Ik heb zelf een tijd als chauffeur op de ambulance gereden. Ik zal je vertellen dat ik in deze periode regelmatig bloed van een patient over mijn handen heb gekregen (met spoed een infuusnaald inbrengen, waarbij nadat de naald verwijderd was direct een medicament moest worden ingebracht). Natuurlijk moet je voorzichtig wezen, in een situatie die snel werken vergt trek je (bijv. slagaderlijke bloeding) echt niet effe een paar handschoenen aan je drukt desbetreffende slagader gewoon dicht (drukpunten).
Je zal toch eerst naar de huisarts moeten om een doorverwijzing te vragen naar de eerste hulp van een ziekenhuis, deze zullen echt niet zomaar een behandeling inzetten als je met je handen in contact bent geweest met lichaamssappen. Je huisarts zou het risico wat je gelopen hebt moeten beoordelen, als je wondjes aan je handen hebt zal deze je direct doorsturen, is er echter geen wond te herkennen dan zal hij je (denk ik) adviseren om je handen goed te desinfecteren.
Ik heb zelf in al die tijd dat ik “regelmatig” met bloed in contact kwam geen een keer gebruik gemaakt van het protocol prikaccidenten of iets dergelijks, was niet nodig –> niet dat ik het risico wou lopen, als ik wondjes aan mijn handen had gehad had ik waarschijnlijk wel even contact opgenomen met de arts (bij aankomst ziekenhuis). Ik heb iedere keer direct goed gedesinfecteerd met Sterilon Desinfecterende handlottion welke bij ons in iedere ambulance ruim voorradig was.
Groeten,
Jeroen