NAV AED

• max

N.a.v. het bericht over de juridische achtergrond van AED. Vroeg ik mij af of er al ehbo verenigingen zijn die zo'n ding hebben.

ik zou de volgende dingen willen weten

Hoe men dat doet met de lessen.

Hoeveel de totale kosten zijn.etc.

Hoe was de reactie van de leden

etc

mvg max

• Herald

Hoi max,

Ik ben enkele weken terug door een programma van Jan Douwe Kroese eens rond gaan informeren over de AED binnen EHBO verenigingen. (vandaar ook mijn vraag hier).

Voor zover ik tot nu toe heb kunnen nagaan zijn er met de AED alleen nog maar proeven genomen bij een aantal groepen. (Politie Haaglanden, huisartsen noord-twente, en nog een paar ) nog niet bij EHBO verenigingen volgens mijn informatie.

Toen de leden van onze vereniging hoorden dat we er mee bezig zijn om informatie in te winnen over de AED waren er alleen maar positive reacties. ( wij hebben in mei bij een evenement binnen 15 minuten 2 reanimaties gehad)

De kosten van een AED liggen rond de 4500 euro, maar kunnen waarschijnlijk door een of andere stichting (gedeeltelijk) gesubsidieerd worden.

De opleidingen worden onder toezicht van de NRR door een speciaal opgeleide instructeur gegeven. Aanstaande maandag heb ik hier een gesprek over. Ik weet niet wat de kosten van de benodigde opleidingen en trainingen zijn, maar ik hoop je daarna meer te kunnen vertellen.

Groetjes

Herald

• Dieter Haverkate

Herald, dat vertellen doe je toch wel via het prikbord daar er bij meerderen waar onder ik grote belangstelling is.

Dieter

• Emile

Waaronder ik! Ik heb gehoord dat een huiarts in Tubbergen (twente) al een AED heeft. In Tubbergen komt vaak de ambulance te laat bij een reanimatie. (Hij heeft groot gelijk)

• max

hoi herald,

ik benieuwd hoe het gaat lopen. wat mij opviel was dat bij ons de menigen niet zo positief waren. woorden als “het lijkt mij eng zo'n machine te gebruiken” en “hoe kies je nou bij welk evenement je hem neerzet” ( we hebben vaak meerdere eventemen tegelijk). en natuurlij “te duur”

hou ons op de hoogte.

max

• Maarten

In ons bedrijf hebben we er een en zijn de kaderinstructeurs opgeleid.

Het is absoluut een fluitje van een cent om hem te bedienen.

Toch kan het moeilijk zijn omdat de situatie uiterst beladen kan zijn.

Juridisch is er geen belemnering .

• Maarten

In ons bedrijf hebben we er een en zijn de kaderinstructeurs opgeleid.

Het is absoluut een fluitje van een cent om hem te bedienen.

Toch kan het moeilijk zijn omdat de situatie uiterst beladen kan zijn.

Juridisch is er geen belemnering .

• Tjabel

Ook binnen onze vereniging is de AED besproken, er zijn enkele haken en ogen aan dit fenomeen.

Ten eerste ben ik een voorstander van de AED, en zou iedere ehbo-er de opleiding voor het bedienen van dit apparaat moeten volgen.

Echter op dit moment wordt dit door de BIG-wet nog tegengehouden.

Defribillatie door leken is nog niet in de wet geregeld, en aangezien je als ehbo-er

als “leek” te boek staat in de wet is dit officieel nog niet toegestaan.

Er zijn al enkele commerciele bedrijven die zich bewegen op de AED-markt, op dit

moment is het nog een kostbare situatie, die je als enkele ehbo-vereniging niet kunt opbrengen.

Ook bestaat er een zgn. Nationaal AED-spaarplan, waarbij je als vereniging zoveel

mogelijk sponsors moet zoeken, hierdoor kunt je “ kosteloos” in het bezit komen

van apparatuur en opleiding.

Echter moet je ieder jaar een bedrag betalen voor herhaling en een soort afkooppremie, waarbij dit bedrijf de verantwoordelijkheid overneemt t.a.v. eventuele

jurisdische aspecten.

In het EHBO-magazine staan hierover advertenties.

Laat je echter goed adviseren voor je hieraan begint.

Wat mij betreft afwachten is het beste advies.

Tjabel

• Maarten

Gezondheidsraad. Toepassing van de automatische uitwendige defibrillator in

Nederland. Den Haag: Gezondheidsraad, 2002; publicatie nr 2002/02.

Hoofdstuk 6.1 (letterlijke tekst)

De Wet BIG kent een aantal aan bekwame deskundigen voorbehouden handelingen omdat de wetgever aanmerkelijk gevaar voor leven en gezondheid vreest bij uitvoering door ondeskundigen. In tweede lezing is toepassing van een aantal fysische agentia opverzoek van kamerleden ook onder de voorbehouden handelingen opgenomen. Defibrillatie is één van deze handelingen.

In de voorgaande hoofdstukken is beschreven dat defibrillatie bij een patiënt met

circulatiestilstand wegens kamerfibrilleren of kamertachycardie met hoge snelheid, een potentiëel levensreddende handeling is. Deze defibrillatie moet zo snel mogelijk, bij voorkeur binnen vijf minuten na aanvang van de circulatiestilstand, plaatsvinden. Elk uitstel berokkent de patiënt onherstelbare schade. Omdat bij het optreden van kamerfibrilleren buiten het ziekenhuis meestal geen arts aanwezig zal zijn, bestaat er een duidelijke spanning tussen de medische en de juridische kant van het voorbehoud. Ofwel de patiënt

wordt snel door een ondeskundige gedefibrilleerd en blijft in leven, of er wordt gewacht tot een deskundige kan defibrilleren maar de patiënt overlijdt in de tussentijd. Beide mogelijkheden beogen de veiligheid en de gezondheid van het slachtoffer zo goed mogelijk te bevorderen.

De ontwikkeling van de automatische uitwendige defibrillator is zo ver voortge-schreden dat van een betrouwbaar en handzaam apparaat kan worden gesproken. Hiermee kan een leek bij gecollabeerde patiënten zonder gevaar voor het slachtoffer vaststellen of de collaps veroorzaakt wordt door kamerfibrilleren en aansluitend, indien dat geboden is, een defibrillatieschok toedienen om het kamerfibrilleren op te heffen.

Defibrillatie is op grond van de Wet BIG een aan de artsen voorbehouden handeling. De wet voorziet erin dat in geval van circulatiestilstand iedereen op grond van noodzaak kan defibrilleren. Desondanks schept het feit dat defibrillatie in de Wet BIG als voorbehouden handeling is aangemerkt verwarring en draagt het niet bij tot het noodzakelijke tijdig behandelen van een patiënt met kamerfibrilleren. Vooral het in artikel 35 gemaakte voorbehoud voor het beroepsmatig verrichten van deze handeling is hieraan debet. Mensen met beroepen buiten de gezondheidszorg zijn nu geneigd ervan uit te gaan dat het hun verboden is zich voor te bereiden op een defibrillatie als dit tijdens

de uitoefening van hun beroep (bijvoorbeeld als sportleraar) noodzakelijk zou zijn.

Zelfs het ter beschikking houden van een automatische defibrillator voor dergelijke

noodgevallen wordt op grond van dit artikel soms als onwettig beleefd.

Mede als gevolg van de restricties in de wet BIG is in Nederland het gebruik van de

automatische uitwendige defibrillator beperkt gebleven tot incidentele experimenten. De hantering van het apparaat is eigenlijk steeds in handen gebleven van de ‘traditionele’ medische en paramedische hulpverleners. Onder meer in de omgeving van Amsterdam loopt sinds 1999 een door de Nederlandse Hartstichting gesteund onderzoekproject waarin andere eerstehulp-verleners, te weten daarvoor geïnstrueerde politieagenten en brandweerlieden, prompte defibrillatie met de AED verrichten. Door de onderzoeksopzet is het binnenkort mogelijk het resultaat te vergelijken met de gebruikelijke methode van hulpverlening.

De commissie meent dat de automatische uitwendige defibrillator een nieuwe technologische verworvenheid is die, ook bij toepassing door leken, zó veilig is dat het wenselijk is om defibrillatie met de AED in de Wet BIG niet meer als voorbehouden handeling aan te merken. De commissie verwacht dat hierna ook de verwarring over de interpretatie van de wet zal verdwijnen. Electieve cardioversie moet volgens de commissie voorbehouden blijven.

Hoofdstuk 6.3 (letterlijke tekst)

De commissie beoordeelt de mogelijkheden van de automatische defibrillator wat betreft bruikbaarheid en veiligheid zodanig dat zij adviseert deze voorziening op ruime schaal in Nederland in te voeren. Zij verwacht dat daarmee in een belangrijk aantal gevallen de tijd tussen collaps en defibrillatie kan worden bekort waardoor de overlevingskans na circulatiestilstand door kamerfibrilleren toeneemt. Ook bij maximale inspanning is het echter onwaarschijnlijk dat betere resultaten kunnen worden behaald dan 40–50% overleving. Hiertoe zullen ook andere schakels in de chain of survival, zoals de alarmering, beter moeten worden georganiseerd (zie 4.2).

Toepassing van een AED bij een reanimatie is in Nederland nog niet opgenomen in

de normale reanimatieroutine. Daarom is het van belang de introductie van de AED

weloverwogen te laten plaatsvinden. Er dient een voorlichtingsplan te worden gemaakt om aan de vele verschillende groepen mensen die ermee te maken krijgen het nut en voordelen van de AED duidelijk te maken. De commissie adviseert om bij de invoering te beginnen met de beroepsbeoefenaren die al bekend zijn met eerstehulp en elementaire reanimatieprocedures en die daarnaast uit hoofde van hun beroep vaker dan gemiddeld in aanraking komen met gevallen van collaps wegens circulatiestilstand. Te denken valt aan politie, stewards in sportstadions, cabinepersoneel in vliegtuigen, grondpersoneel op vliegvelden, personeel in kerken, brandweerpersoneel, personeel van veiligheidsdiensten,

enzovoort. Initiatieven van anderen hoeven hier echter niet op te wachten. De

commissie adviseert in deze een open en aanmoedigende houding van de overheid.

• Jacqueline

Als je als EHBO-vereniging een AED aan wilt schaffen, denk ik dat het handig is om eerst iemand uit te nodigen voor een demonstratie. De stichting Medizon in Groningen heeft al een grote groep mensen opgeleid, die les mogen geven en demonstraties geven. Neem eens contact met hun op, en vraag of ze een instructeur bij jullie in de buurt weten die zo'n demo wil verzorgen. Veel vragen omtrent de AED worden dan beantwoord. Tel: 050-3133096

Leardal verkoopt ook AED's , maar of zij demo's verzorgen bij verenigingen, weet ik niet. Zij richtten zich voornamelijk op bedrijven.

Succes!