Kunnen EHBO-ers het verschil zien tussen een migra

• Hendrina Rietveld

Ik heb naast mijn epilepsie ook nog de familiaire hemiplegische migraine wat bij mij gepaard gaat met spraakstoornissen, dingen niet meer weten, verwardheidstoestand, krachteloos gevoel een kant van mijn lichaam. Als een EHBO-er hier eens mee te maken krijgt zouden jullie dan weten wat er moet gebeuren? Of wordt er in zo'n situatie meer gedacht dan aan een beroerte?

En daarnaast heb ik epilepsie dus in combinatie met de migraine.

Mogen jullie dan in zo'n geval kijken op een S.O.S. bandje wat er moet gebeuren?

Bijv. mij een tablet geven uit mijn tasje doordat ik het niet meer zelf kan zeggen door mijn spraakstoornissen maar ik heb die tablet bij de migraine wel nodig mogen jullie die dan mij aanreiken of dat niet? Iets opschrijven lukt meestal nog wel. Wat zouden jullie in zo'n geval doen?

• Jeroen3

Ik persoonlijk zou in eerste instantie eerst kijken naar de symptomen, waar lijkt het op, dan deskundige hulp inschakelen (112 bellen in jou geval) en hen vertellen wat ik gezien heb. Als het SOS bandje zichbaar aanwezig is zou ik ook hier op kijken en dit telefonisch aan de ambulancedienst doorgeven. Een tabletje geef ik per definitie niet, je bent er immers niet voor opgeleid om te beoordelen of dat medicijn bedoeld is voor de problematiek waar jij op dat moment last van hebt.

Als je wel de mogelijkheid hebt om te schrijven, en je kan dat op dat moment duidelijk maken en je geeft zelf aan welk medicijn je nodig heb en je verteld waar het ligt dan kan je het als EHBO'er nog wel overwegen aan te reiken maar die beslissing is per EHBO'er verschillend. Ook moet je er als EHBO er zeker van zijn dat jij als slachtoffer nog wel bij je volle verstand bent (en dat is heel moeilijk te toetsen).

Volgens de richtlijnen van het Oranje Kruis mag je als EHBO-er nooit medicamenten toedienen. Als er wat fout gaat dan ben je als EHBO-er behoorlijk “nat”.

Hoe vervelend het voor het slachtoffer ook mag zijn, ik persoonlijk wacht dan liever op deskundige hulp.

Met vriendelijke groeten,

Jeroen

• jessica hoevenaars

IK weet niet of ik het zou kunnen onderscheiden wat er precies met jou aan de hand is, Maar als jijaan mij kan duidelijk maken d.m.v. bijv te schrijven dat ik dat tablet aan jou moet geven dan doe ik dat.

Mij is altijd geleerd zolang een slachtoffer aan kan geven wat hij/zij wil en zolang je het zelf in kan nemen dan mag ik je daarbij assissteren.

Hoe het zit met jou sos armband weet ik niet. ik zou het denk ik wel openen en direct een huisarts bellen met de mededeling wat er in jou armbandje staat. hij zal me dan wel vertellen wat ik moet doen.

succes ermee, jessica

• Maarten

Hendrina,

Mag ik jouw wat tegenvragen stellen.

Hoeveel artsen zouden jouw ziektebeeld herkennen puur op basis van het waarnemen van symptomen ?

Wat verwacht jij zelf dat EHBO'ers zouden moeten kunnen en kennen ?

Hoeveel wijzer wordt je, als je weet dat je epilepsie en ook nog de familiaire hemiplegische migraine hebt ?

Hoe krijg ik, gezien de stress, het strookje weer netjes in het medaillion ?

Welke medicijnen moet ik je geven ?

Hoe groot is de kans dat jij de medicijnen van je moeder in je tasje hebt zitten ?

Maarten

• Daniel

Beste,

De reacties van de vorige posters zijn wat mij betreft helemaal duidelijk.

De klachten die je beschrijft als hemiplegische (=halfzijdige verlamming) migraine, lijken zo te zien veel op die van een C.V.A. (beroerte). Onbekendheid met het ziektebeeld hemiplegische migraine zou er heel makkelijk toe kunnen leiden dat de EHBO'er bij zo'n aanval uitgaat van een CVA en ook zijn handelen in die richting zal laten gaan. Van een EHBO'er kan je wat mij betreft niet verwachten dat hij/zij het onderscheid ziet tussen hemiplegische migraine en een CVA. De EHBO'er stelt in eerste instantie de vitale functies veilig en moet de levensreddende handelingen perfect beheersen. Alles wat de EHBO'er daarbij meer weet is van meerwaarde voor de hulpverlening.

Je geeft aan dat je in die situatie verward kan zijn. Ik vraag mij dan af, of je dan ook wel in staat bent om de mogelijke oorzaak van je klachten op te schrijven. Als EHBO'er ga je in eerste instantie af op wat je hoort en ziet, en in veel mindere mate op schriftelijk contact met het slachtoffer. Niet iedereen heeft ook een pen en papier bij zich.

Bovendien, wanneer de EHBO'er er al achter zou komen dat je medicijnen bij je hebt voor je klachten, dan vraag ik me af hoe je die inneemt, ja zelfs welke van de 2, 3 soorten die je wellicht bij je hebt het medicijn voor de migraineklachten is. (Je hebt, geloof ik, al eens aangegeven dat je ook Stesolid bij je draagt.) Wanneer je al niet kunt spreken en verward bent, is het geven van een tabletje dan wel vertrouwd? Me dunkt dat het risico op verslikken hier te groot is.

Mvg

Daniel

• Danny

Beste Mensen,

Doen mij toch even de begin principelen van de EHBO-er op borrelen…..

Als EHBO-er verhelp/voorkom je dreigende obstructies in de vitale functies.

Dus m.a.w.: je stelt geen diagnose en je geeft al zeker geen medicatie (behalve als het s.o. het zelf duidelijk aangeeft, denk aan : astma medicatie, of nitrospray/tabletje bij AP-klachten, echter dus ALLEEN ALS HET s.o. het zelf goed en duidelijk aangeeft!!!!!!).

En laten we asjeblieft het stellen van diagnoses over aan artsen , ze zijn beter opgeleid en krijgen ook nog beter betaald…

M.vr.gr.

Danny

leerl. verzorgende IG , EHBO-er, leerl. SIGMA

• Danny

Beste Jessica,

Aan het SOS-plaatje openen heb je totaal niets.

Er staan alleen maar codes in, die een “leek” zelfs een arts niet een twee drie kan lezen, er moet dan een speciala nr gebeld worden die de Profesionele hulpverlener op dat moment verteld wat er aan de hand is.

Als je het open gaat maken, word de kans alleen maar groter dat het zeer kleine minuscule papiertje kwijtraakt, zijn we nog verder van huis.

Laat het openen van een SOS-plaatje dus over aan een ambulancemedewerker en/of arts.

Gr. Danny

• Thea

Hoi Hendrina,

Ik zou je in zo een situatie niets geven,ondanks dat ik dagelijks met medicijnen omga.Ook met zogenaamde noodmedicatie.

Als verpleegkundige zou ik je al niets geven en als EHBO.er ook niet.

Deskundige hulp inschakelen lijkt mij voor jouw maar ook voor de hulpverlener de enige juiste handeling.

Sterkte en succes.

Hendrina Rietveld schreef:

>

> Ik heb naast mijn epilepsie ook nog de familiaire

> hemiplegische migraine wat bij mij gepaard gaat met

> spraakstoornissen, dingen niet meer weten,

> verwardheidstoestand, krachteloos gevoel een kant van mijn

> lichaam. Als een EHBO-er hier eens mee te maken krijgt zouden

> jullie dan weten wat er moet gebeuren? Of wordt er in zo'n

> situatie meer gedacht dan aan een beroerte?

> En daarnaast heb ik epilepsie dus in combinatie met de

> migraine.

> Mogen jullie dan in zo'n geval kijken op een S.O.S. bandje

> wat er moet gebeuren?

> Bijv. mij een tablet geven uit mijn tasje doordat ik het niet

> meer zelf kan zeggen door mijn spraakstoornissen maar ik heb

> die tablet bij de migraine wel nodig mogen jullie die dan mij

> aanreiken of dat niet? Iets opschrijven lukt meestal nog wel.

> Wat zouden jullie in zo'n geval doen?

• Johan

Waarmee alle standpunten er toch op wijzen dat het het beste is om profesionele hulp in te roepen!

ik ga er dan ook van uit dat een gemiddelde goed opgeleide EHBO'er geen SOS medailon openbreekt…. is namelijk niet handig omdat je voor je EHBO-taken helemaal NIETS aan deze info hebt.

En medicijnen toedienen? dacht het niet….

Einde van deze discussie denk ik!

Mzzl, Johan

• erwin van kooy

hallo allemaal ik heb maar een klein vraag je : ik zag dat jullie het over onder andere een S.O.S medailon halen nij vraag is waar bestel je zo iets of kopen.

als iemand mij hier op een antwoord kan geven heel graag.

al vast bedankt

erwin