spoed ehbo cursus

• Andy

Wie weet hoe snel ik een ehbo examen kan doen en moet ik dan ook de cursus volgen? Ik ben woonachtig in Den Haag

Ik hoop op reactie. Alvast mijn dank

Andy

• Ted

Neem eens kontakt op met de afdeling Den Haag van het Rode Kruis

(Koninginnegracht) of een EHBO vereniging in het Haagse

• Jeroen

Dispensatie voor het niet hoeven volgen van de cursus krijg je nooit niet, heb ik nl. ook geprobeerd toen ik snel een EHBO diploma nodig had. Ik had ervaring in de verpleging en dacht dat ik het meeste wel wist. Het Oranje Kruis wilde de dispensatie echter niet geven. Ik heb dus veel geld op tafel gelegd en een snelcursus gevolgd, wist dus alles heel goed, zonde van het geld zou je zeggen. Inmiddels heb ik vorig jaar met goed gevolg mijn diploma gehaald, de arts heeft mij na het examen nog even apart genomen en vertelde dat het bijna nooit voorkwam dat iemand alles precies wist.

Bel eerst eens met het Oranje Kruis, deze kunnen je vertellen of je wellicht in aanmerking kan komen voor een verkorte cursus.

groetjes,

Jeroen

• andy

Ha Jeroen,

Deze perikelen ken ik van het Oranje Kruis. In 2000 heb ik op een paar (3) lessen na het programma gevolgd aldaar. Door omstandigheden kon ik het examen niet doen. Het is heel stom dat ik het toen daarbij gelaten heb.

Hoelang duurde de snelcursus voor jou en hoeveel moest je ervoor betalen? Ik heb namelijk in mijn directe omgeving veel verpleegkundigen en vind het dus erg zonde om het gehele program nogmaals te moeten doorlopen. Weet je toevallig of er geen bedrijven zijn die bij wijze van spreken een paar lessen geven (om de puntjes op de i te zetten en dan examen afnemen?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes,

Andy

• Jeroen

Je moet eens kijken of er bij jou in de buurt geen bedrijven zijn die EHBO & BHV cursussen geven, ook het oranje kruis kent deze bedrijven en geven namen als je er specifiek om vraagt. Deze bedrijven bieden vaak de mogelijkheid om als particulier bij een groep mensen die uit het bedrijfsleven komen te gaan zitten.

Wat het toen precies gekost heeft weet ik niet meer, lag wel boven de fl. 300,– ik was wel met 2 weekjes klaar.

Ik weet niet of het volstaat als je verpleegkundigen in je omgeving hebt, deze mensen zijn origine nogal stug voor wat betreft EHBO, de voorschriften voor een EHBO-er zijn een stuk simpeler dan die voor een verpleegkundige. Ik moest me ook menigmaal achter mijn oren krabben met alle simpele verbandtechnieken en handelingen (en ik ben niet eens gediplomeerd verpleegkundige). Een verpleegkundige is gewend om iets op een bepaalde manier te doen, dit voldoet echter niet aan de norm van het Oranje Kruis, dus mag je dit niet gebruiken.

Voor wat betreft de theorie heb je denk ik wel veel aan verpleegkundigen. Deze kennen het menselijk lichaam namelijk goed, kunnen ook goed uitleggen wat er met het lichaam gebeurd bij een verwonding of bijvoorbeeld een hartstilstand. Ook de anatomie is denk ik beter onderbouwd bij een verpleegkundige.

Mocht je echter een versnelde cursus gaan volgen dan zou ik de leerstof beperken tot wat je in de les krijgt. Voor de leek is dit voldoende. Ik denk dat je anders op een gegeven moment overloopt met informatie (en dat is niet goed als je getoetst word).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

groetjes,

Jeroen

• andy

Ik heb er zeker wat aan. Mijn dank is erg groot!!!

Groetjes,

Andy