Vrijwilligerstekort, hoe op te lossen?

• Daniel

Beste mensen,

Steeds meer gaat het me opvallen dat voor het dienst doen bij evenementen niet veel mensen meer te porren zijn. De leden van de vereniging hebben het te druk, hebben geen zin, of zijn anderszins niet bereid om dienst te doen. Zo ook in de kring waar onze vereniging is aangesloten. Recent werd door een vereniging een beroep gedaan op enkele verenigingen uit naburige plaatsen om mensen beschikbaar te stellen.

Hoe wordt daar elders mee omgegaan? Welke innovatieve constructies zijn bedacht om deze problemen op te lossen om zo toch garant te kunnen staan voor de personele bezetting? Wordt samengewerkt met andere verenigingen? Worden er vergoedingen gegeven aan de mensen? Zijn er tussen de verenigingen onderlinge prijsafspraken gemaakt over diensten, vergoedingen, enz?

Ik ben erg benieuwd naar uw bevindingen, ideeën en oplossingen.

Mvg

Daniel

• Sigmaatje

Het is een algemeen gegeven dat het moeite kost om soms de mensen bij elkaar te krijgen uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de mensen minder vrije tijd hebben als vroeger. De huidige algemene vrijwilliger wil weten hoeveel tijd hij kwijt is aan een vereniging hoe en voor wat ben ik precies verzekerd wordt er kwaliteit verwacht van diegene die de hulp in roept en welke kwaliteiten worden er van mij verwacht als vrijwilliger en kan ik daaraan voldoen. Hoe kan ik als vereniging kwaliteit leveren.

• Ralph Eckhard

Sigmaatje schreef:

>

> Het is een algemeen gegeven dat het moeite kost om soms de

> mensen bij elkaar te krijgen uit wetenschappelijk onderzoek

> blijkt dat de mensen minder vrije tijd hebben als vroeger. De

> huidige algemene vrijwilliger wil weten hoeveel tijd hij

> kwijt is aan een vereniging hoe en voor wat ben ik precies

> verzekerd wordt er kwaliteit verwacht van diegene die de hulp

> in roept en welke kwaliteiten worden er van mij verwacht als

> vrijwilliger en kan ik daaraan voldoen. Hoe kan ik als

> vereniging kwaliteit leveren.

Ja, dus je antwoord is???? ;-)

Wij als plaatselijke Rode Kruis afdeling hebben dezelfde problemen.

Soms houdt dat in dat een hulpvraag gewoon niet gehonoreerd kan worden, soms, zoals het afgelopen weekeinde, houdt dat in dat er vrijwilligers van andere afdelingen benaderd worden. Die krijgen daarvoor reis- en verblijfskosten vergoed. (Lees: kilometers en consumpties).

Maar meestal komt het er gewoon op neer dat het werk op dezelfde paar personen neerkomt… *zucht* :-(

Wel zijn wij actief bezig mensen te werven op het moment, door het zelf geven van EHBO cursussen en het plaatsen van advertenties in plaatselijke huis-aan-huis-bladen. Met een beetje mazzel kun je als “welfare-organisatie” nog een leuk prijsje met de uitgever afspreken ook..!

• Sigmaatje

Een tip voor de mensen die met dit probleem worstelen vele gemeentes in den landen bieden een cursus vrijwilligerswerk aan waarin o.a. deze problematiek aan de orde komt. Verder is het mogelijk om via de NOV in Utrecht 030-2319844, de boekjes, Vrijwilligersbeleid, Vrijwilligers werving en vrijwilligers recht te bestellen.