AED

• Herald

Hoi allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over de AED (Automatische Externe Defibrilator)

Is er iemand die weet hoe het op dit moment juridisch in elkaar zit?

is de wetgeving voor het gebruik van dit apparaat al aangepast zodat ook leken er gebruik van kunnen maken, of is het nog steeds alleen voor (para)medici.

Is er iemand die er goede ervaring mee heeft?

Waar kan eventueel zo'n apparaat aangeschaft worden?

Alvast bedankt

Herald

• Jan

Het onderstaande bericht net binnengekregen van de BVA

Persbericht:Iedereen moet kunnen defibrilleren

Jaarlijks overlijden in Nederland vele mensen onnodig aan de gevolgen van een hartverlamming. Met de automatische externe defibrillator (AED) kunnen levens gered worden, zelfs door iemand zonder medische kennis.

Bij een hartverlamming stopt het hart met pompen. Vaak gaat het om kamerfibrilleren, een hartritmestoornis. Door het binnen enkele minuten toedienen van een elektrische defibrillatorschok kan iemand worden gered. Omdat het toedienen van een dergelijke defibrillatorschok averechts kan werken, is in de Wet Beroepen individuele gezondheidszorg (BIG) vastgelegd dat alleen artsen mogen defibrilleren.

Met de automatische externe defibrillator kan iedere medische leek omgaan. Het probleem is echter dat deze apparaten niet altijd beschikbaar zijn en dat vrees voor strafbaarheid het gebruik ervan door niet-artsen belemmert.

De Wet BIG laat echter wel ruimte voor defibrillatie door een leek.

De Gezondheidsraad meent daarom dat de bepaling dat alleen artsen met een AED mogen defibrilleren verwarrend is en pleit er dan ook voor om deze te schrappen. Daarnaast adviseert de Gezondheidsraad dat de overheid het gebruik van de AED aanmoedigt.

http://www.gezondheidsraad.nl/nederlands/welkom/frameset.htm

• Jan

Je kunt hier het ADVIES downloaden.

Het is nog een ADVIES en nog niet veranderd. Let daar op.

• Emile

Mijn oom werkt op een pacemaker-productiebedrijf, en hij mag officieel ook defribileren. Hij is geen arts en geen verpleegkundige.

Als leken (zoals ikke) mogen defribileren zouden ze er ontzettend goed in getraind moeten worden. Ten eerste moet je de diagnose stellen. Als je diagnose verkeerd is, en je begint met reanimeren, merk je dat. Met een defribilator geef je een schok en het so. heb je dan evt. een hartstilstand aangebracht. Moeten leken dan niet meteen met een monitor moeten kunnen werken?

Ik moet er namelijk niet aan denken dat ik defribileer terwijl het hart nog klopt…

Groet,

Emile

• Jeroen

De AED biedt niet de mogelijkheid willekeurig “te klappen”. De AED stelt (na het plakken van de defi-pads) zelf de diagnose, indien VF geeft hij het advies te klappen, indien geen VF geeft hij het advies hartmassage toe te passen. De AED geeft het “klappen” alleen vrij als hij zelf de diagnose VF gesteld heeft, zelf de beslissing nemen om “te klappen” kan bij de AED absoluut niet!!!!!!!

groeten,

Jeroen

• Emile

Oww, maar dan zouden leken ook moeten leren waar ze de “stickertjes” moeten plakken…

• v B.

ook dat staat in kindertaal op het apparaat. Echt een kind kan de was doen….

• Maarten

Het advies is het uit de wet te halen. De constatering waar dit advies is gebaseerd is het blote feit dat er binnen de huidige wetgeving geen enkel belatsel is om de AED door leken te laten bedienen.

• max

ik heb gelezen dat de hartstichting een juridisch onderzoek heeft laten doen waar uit blijkt dat er geen bezwaar is voor het gebruik.

Mijn vraag aan jullie is, zijn er al ehbo verenigingen die zo'n apparaat hebben ??

En die mij daar iets meer over kunnen vertellen

ik hoor het graag

max

• Jeroen

Is niet echt moeilijk, een op het sternum (borstbeen) en een op de Apex (linker kant borstkast). Staat ook in kindertaal (zoals v.B. al zei) op de AED.

Groeten,

Jeroen