Taken EHBO.er

• Els

Het is niet de bedoeling om een eindeloze discusie op gang te brengenmet het volgende probleem /vraag.Dus graag alleen duidelijk antwoord wellicht dat de kaderinstr. mij kunnen helpen.

Mijn man werkt op bedrijf met chemische spullen.

Hij is EHBO.er (geldig diploma.)

Bij vrijkomen van chemische stoffen moet naast de reguliere ehbo spuiten worden gezet om de stoffen af tebreken.Doen ze dit niet dan is alle hulp overbodig.

Hoe zit dit juridsch???????????

• Daniel

In een uitgesproken geval schrijft de arbo-wet de aanwezigheid van een speciale Eerste Hulpkit voor. Dat is wanneer in het bedrijf cyaniden aanwezig zijn. In de kit zit medicatie en zuurstof. Bij een cyanide-ongeval waarbij de kit gebruikt wordt, gaat deze kit mee met de ambulance die het slachtoffer vervoert.

De eerste hulp wordt volgens protocol aan de slachtoffers verleend door speciaal daarvoor aangestelde EHBO'ers / BHV'ers. De medische, en dus juridische verantwoordelijkheid berust bij de bedrijfsarts. Deze dient voor de juiste opleiding zorg te dragen.

In het bedrijf waar onze kaderinstructeur werkt, mogen de EHBO'ers de ogen van slachtoffers verdoven, wanneer deze in contact met chemicaliën gekomen zijn. Het spoelen met water gaat dan veel makkelijker. Ook daarvoor draagt de bedrijfsarts de juridische en medische verantwoordelijkheid.

M.vr.gr.

Daniel

• Maarten

Wel moeten deze EHBO'ers zijn zodanig zijn opgeleid, dat zij de kennis en bekwaamheden bezitten die nodig zijn om deze handelingen op verantwoorde wijze uit te kunnen voeren.

Het “tegengif” bij cyaanvergiftigingen is namelijk zelf ook giftig. Slachtoffers moeten dan ook snel naar een ziekenhuis worden afgevoerd.

Gebeurd dat niet dan overlijden ze een korte tijd later alsnog.

Ik ben er van overtuigd, dat je broer niets ten laste wordt gelegd als hij in een dergelijke levensbedreigende situatie handelt zoals hem geleerd is.