Even een misverstand uit de wereld helpen:
Voor wat betreft de slagaderlijke bloeding (ik heb het denk ik in een verkeerde zinsopbouw geformuleerd) bedoelde ik in het algemeen, op straat als EHBO er, dus niet als ambulance-personeel.
Voor wat betreft toch in contact komen met lichaamssappen van patienten (en dit is serieus) denk ik dat je, ook al werk je op de ambulance, nooit kan voorkomen dat je in contact komt met deze lichaamssappen (hetzij faeces, hetzij urine, hetzij bloedprodukten).
Voor wat betreft de richtlijnen (protocol) over eventuele besmetting met bloedprodukten hier het onderdeel Hygiene uit het Landelijk protocol Ambulancezorg 2000:
================
2.1.2 Hygiene
Bij iedere patient/slachtoffer rekening houden met mogelijk kans op besmetting.
Eigen wondjes en andere huidbeschadigingen altijd afgedekt houden met waterafstotende pleister.
Voorkom prikken aan naalden en andere scherpe voorwerpen. Naalden niet terugsteken in de beschermhoes, maar zo snel mogelijk in een prikvaste naaldencontainer deponeren.
Voor en na patienten/slachtoffercontact de handen wassen met water en gewone zeep. Bij verontreiniging met bleod en dergelijke: tevens na het wassen desinfecteren met 70% alcohol of een gelijkwaardig middel.
Gebruik indien mogelijk disposable materialen.
Bij ieder te verwachten contact met bloed, wonden, vruchtwater of ander secretia (beschermende) handschoenen dragen. Wanneer spatten van dergelijke vloeistoffen verwacht worden bescherm dan de slijmvliezen van de ogen met een veiligheidsbril. Draag werkhandschoenen in situaties waarin dunne handschoenen gemakkelijk kunnen scheuren, of waarin u zich kunt snijden of prikken.
Verschoon regelmatig uniform en indien vervuild nogmaals. Als de kleding ernstig met bloed en dergelijke vervuild kan raken, draag dan een diposable plastic overschort.
Houd materiaal dat met bloed of andere besmettingsbronnen is vervuild apart (container, waszak).
Verwijder zo spoedig mogelijk lokale verontreinigingen van ambulance en materiaal.
Beademing alleen met masker-ballon cq intubatie of pocketmask met eenrichtingsventiel.
Linnengoed en kleding, welke met bloed en dergelijke zijn vervuild, in een aparte afgesloten en als zodanig herkenbare waszak bij de wasserij afleveren.
Bij verontreiniging van niet disposable materialen, brancards of wageninterieur eerst huishoudelijk reinigen en vervolgens desinfecteren met alcohol 70% (brandbaar !) of een 0,1% chlooroplossing (corrosief !).
Bij open tuberculose moeten patient en hulpverleners een voor dat doel geschikt mondneus-masker dragen.
Bij een prik- of snij acceident, de wond goed laten doorbloeden. Bij blootstelling van beschadigde huiddelen of slijmvliezen uitspoelen met stromend water: huid desinfecteren met alcohol 70% (niet de slijmvliezen). Voor wonden PVP jodium gebruiken (zie ook protocol: prikaccident).
Elk contact met een besmette patient, dient aan de dienstdoende leidinggevende doorgegeven te worden, zodt hij verdere maatregelen kan (laten) nemen. Los hiervan dient elk prik-accident te worden gemeld.
==================
Voor wat betreft het protocol prikaccident kan ik op dit moment even geen informatie geven, het kan dus best dat hier een verwijzing naar de plaatselijke GGD in is opgenomen, ik kan dit noch bevestigen noch ontkennen. Het doorverwijzen naar de huisarts is in dit geval (mijn fout ;-) ) niet verstandig en waarschijnlijk niet volgens protocol.
Voor wat betreft het in contact komen met bloedprodukten is er in principe bovenstaand protocol voldoende mits er geen wondjes aan de handen zitten, met mijn vorige “posting” doelde ik ook hierop.
En ja, ik heb echt op de ambulance gewerkt. Jammer dat dit in twijfel getrokken word, ik kan het echter wel begrijpen aangezien ook “moi” foutjes maakt!!! :-)
Met vriendelijke groeten,
Jeroen