14 lessen van 2 uur komt.

Het (blijven) boeien van de cursisten wordt inderdaad de grootste uitdaging, denk ik Afwisseling in de werkvormen is voor deze cursus nog belangrijker dan normaal!

Bedankt voor je reactie!

Groeten,

Gerrita

• Gerrita

Bij het Oranje Kruis heb ik inmiddels geïnformeerd, omdat ik hetzelfde dacht als jij. Dispensatie heb je echter alleen nodig, als er sprake is van een cursus in gecomprimeerde vorm ('blokcursus'), waarbij je met het aantal lesuren onder het verplichte minimum van 14 lessen van 2 uur komt.

Het (blijven) boeien van de cursisten wordt inderdaad de grootste uitdaging, denk ik Afwisseling in de werkvormen is voor deze cursus nog belangrijker dan normaal!

Bedankt voor je reactie!

Groeten,

Gerrita

• Jeannette

Hoi Gerrita,

Zelf geef ik de opleiding voor het EHBO diploma bij diverse bedrijven in 5 dagen, van 6 uur (09.00-16.00 en tussen 12.00-13.00 lunch)

Op de 5e dag is het dan de practische handelingen nog even herhalen en in de middag het examen. De lessen zijn dan niet in 1 week gestopt maar bv 5 maandagen achter elkaar.

Opzich is dat goed te doen. De 1e dag is wat theoretich omdat je dan een kapstok moet bouwen waar je de rest aan op kan hangen, maar ook de bewustzijnstoornissen komen dan aan bod en dat geeft weer wat beweging voor iedereen.

Je kunt de lessen een stuk “levensiger”maken door een LOTUS in te zetten.

Over het algemeen zijn de cursisten redelijk “gaar” aan het einde van de dag, maar dat komt ook vaak omdat ze in een cursus situatie zitten die ze niet gewent zijn. bijvoorbeeld mensen die altijd buiten werken, die nu een hele dag binnen zitten geeft toch een extra handicap.

succes!

• Gerrita

Hoi Jeannette,

Het is dus goed te doen, volgens jou.

Nou, ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.

Uiteraard ga ik regelmatig een lotusslachtoffer inzetten.

Bedankt voor je reactie!

Gerrita