Protocol/richtlijne Prik/Snij accident

• Danny

Beste EHBO-ers,

Aangezien we als EHBO-ers tegenwoordig ook aan de voorwaarden van de ARBO wet moeten voldoen, heb ik een vraag:

Als je als EHBO-ver. hulpverleners inzet moet je bepaalde richtlijnen/protocollen kunnen naleven ivm besmetting met bloed of andere secretia (lichaamsvochten).

Welke EHBO-ver. werken met richtlijnen/protocollen over deze zogenaamde Prik accidenten?

Wat zijn ervaringen bij eventuele voorvallen van besmetting van hulpverleners door direct slachtoffercontact?

Ik ben benieuwd naar op- en aanmerkingen van ieder die wat zinnigs hierover kan melden.

Alvast bedankt

M.vr.gr.

Danny Geerling

leerl. VIG / leerl. SIGMA GNK GLD-Midden Arnhem / EHBO-er

• jeroen

prikaccidenten komen alleen voor bij het gebruik van injectienaalde e.d

als ehbo-er kom je hier m.i. niet mee in aanraking.

dit is dus m.i. niet van toepassing op de ehbo-er

groeten

jeroen

• Danny

Hoi Jeroen,

Oke je hebt gelijk, maar ik bedoel met die term ook het om wat voor reden dan ook in aanraking komen met bloed of andere secretia.

De benaming Prikaccident is inderdaadniet geheel op zijn plaats.

Bedankt.

Gr. Danny

• Pieter

Volgens mij komt een EHBO-er wel degelijk in aanraking met naalden: nl het doorprikken van blaren. Het is dan mogelijk dat door een combinatie van factoren er uiteindelijk een prikaccident plaats vindt.

Daarnaast bestaat natuurlijk altijd het probleem dat geen enkele EHBO-er permanent handschoentjes draagt, zodat het best mogelijk is dat hij/zij in contact komt met bloed van een ander terwijl hij/zij kleine verwondingen heeft aan de eigen handen.

Ikzelf bijvoorbeeld loop echt niet met mijn ehbo-doos in de hand als ik in de kroeg zit, terwijl daar best een kans op snijwonden is bij Bacchusklanten…..

• jeroen

Voor wat betreft baren doorprikken moet je gewoon heel voorzichtig zijn.

Voor wat betreft het “in aanraking” komen met bloed e.d. leer je tijdens je opleiding tot EHBO-er dat eigen veiligheid voorop staat. Dus indien mogelijk snel handschoenen aan, indien niet mogelijk zorgen dat je zo min mogelijk in contact komt met bloed.

Daarna allereerst je handen heel goed reinigen en desinfecteren (op ziekenhuizen en in de Ambulance hebben ze goede reinigingszeep op alcoholbasis). Als je een wondje op je handen hebt moet je daarna naar de dokter met het verhaal. Deze kan je dan laten testen en eventueel inenten.

Bovenstaande is echter geen prikaccident, het is wel contact hebben met lichaamssappen van het slachtoffer waarbij een bepaald risico gelopen is (onvoldoende bescherming).

Groeten,

Jeroen

• Peter

vraagje: wat heeft dit met Arbo-wetgeving te maken ?

Ik kan het niet helemaal volgen. Wordt er misschien andere wet- / regelgeving bedoeld. ?

• Maarten

Alles en niets. Het hangt er van af hoe je als EHBO'er bij het incident betrokken bent geraakt.

ls Pieter als prive persoon in de kroeg zit, en hij is toevallig getuige van een incident, dan heeft hij niets met de ARBO te maken en is zijn veiligheid zijn eigen pakkie aan.

Zit Pieter in diezelfde kroeg, maar nu als “ingehuurde” vrijwilliger van de EHBO vereniging, dan is zijn veiligheid ook het pakkie aan van de EHBO vereniging. Hij heeft dan een arbeidsverhouding met de EHBO vereniging en dan is de ARBO wet van kracht. Hij moet van de EHBO vereniging de noodzakelijk beschermingsmiddelen krijgen en dus ook een goede instructie hoe te handelen bij ongevallen.

een ander gevolg van de ARBO wet is, dat er tijdens de lesavonden een BHV'er aanwezig moet zijn. EHBO is dus niet voldoende, ze moeten ook brandjes kunen blussen

• Pieter

Waar je hier aan voorbij gaat, is dat het juist om de, hopelijk zeldzame, keren dat er iets misgaat: stevige bloeding en bij verbandje leggen toch bloed op je eigen handen etc.

Bij ambulancediensten (trouwens algemeen binnen de ziekhuiswereld) en bij de politie (niet overal maar op steeds meer plaatsen) zijn er aparte prik-protocollen.

Nl naar je huisarst met het verhaal is een beetje mosterd na de maaltijd: je moet zo snel mogelijk naar een deskundige arts, om in te laten grijpen. Dat is de enige manier om eventuele schade te beperken…..

Pieter

• Chris

Er moeten nog meer protocollen en/of richtlijnen komen binnen de EHBO in het kader van de ARBO-wet, het valt alleen tegen dat bij de nat. bond waar wij aangesloten men nauwelijks van op de hoogte is, ondersteuning krijgt of initiatieven worden genomen.

Overigens is de verplichte ARBO-wetgeving voor organisaties en verenigingen uitgesteld van 01-01-2002, naar 2003/2004.

• jeroen

Ik heb zelf een tijd als chauffeur op de ambulance gereden. Ik zal je vertellen dat ik in deze periode regelmatig bloed van een patient over mijn handen heb gekregen (met spoed een infuusnaald inbrengen, waarbij nadat de naald verwijderd was direct een medicament moest worden ingebracht). Natuurlijk moet je voorzichtig wezen, in een situatie die snel werken vergt trek je (bijv. slagaderlijke bloeding) echt niet effe een paar handschoenen aan je drukt desbetreffende slagader gewoon dicht (drukpunten).

Je zal toch eerst naar de huisarts moeten om een doorverwijzing te vragen naar de eerste hulp van een ziekenhuis, deze zullen echt niet zomaar een behandeling inzetten als je met je handen in contact bent geweest met lichaamssappen. Je huisarts zou het risico wat je gelopen hebt moeten beoordelen, als je wondjes aan je handen hebt zal deze je direct doorsturen, is er echter geen wond te herkennen dan zal hij je (denk ik) adviseren om je handen goed te desinfecteren.

Ik heb zelf in al die tijd dat ik “regelmatig” met bloed in contact kwam geen een keer gebruik gemaakt van het protocol prikaccidenten of iets dergelijks, was niet nodig –> niet dat ik het risico wou lopen, als ik wondjes aan mijn handen had gehad had ik waarschijnlijk wel even contact opgenomen met de arts (bij aankomst ziekenhuis). Ik heb iedere keer direct goed gedesinfecteerd met Sterilon Desinfecterende handlottion welke bij ons in iedere ambulance ruim voorradig was.

Groeten,

Jeroen