ehbo en arbo

• Peter

naar aanleiding van het stukje van Danny over prikaccident blijf ik toch als ehbo-er met vragen zitten:

wat heeft de ehbo-vereniging met Arbo te maken. We hebben geen arbeidsovereenkomst met elkaar.

Als we ergens worden ingezet, gebeurt dit op vrijwillige basis. De organisatie van het evenement is m.i. verantwoordelijk voor de veiligheid van medewerkers en bezoekers.

Verder wil ik opmerken dat ehbo-ers ook een eigen verantwoordlijkheid hebben: nr 1 let op gevaar!! eerst voor jezelf, dan voor het s.o. Vraag aan ambulancepersoneel hoe om te gaan met zgn prikaccidenten. Bel namens de vereniging je huisarts eens op om te vragen hoe het zit. Laat je informeren.

Ik heb ooit geleerd: van vragen word je wijs (of verkeerd onderricht)

Peter

• Jeroen

Voor wat betreft vrijwilligerswerk:

De arbowetgeving zegt: ook een vrijwilliger is een medewerker, zij het onbezoldigd, echter met dezelfde rechten cq bescherming als een bezoldigde arbeidskracht.

Dus voor wat betreft de arbowetgeving: ook een EHBO vereniging of een Rode Kruis brigade moeten voldoen aan de arbobepalingen die gelden voor een regulier bedrijf.

groeten,

Jeroen

• tjabel

een vrijwilliger ingezet bij een evenement valt in 1e instantie onder de verantwoordelijkheid van de organiserende instantie.

Dit betekend dat de vrijwilliger (de ehbo-er) deel uit maakt van de ingezette vrijwilligers voor dat evenement.

Alle wettelijke verantwoordelijkheid voor zowel aansprakelijkheid en arbo liggen daarom bij de organisator.

Tjabel

• Pieter

Dat is onjuist.

Een belangrijk verschil zit hem erin of je door je EHBO-vereniging wordt “afgevaardigd”, wat bij evenementen veelal het geval is. Op dat moment is de verantwoordelijkheid min of meer dubbel: de EHBO-vereniging is er verantwoordelijk voor dat alles conform de ARBO-eisen verloopt, maar ook het organiserend comitee heeft hierbij duidelijk de plicht om er voor te zorgen dat de EHBO-ers zich aan de ARBO-eisen houden.

Bij Hoogovens (CORUS tegenwoordig) is hierover onlangs een proces verloren: werknemers van een aannemer kregen een ongeluk, waarbij ook Hoogovens aansprakelijk werd gesteld vanwege het niet naleven van de ARBO-eisen.

Een puntje dat nu even onderbelicht blijft, is de verantwoordelijkheid van de vrijwilliger zelf: als de EHBO-vereniging persoonlijke beschermingsmiddelen beschikbaar stelt, of bepaalde protocollen hanteert, en de vrijwilliger lapt deze aan zijn laars, dan is het theoretisch mogelijk dat de vrijwilliger hiervoor beboet wordt. In de praktijk zal dit wel wat meevallen voor EHBO-vrijwilligers, maar bijvoorbeeld bouwvakkers die te zwaar tillen of geen helm willen dragen oid, gaan tegenwoordig gewoon voor de bijl…..

Groetjes,

Pieter

• Peter

Ik begrijp er nog steeds weinig van. Het voorbeeld van Corus is duidelijk, maar dat heeft direct met Arbo te maken.(werkgever/opdrachtgever-uitvoerende)

Is er bij een evenement sprake van arbo-wetgeving?? als je als vrijwilliger bij een evenement staat, zullen er best wel zaken geregeld moeten zijn, maar valt dit ondre Arbo, of onder hele andere wetgeveing.

En om even heel ver te gaan: als ik iets fout doe bij een hulpverlening, met letsel tot gevolg, wie is er dan aansprakelijk. Ik, mijn kaderinstructeur, de arts die het examen heeft afgenomen, de vereniging, het OK. Ik denk dat we als vrijwilligersorganisatie op een of andere manier regelgeving moeten zien af te dwingen. Ik zal dit in ieder geval tijdens de kadercursus naar voren brengen en tijdens de ledenvergadering van onze vereniging.

Als er personen zijn die iets weten over jurisprudentie in deze, ik houd mij aanbevolen

• Maarten

http://www.fnv.nl/02werkgeld/arbo/wetgeving/arbowetweter/index.htm is een site van de FNV waar je de arbowetgeving kunt vinden.

In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. werkgever:

1° degene jegens wie een ander krachtens arbeidsovereenkomst of publiekrechtelijke aanstelling gehouden is tot het verrichten van arbeid, behalve indien die ander aan een derde ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid, welke die derde gewoonlijk doet verrichten;

2° degene aan wie een ander ter beschikking wordt gesteld voor het verrichten van arbeid als bedoeld onder 1°;

b. werknemer: de ander bedoeld onder a.

2. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt mede verstaan onder:

a. werkgever:

1° degene die zonder werkgever of werknemer in de zin van het eerste lid te zijn, een ander onder zijn gezag arbeid doet verrichten;

2° degene die zonder werkgever of werknemer in de zin van het eerste lid te zijn, een ander niet onder zijn gezag arbeid in een woning doet verrichten, in bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen gevallen;

Als je als vrijwilliger van een vereniging op een post gaat zitten, bestaat er dus een werkgever - werknemer relatie en is de arbowet van toepassing.

• Dieter

Helemaal goed Maarten

Dieter

• Peter

Thanks,

het is mij wat duidelijker geworden.

Peter