voor U gelezen in De Telegraaf

• Peter

Vandaag stond er een positief stukje over de AED in deze “wakkere” krant:

De kop was

"Wetswijziging redt duizenden hartpatienten

OOK LEEK MAG STRAKS MET DEFRIBILATOR REANIMEREN."

Een beetje overbodig om het hele stuk hier te plaatsen, maar het komt erop neer, adt onze minister een voorstel gaat doen om de BIG-wet te veranderen in het voordeel van de leek, en de slachtoffers.

Zal het dan toch nog op korte termijn goedkomen??

Laten we er het beste van hopen.

• Ralph Eckhard

Mag ik vragen hoe vaak jij denkt dit apparaat te gaan gebruiken?

Het is volgens mij nog steeds zo, ook op dit moment, dat de meeste reanimaties worden GESTART (lees: eerste 5 minuten) door iemand die of nooit een cursus heeft gevolgd, of wel ooit een diploma gehaald wordt, maar nooit geldig heeft gehouden.

Wat is dan het nut van de AED? Alleen iemand die apart geschoold is voor zo'n ding mag hem gebruiken…. Schieten we nog niets mee op dus….

• Peter

al zou ik hem in de rest van m'n leven maar 1 keer nuttig gebruiken………..

• John

Ralph, Ralph…………………………..

Het nut van een AED is om een slachtoffer met een ventrikel fibrillatie zo snel mogelijk te defibrilleren. Des te langer je daar mee wacht des te moeilijker het voor mij, en mijn collega's, is om dit met goed resultaat te doorbreken. Het heeft een meerwaarde naast de normale basic life support (basisreanimatie) Voordat je zegt “schieten we niets mee op” is het verstandig om je eerst in de materie te verdiepen. Het argument scholing is denk ik al volledig uitgemolken. Je zou er maar liggen!

Ambulance verpleegkundige.

• Ralph Eckhard

John schreef:

>

> Ralph, Ralph…………………………..

> Het nut van een AED is om een slachtoffer met een ventrikel

> fibrillatie zo snel mogelijk te defibrilleren. Des te langer

> je daar mee wacht des te moeilijker het voor mij, en mijn

> collega's, is om dit met goed resultaat te doorbreken. Het

> heeft een meerwaarde naast de normale basic life support

> (basisreanimatie) Voordat je zegt “schieten we niets mee op”

> is het verstandig om je eerst in de materie te verdiepen. Het

> argument scholing is denk ik al volledig uitgemolken. Je zou

> er maar liggen!

>

> Ambulance verpleegkundige.

Dat een AED goed werkt aflevert bij een patiënt met een VF is ondertussen wel bewezen door de verschillende pilots bij politiekorpsen e.d.

Waar ik eigenlijk op doel, is dat -als ik naar mijn eigen afdeling van het RK kijk- een reanimatie bijna nooit plaatsvindt binnen een georganiseerde hulpverlening.

De meeste vrijwilligers binnen onze afdeling die een keer hebben moeten reanimeren, deden deed in de privé-sfeer, of omdat zijn toevallig getuige waren van een onwelwording, niet omdat zij via het Rode Kruis aan het werk waren.

Dit impliceert dat de meeste afdelingen van het RK en de Ned. EHBO fed. naar mijn mening niet zullen overgaan tot de aanschaf van een AED, en dus waarschijnlijk ook niet hun vrijwilligers zullen opleiden voor het gebruik van zo'n ding.

Daarnaast zullen de mensen die wel opgeleid zijn en wel zullen moeten reanimeren, niet zo'n ding bij de hand hebben en is dus de hele tijdswinst alweer behoorlijk teniet gedaan.

• Maarten

Ralph,

Ik denk dat in de toekomst steeds meer EHBO en Rode Kruis afdelingen weldegelijk een dergelijk apparaat aan gaan schaffen. Niet voor de individuele hulpverlening, maar voor de georganiseerde hulpverlening. Ik denk daarbij aan EHBO posten bij gelegenheden waar veel mensen bij elkaar komen. Denk aan de strandposten van de reddingsbrigades, de EHBO posten bij grote sportwedstrijden, concerten en noem maar op.

Als je jouw redenering door trekt, dan heeft de aanschaf van mobiele EHBO posten ook geen zin. En zelfs de EHBO tassen staan dan ter discussie, omdat de meeste hulpverleners geen EHBO tas bij zich hebben en op zoek moeten naar een verbandtrommel.

• Ralph Eckhard

Maarten schreef:

>

> Ralph,

>

> Ik denk dat in de toekomst steeds meer EHBO en Rode Kruis

> afdelingen weldegelijk een dergelijk apparaat aan gaan

> schaffen. Niet voor de individuele hulpverlening, maar voor

> de georganiseerde hulpverlening. Ik denk daarbij aan EHBO

> posten bij gelegenheden waar veel mensen bij elkaar komen.

> Denk aan de strandposten van de reddingsbrigades, de EHBO

> posten bij grote sportwedstrijden, concerten en noem maar op.

>

> Als je jouw redenering door trekt, dan heeft de aanschaf van

> mobiele EHBO posten ook geen zin. En zelfs de EHBO tassen

> staan dan ter discussie, omdat de meeste hulpverleners geen

> EHBO tas bij zich hebben en op zoek moeten naar een

> verbandtrommel.

Ho, maar een verbandtas is iets wat bij georganiseerde hulpverleningen ook zeer regelmatig gebruikt wordt, terwijl ik in mijn inmiddels zo'n 9-jarige carriere (nog best lang, voor iemand van 21 :-) ) bij het RK nog nooit heb meegemaakt dat er een reanimatie moest plaatsvinden tijdens een inzet. Vandaar dat het volgens mij voor de meeste afdelingen van EHBO en RK gewoon niet loont om zo'n ding aan te schaffen. Ik ben dat voor mijn afdeling ook zeker niet van plan. Later misschien, als die dingen een stukkie goedkoper zijn.

Sterker nog, het advies van het landelijk bureau van het RK op dit moment is om zeker nog te wachten met het aanschaffen van zo'n apparaat.

• Maarten

Ralph,

Het gaat er niet om hoe vaak iemand moet reanimaren, maar hoe snel iemand met een circulatiestilstand kan worden gereanimeerd en, als het effe kan, ook kan worden gedefibrilleerd.

Wanneer en waarom je een AED aanschaft is een kwestie van keuzes maken. En elke organisatie zak zijn eigen voorkeuren hebben,

• Ralph Eckhard

Ik denk dat mijn antwoord toch nog niet helemaal duidelijk was.

Mijn punt is, dat de meeste AED's zullen worden aangeschaft door EHBO - verenigingen, RK afdelingen, etc.

In de praktijk blijkt echter dat de meeste reanimaties plaatsvinden in de huis-tuin-en-keuken-sfeer, waar dus geen EHBO-ver. of RK aanwezig is.