modulering ehbo

  • Tjabel

    Ik heb begrepen dat een commissie van het Oranje Kruis, klaar is met de

    eindtermen voor de invoering van gemoduleerde ehbo-lessen.

    hierdoor komt de verplichting van herhalingslessen te vervallen, maar moet men in

    een tijdsbestek van 2 jaar een aantal toestsen voldoen, heeft men deze voldaan dan wordt het diploma verlengd.

    Hoe denken jullie over het wegvallen van de herhalingslessen?

    Hebben jullie hier al meer over gehoord, vanuit de landelijke organisaties wordt hierover geen info verstrekt.

    Tjabel

  • Chris

    Ik kan me voorstellen dat de commissie opdracht heeft gekregen van het bestuur echter daarmee is de kogel nog niet door de kerk.

    Kun je iets meer informatie geven van wie je dit gehoord hebt en hoe het inhoudelijk eruit gaat zien.

    Tjabel schreef:

    >

    > Ik heb begrepen dat een commissie van het Oranje Kruis, klaar

    > is met de

    > eindtermen voor de invoering van gemoduleerde ehbo-lessen.

    > hierdoor komt de verplichting van herhalingslessen te

    > vervallen, maar moet men in

    > een tijdsbestek van 2 jaar een aantal toestsen voldoen, heeft

    > men deze voldaan dan wordt het diploma verlengd.

    > Hoe denken jullie over het wegvallen van de herhalingslessen?

    > Hebben jullie hier al meer over gehoord, vanuit de landelijke

    > organisaties wordt hierover geen info verstrekt.

    > Tjabel

  • Tjabel

    De commissie is al een tweetal jaren bezig, dit op verzoek van het oranje kruis.

    Op een info-avond van de Federatie EHBO, welke ik bezocht heb, werd door een

    Hoofdbestuurslid, medegedeeld dat de eindtermen voor deze modulering al rond waren en goedgekeurd door het Oranje Kruis.

    De bedoeling is dat de huidige lesstof verdeeld wordt in een aantal modules, voor

    elke module dien je om je diploma geldig te houden in het tijdbestek van 2 jaar

    een toets af te leggen.

    Via ons distrikt vernomen dat de federatie voornemens is op 9 februari a.s. een

    informatiedag te houden over dit thema.

    In het verleden was er eerder al de toezegging vanuit het hoofdbestuur om over deze materie een discussiedag te houden, dit is echter steeds weer verschoven met discutabele redenen.

    Nu zijn we mijn inziens te laat, en rennen we achter de feiten aan.

    Maar even terug naar de modulering, men is niet meer verplicht de herhalingslessen te volgen, wel moet men de gelegenheid hebben om de stof van

    de toetsen te kunnen herhalen.

    Volgens mij is dit het einde van diverse verenigingen, je kunt immers geen avonden

    meer plannen voor je herhalingsles, je weet immers nooit wie wel en wie niet, de

    avonden zal bezoeken, want als de cursist van mening is dat hij de toets kan doen

    zonder hiervoor lessen te volgen is hij hier vrij in.

    Stel je voor, als vereniging huur je een zaal in, een kaderinstructeur, eventueel Lotus, en er komt niemand.

    of je moet voor iedere les informeren wie wel of niet komt, voor een kleine vereniging misschien nog haalbaar, maar voor grote verenigingen haast een onmogelijke organisatie.

    Tjabel

  • peter

    hoi,

    de opleiding kaderintructeur wordt nu in modules gegeven. Als je aan kunt tonen dat je een bepaalde module beheerst, kun je vrijgesteld worden van dit onderdeel. Hoe denkt men dit binnen de “normale” ehbo-opleiding te kunnen ondervangen.

    Ik denk dat het zinvol is bepaalde uitspraken eerst op feiten te checken, en aan de hand van die feiten een discussie te beginnen. Met andere woorden: wat zegt Het Oranje Kruis op jouw stelling.

    Als je een bepaalde stelling van Het Oranje Kruis ter discussie wilt stellen, prima, maar zijn we nu niet aan het discussieren over iets, wat het nog niet waard is om over te discussieren.

    Ik hoor het graag, dan kan ik het tijdens de kadercursus te berde brengen

    groet,

    Peter

  • Mathijs Hobijn

    Beste mensen,

    Even los van de vraag of dit allemaal door gaat en wanneer, maar ik ben niet ontevreden met een systeem van toetsen. Het gaat er niet om of iemand lessen heeft gevolgd, maar of iemand de noodzakelijke kennis en vaardigheden heeft. Wij hebben nu al een systeem dat mensen onder bepaalde omstandigheden middels een toets mogen bewijzen dat ze het allemaal nog kunnen en weten.

    Wees niet te bang voor leegloop. Als je zinvolle lessen geeft, die werkelijk de kennis en vaardigheden op peil houden, komen je cursisten wel. Zo geven wij veel meer lessen dan het verplichte aantal (dit seizoen 28 avonden). Onze ervaring is dat de lessen goed bezocht worden als ze goed gegeven worden. Dus ook al hebben mensen hun nummer wel binnen. Maar wellicht komt dat omdat het doel van onze vereniging niet is het geldig houden van een EHBO diploma, maar het verlenen van hulp. Wij zijn een afdeling van het Rode Kruis. Wij hebben dus geen mensen die een diploma moeten hebben van hun baas of zo.

    Mathijs

  • Ralph Eckhard

    Mathijs Hobijn schreef:

    >

    > Even los van de vraag of dit allemaal door gaat en wanneer,

    > maar ik ben niet ontevreden met een systeem van toetsen.

    Lijkt me inderdaad geen slecht systeem; ik heb binnen mijn afdeling een hoop vrijwilligers die nu naar een les komen om hun papiertje te halen, terwijl zij ongeveer 30 diensten van een dagdeel per jaar lopen. Kennis en ervaring genoeg dus, zij halen een eventuele test ook zonder les.

    > Wees niet te bang voor leegloop. Als je zinvolle lessen

    > geeft, die werkelijk de kennis en vaardigheden op peil

    > houden, komen je cursisten wel.

    En laat dat nou juist bij de meeste verenigingen een probleem zijn.. ;-)

    > Maar wellicht komt dat omdat het doel van onze

    > vereniging niet is het geldig houden van een EHBO diploma,

    > maar het verlenen van hulp. Wij zijn een afdeling van het

    > Rode Kruis. Wij hebben dus geen mensen die een diploma moeten

    > hebben van hun baas of zo.

    Ik ben sowieso al heel lang van mening dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen mensen die hun kennis ook regelmatig in praktijk gaan brengen, bijvoorbeeld omdat ze bij evenementen en sportwedstrijden aanwezig zijn, en mensen die dat papiertje halen omdat ze het misschien wel nuttig vinden als er eens een keer wat gebeurd. Niet allen zouden de ‘regelmatige’ hulpverleners veel uitgebreider opgeleid kunnen worden, maar ook zou er een ander systeem kunnen zijn voor het geldig houden van het diploma, aangezien deze hulpverleners (soms zelfs bijna twee keer in de maand een dienst lopend!) veel meer ervaring op doen.

  • P.Spek

    Beste Ralph,

    De door jouw reeds ontvangen reacties geven een goed beeld. Natuurlijk is het huidig systeem aan vernieuwing toe. Uiteindelijk gaat het om de vraag: Hoe competent ben jij als de nood aan de man komt? Vooral in de eerste hulpverlening gaan de ontwikkelingen in een hoog tempo. Zaken die vandaag nog als het enige juiste worden aanvaard, zijn morgen op basis van onderzoek weer anders. Je moet bij blijven en omdat de EHBO meer dan een hobby is, omdat je daadwerkelijk met slachtoffers aan het werk moet, moet er ook getoetst worden of de huidige kennis en vaardigheid op peil zijn. Als volwassenen mag je dan zelf bepalen, hoeveel lessen je daarvoor nodig denkt te hebben.

    Peter Spek

  • Maarten

    Ondanks dat het hun dagelijkse werk is, worden ambulance mensen regelmatig bijgeschoold en tijdens profchecks getoetst. Waar je wel gelijk in hebt, is dat de inhoud van de lessen moet worden aangepast. herhalingslessen zijn geen lessen waarin keer op keer de inhoud van het boekje moet worden herhaald, maar waarin basistechnieken worden verfijnd en nieuwe aspecten worden belicht.

    De docent verandert daarbij gaandeweg van leermeester naar coach.

    EHBO vraagt immers een probleemgerichte, slachtoffer en hulpverlener afhankelijke aanpak. En dat is niet te vatten in hapklare brokken, maar met het leren spelen met bekende technieken.

  • Maarten

    Ondanks dat het hun dagelijkse werk is, worden ambulance mensen regelmatig bijgeschoold en tijdens profchecks getoetst. Waar je wel gelijk in hebt, is dat de inhoud van de lessen moet worden aangepast. herhalingslessen zijn geen lessen waarin keer op keer de inhoud van het boekje moet worden herhaald, maar waarin basistechnieken worden verfijnd en nieuwe aspecten worden belicht.

    De docent verandert daarbij gaandeweg van leermeester naar coach.

    EHBO vraagt immers een probleemgerichte, slachtoffer en hulpverlener afhankelijke aanpak. En dat is niet te vatten in hapklare brokken, maar met het leren spelen met bekende technieken.