Kiezen voor iemand !!!!

• Franky

In een les EHBO was er een discussiepunt waarop ik hier wel wat gemotiveerde antwoorden wou lezen.

Het gaat over het volgende.

STEL, je doet samen met je vrouw van 25 en kind van drie een boottochtje op een meer.Plots kantelt het bootje, je kan goed zwemmen maar moet je vrouw en kind meesleuren naar de kant.Daar constateer je dat beiden overleden zijn maar er is nog een kleine kans dat je 1 iemand kan redden wanneer je ze tijdig geranimeerd.

Echter, je bent als ECHTGENOOT maar ALLEEN en je kan er maar 1 reanimeren (twee is onmogelijk) en hulp is in geen uren te bekennen.Wie ga je proberen te redden, de vrouw van wie je oneindig veel houd kan je immers nog andere kinderen schenken, langs de andere kant…, het kind van drie heeft nog een heel leven voor zich. Wie ga je redden? Wie ga je reanimeren om de ander laten sterven? De keuze is hartverscheurend,onze meningen lagen ook ver uiteen.Ik hoop hier wat uit te kunnen bijleren.

———————————————————————————————————–

De bedoeling van deze oefening is het proberen te achterhalen wie en waarom jullie het belangrijkste vinden (ik allebei) maar jammer genoeg moeten we een keuze maken.

Met vele groeten;Franky

• biet

Duidelijk, mijn kind, mijn vrouw heefd er al n vrij lang en (hopelijk) mooi leven opzitten. Bovendien heefd een kind volgens mij meer kans om te overleven.

• Ted

Franky, ik zie dat je de weg naar dit forum gevonden heb.

Echter even een opmerking richting biet, Jij wilt op deze manier zeker van je vrouw af. Heeft een vrouw van 25 jarige leeftijd er al een lang en mooi leven opzitten?

• Maarten

Wie heeft er gekozen om beide te proberen te redden ?

Je kunt daar mogelijk een eind mee komen:

Aan de kant gekomen leg in de lengte richting, met de hoofden bij elkaar.

Dan controleer je bij beide de ademhaling. Deze is volgens de casus afwezig

Vervolgens ga je beide een minuut beademen.

Dan stel je bij beide de circulatie vast

Stel dat ze beide geen circulatie hebben.

Dan stel je bij beide de ademhaling vast om te kijken of een van de twee toch ademhaling heeft, maar de hartslag (nog) niet voelbaar is.

Pas dan moet je kiezen wie je reanimeert.

De kans dat het kind onderkoeld is, is het grootst en heeft de meeste kansen het te overleven. het kind ga je dan reanimeren en je vrouw blijf je beademen.

Hopelijk besef je dat een dergelijke overweging achter mijn toetsenbord anders zal zijn als ik kapot van inspanning en emoties aan de oever zit met mijn toekomst aan gruzelementen.

Ik denk dan ook dat elk antwoord op deze vraag op basis van beredeneringen zinloos is. Omdat niet de rede maar de emotie maatgevend is bij de beantwoording van deze vraag. Dat wil niet zeggen dat de discussie zinloos was. Het is belangrijk dat mensen zich realiseren dat het maken van keuzes onmenselijk kan zijn. En dat hun keuze hoe dan ook de “verkeerde” is.

Als de ene die je hebt “gekozen” het haalt, dan is met de keuze aanzienlijk beter te leven dan als die het niet gehaald heeft. Had ik toch de andere moeten kiezen.

Dan kom ik bij de opmerking van Ted. Biet mag kiezen. En als hij niet kiest heeft hij toch gekozen. Huur de film “Sophies choice” en oordeel dan opnieuw.

• Franky

Mag ik jullie toch bedanken om hier even bij stil te staan.

Het leven van een mens is er niet simpeler door geworden, t'ja, het is en blijft een oneindige maar zeker geen zinloze discussie.

Groetjes;Franky

• pieter

Dagdag,

Eigenlijk is de gestelde casus een concreet voobeeld van ethische dilemma;s in de hulpverlening. Waar ik eigenlijk nieuwschierig naar ben, is hoe vaak EHBO-ers te maken gehad hebben met dergelijke dilemma's (denk aan het reanimeren van iemand die een wilsverklaring met niet reanimeren heeft) en of er literatuur over bestaat.

Groetejs,

Pieter

• Franky

Ik denk dat deze discussie voer is voor psychologen en die ze zelf niet of nooit kunnen oplossen en/of ontleden om tot een deftig en goed onderbouwd antwoord te komen.Kiezen voor iemand is gewoon onmenselijk, ik heb in mijn lange loopbaan als brandweerman al heel wat gezien en meegemaakt maar heb gelukkig nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt bij anderen.Je zal maar terugdenken aan al wat er hier al is over geschreven, je komt terug van waar je gekomen bent, gewoon een visieuse circel.

Groetjes;Franky

• biet

Een langer leven in ieder gaval dan dat kind. Ik denk dat emetioneel gezien een kind altijd voor een volwassene gaat en dat dit ook de keuze van mn vrouw zou zijn, maarja tis wel n rotkeuze. Allebei proberen te redden is mischien het beste (als dat gaat).

• Willem

Gegevens: Vrouw, volwassen, mogelijk iets onderkoeld (ernstige onderkoeling niet waarschijnlijk want anders was je het zelf ook geweest en ben je dientengevolge niet eens in staat om een van beide te reanimeren) en een kind, onderkoeling sterk afhankelijk van de leeftijd/groote/kleding/watertemp/etc, maar mogelijk wel ernstig.

Reanimatiepogingen bij een volwassene waarbij de hartstilstand ontstaan is door zuurstof gebrek (verdrinking) hebben niet zo'n goede prognose. Zeker niet wanneer er sprake is van een normo-temp.

Reanimaties bij kinderen hebben bijna per definitie een zeeeer slechte prognose. Echter de kinderen die in korte tijd ernstig onderkoeld zijn geraakt hebben een kans(je).

Dan nog de vraag wie je gaat redden. Zorg in eerste instantie dat er voldoende hulp komt…. en begin daarna met de eerste hulp. Ben je eenmaal begonnen met reanimeren dat stop je pas als een andere hulpverlener het kan overnemen.

En ik zou uiteindelijk kiezen voor mijn kind. Al is het maar om nooit aan mijn vrouw uit te moeten leggen dat ik haar leven heb verkozen dat dat van HAAR kind.

• John

Probeer zo snel mogelijk je bootje te redden, voorkom onnodige waterschade. Met een fraaie boot heb je zo weer een mooie vrouw aan de haak geslagen. Kinderen krijgen is dan slechts een kwestie van tijd.