chirurgische knoop

• Gérard

Hallo,

Wie kan mij uitleggen hoe de chirurgische knoop met de driekante doek precies gaat. De ‘geoefende EHBOer’ schrijft op pagina 39 : ‘Maak eerst een halve knoop, sla dan een slip rond de halve knoop en maak de platte knoop af.’

Dit zou moeten leiden tot een knoop die met een enkele trekbeweging open gaat, bij mij wordt het echter een bolletje katoen …

Wie kan mij de knoop in andere bewoordingen uitleggen

Mvg Gérard.

• Maarten

Je beschrijving is opzich goed.

Als je hem gebruikt bijvoorbeeld gebruikt bij bodysplinting van de benen, dan ligt de knoop tussen de benen en rondom blijft de knoop vrij liggen.

Ik hem bij het spalken als volgt aan:

maak een halve knoop en trek deze stevig aan.

terwijl je slippen strak houdt, draai je de slippen in het horizontale vlak 90 graden, zodanig dat de slippen over elkaar kruisen. (de benen worden niet bewogen, omdat de kracht op de knoop in het horizontale vlak blijft en de knoop zelf niet verplaatst wordt)

terwijl je de slippen strak blijft houden, pak je de halve knoop met een hand stevig vast, zodat de spanning er op blijft staan terwijl je een hand loslaat. Dit is te doen, omdat de slippen al gedeeltelijk over elkaar heen geslagen zijn (de benen worden ook nu niet bewogen, omdat de knoop zelf niet verplaatst wordt)

Je kunt nu de losgelaten slip om de ander slip heen slaan. Je hebt nu als het ware twee halve knopen achterelkaar gelegd. Wat je daarmee bereikt is een knoop die niet meer verschuivend als er een kleine kracht op de slippen blijft staan. Pak daarbij de knoop weer zoveel mogelijk vast om de kans de knoop losser gaat zitten zo klein mogelijk te houden. (de benen worden nauwelijks bewogen, omdat de knoop zelf niet in het horizontale vlak verplaatst wordt en maar een kleine kracht in het verticale vlak)

Nu maak je de platte knoop af. houd de knoop ook nu weer zoveel mogelijk vast.

Tenslotte trek je de knoop in het horizontale vlak aan. (de benen worden ook nu niet bewogen, omdat de knoop zelf niet in het horizontale vlak verplaatst wordt)

Al met al is het een techniek die alleen door oefening, het mogelijk maakt om een een knoop aan te leggen zonder dat de knoop in verticale en/of horizontale richting verplaatst wordt.

Succes er mee

• Jeannette

Ja daar kun je aardig van in de knoop raken….

een simpele omschrijving:

maak een halve platte knoop, en maak met 1 van beide slippen nogmaals dezelfde halve platte knoop er achteraan.

Je legt dus eigenlijk 2x een halve platteknoop over 1 van beide slippen (nu ik het opschrijf klinkt het helemaal niet meer zo simpel, maar probeer het maar)

je maakt daarna de knoop af door met beide slippen nogmaals een halve knoop te leggen.

Truc is dat doordat je de 1e 2 halve knopen achter elkaar legt, de boel niet meer verschuift terwijl jij de knoop afmaakt.

succes!

• Maarten

Jeannette,

Daar was ik ook achtergekomen, vandaar dat ik elke stap al doende zo gedetaillieerd mogelijk heb beschreven.

maarten

• Gérard

Maarten en Jeannette,

Bedankt voor jullie bijdrage, ook ik kan nu een nette chirurgische knoop maken.

• Dieter

En die knoop kun je niet met een handbeweging los trekken wat dus wel met een platteknoop kan

mvgr Dieter

• Maarten

Dieter ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat dat wel kan. Hij springt alleen in twee rukjes los en je moet wat steviger door trekken

• Dieter

Yes, Maarten hij springt inderdaad gewoon open . Nooit te uod om wat te leren je ziet maar .

vgr Dieter

• Ralph Eckhard

En mag ik vragen wanneer jullie denken deze knoop te moeten gebruiken?

Of is dat nu even totaal irrelevant? ;-)

• Maarten

Bij het spalken. Want hoewel het steeds minder voorkomt, wordt het spalken nog steeds aangeleerd. door de chirurgische knoop te gebruiken, voorkom je veel onnodige bewegingen van de breukplaats.