"Pas op", Airbag staat scherp

  • Sigmaatje

    In het vakblad “Incident” , van april, 2002. beschrijft, Mart Hoogmoet ambulancehulpverlener, die zich intensief bezig houdt, met de veiligheid van hulpverleners. Hij heeft veel tijd en energie gestoken in het uitzoeken en onderzoeken van de gevaren van airbags en andere veiligheidsvoorzieningen in moderne auto's.

    Wat voor de automobilist een verhoogde veiligheid biedt, kan voor de hulpverlener gevaarlijke consequenties hebben.

    Worden we binnen de E.H.B.O wereld( tijdens herhalingslessen en/of vakbladen) ook gewaarschuwd voor de Airbag, en met name als deze nog niet geploft is als we bij een ongeval als eerste uit komen. Graag jullie reakties.

  • Emile

    Ik heb daarover nooit iets gehad… Zowiezo nooit iets over verkeersslachtoffers…

  • dutchy

    Ik denk dat dit een zeer goed onderwerp is voor in een h-h les.

    Het zal je gebeuren dat je iemand wil helpen en zo'n airbag ploft in je nek, hopelijk kun je dat dan nog “valide” na vertellen, als je het nog kan na vertellen.

    En natuurlijk is het niet per definitie zo dat je er slecht vanaf komt maar de kans is zeker aanwezig.

    Ik heb het onderwerp in incident ook gelezen en er werd ook gesproken over een “hoes” die over het stuur kan, waardoor de schade door het ploffen van de airbag tot weinig kan worden gereduceerd, maar die zal als die er komt wel eerst op de hulpverlenings voertuigen komen.

    Ik heb eens beelden op tv gezien waar het een ambulancemedewerker overkwam, hij zat op z'n hurken aan de bijrijderskant en “gelukkig” niet helemaal met zijn hoofd in de auto, hij kreeg een behoorlijke dreun van dat ding.

    Ik weet niet meer welk progamma dit was (gokje 112 weekend) maar het is al een poosje geleden.

    m.vr.gr. Dutchy

  • Jan

    Helaas zul je en klap van een airbag niet overleven wanneer je die voluit krijgt. De snelheid waarmee die ontplooid is ver boven de 200 km/u. Dus dat komt enorm hard aan.

    Zo'n zak over het stuur is misschien leuk, maar hij voldoet maar bij 1 type aitbag, nl die in het stuur. Aan gezien er op meer dan 30 plaatsen in een voertuig een airbag kan zitten, heb je niet veel aan 1 zo'n hoes.

    Trouwens een voertuig dat niet gestabiliseerd mag je niet betreden, in geval van een airbag ook niet je hoofd naar binnen steken. Ook zul je dat gauw op het voertuig leunen, waardoor er kans is dat je die beweegd. Met het gevolg dat het slachtoffer meer letsel kan oplopen.

    Het beste is om het slachtoffer van voren te benaderen en blijf dan maar door de voorruit met hem of haar praten. zo zal deze ook niet zijn of haar nek draaien.

  • Sigmaatje

    Ik denk Jan, dat het niet slecht zou zijn als er regels of een soort protocol opgesteld zou kunnen worden hoe je een voertuig met airbag(s) c.q. slachtoffer(s) die in voertuig zit moet benaderen en de te starten behandelingsmethode.

    Ik denk dat zoals boven omschreven een grote verantwoordelijkheid ligt bij de kaderinstructeurs(M/V), om hier aandacht aan te gaan besteden.

    Wat ik wel nog van jouw zou willen weten is is er een wettelijke regel omtrent niet betreden van een voertuig met airbag(s) en wat houdt type 1 in.

  • maarten

    De basis regel van de EHBO, eigen veiligheid gaat voor alles.

  • Jan

    Bij veel kaderinstructeurs zal dit niet bekend zijn. Het is ook een verantwoording van het kaderrayon en NODE om hier binnen de kaderrayonbijeenkomsten of bij landelijke bijscholingen hier eens aandacht aan te besteden.

    Wettelijke regelingen ken ik zo niet. Alleen weet ik hoe je veilig een voertuig moet benaderen.

    Als eerste kijk je op een afstand wat voor voertuigen het zijn.

    Bij personenauto's staat een aanduiding voor airbags op het voertuig, bv SRS.

    Indien er ook andere type airbags, dan die in het stuur of voor passagier zitten, staat dit soms ook wel eens op het voertuig. Denk aan de aanduiding SIPS.

    Maar er kunnen ook airbags onder in het dashbord zitten, om de knieen te beschermen. Of in de stoel, in de zijstijl, in het dak of in de bovenkant van de deur. Deze laatste is ook lastig als jij je hoofd door het raam naar binnen steekt en de airbag gaat alsnog af. Deze airbag blijft opgeblazen, dit integenstelling tot de andere airbags die direct weer slap worden. Dat komt omdat deze airbag het slachtoffer moet opvangen bij een ‘rollover’. Een auto kan vaker dat 1 keer over de kop gaan.

    De de-activerings tijd van een airbag is ongeveer 15 tot 20 minuten bij de meeste auto's.

    Daarnaast is het ook prettig om te weten of het voertuig rijdt op benzine, gas of diesel. Dit voor de brandveiligheid.

    Bij vrachtwagens moet je kijken of je de gevarenschilden kunt vinden (gevaarlijke stoffen). Dat wil niet zeggen dat een voertuig van bv een supermarkt geen pallet met chloor of spiritus, ed. kan geladen hebben. Bij het zien van deze oranje schilden en andere aanduidingen moet je het voertuig bovenwinds benaderen.

    Heb je dit bekeken, dan kun je het voertuig rustig benaderen. Dichterbij spreek je dan het slachtoffer aan door de voorruit. Dit om te voorkomen dat het (de) slachtoffer(s) het hoofd gaan draaien. Mensen proberen elkaar vaak aan te kijken als je wat zegt. Iemand anders kan dan van buiten af het hoofd fixeren.

    Stap nooit in een auto of op een vrachtwagen. De kans dat het voeruitg beweegt is dan groot. Door dit bewegen van het voertuig kan het letsel van het slachtoffer verergeren.

    Bedenk wel dat bij een vrachtwagen niet alleen het chasis is geveerd, maar ook de cabine en de stoel van de chauffeur ook nog eens.

    Nog wat bij gekomen:

    Afgelopen donderdag hebben we een bijscholing gehad over het bevrijden van een slachtoffer uit een vrachtauto. Blijkt dat vele nieuwe vrachtauto's ook al voorzien zijn van airbags. Dit is niet te zien aan een aanduiding buiten op de auto. Je moet het herkennen aan de plaatsing van het stuur. Dit stuur (met airbag) staat schuiner dan gebruikelijk. Als het stuur namelijk plat ligt heeft de airbag geen zin, omdat die het hoofd niet opvangt.

    Ook is er nog geen ‘zak’ verkrijgbaar die om een stuur van een vrachtwagen of bestelbus past.

    Een brandweerman kan je over dit alles nog veel meer vertellen.

    Ik hoop dat ik een klein beetje heb kunnen verduidelijken.

  • Sigmaatje

    Jan, bedankt voor je informatie ik wordt er eigenlijk een beetje bang voor over die vele soorten airbags in die voertuigen met hun specifieke kenmerken.

  • Ralph Eckhard

    Ik weet niet of dit voor EHBO-ers wel zo relevant is.

    Punt 1: Let op gevaar, in eerste instantie voor jezelf. Dit houdt voor mij al in dat ik in de meeste gevallen niet met m'n hoofd (of wat dan ook) in zo'n voertuig ga rond neuzen, aangezien er altijd risico is op explosies en andere grappen.

    Punt 2: Op het moment dat het slachtoffer nog in zijn / haar auto zit, houdt dit waarschijnlijk in dat hij / zij bekneld zit, of niet in staat is het voertuig te verlaten door fracturen o.i.d. Op dit moment kan je als EHBO-er weinig méér doen, dan contact met het s.o. houden: echt behandelen kan je niet. Wat als je dat voertuig wel in stapt, wat ga je dan doen? Een pleister plakken ofzo? Niet iets waar het s.o. echt iets mee opschiet……

  • Sigmaatje

    Hoeveel E.H.B..O.-ers, zijn bekend met het gevaar van een air-bag dat is in deze toch het punt om er meer aandacht aan te besteden.

    En de E.H.B.O.-er kan meer als alleen pleisters plakken, wat dacht je van het blijven controleren van de vitale functies het hoofd stabiliseren daar zul je voor zover het gaat in of aan het voertuig plaats moeten nemen. Daarom mijn voorstel maak een protocol.