Hallo allemaal,
Ik heb gisteren iets meegemaakt wat me echt van het hart moet.
Ik heb nu bijn een jaar mijn diploma voor docent EHBO. En ik zou meekijken bij een kaderdocent die examen afnam, aangezien ik zelf ook bijna examens af mag gaan nemen, dacht ik dat het een mooie oefening was.
Nu was er gisteren een examen voor de opleidingscursus EHBO.
Wat bleek. Er was 1 cursist die bijna alles fout deed, reanimeren zonder plaatsbepaling, een wonddrukverband zonder synthetische watten, de drukpunten gewoon niet weten te vinden of er compleet naast te zitten…zo kan ik nog wel even doorgaan. De examinerende kaderdocent gaf een negatief advies aan de arts, en het lotusslachtoffer stemde daarin mee (hetgeen diegene niet snel doet).
Bij de arts ging het volgens hem matigjes. De persoon werd naar buiten gestuurd en er werd gediscusieerd tussen de arts en de examen kaderdocent.
Nu heb ik voor mijzelf al het volgende gesteld als ik examens af mag nemen. “ die persoon slaagt pas als ik het gevoel heb dat als mij iets overkomt ik door zo'n persoon geholpen zou willen worden”. Tot mijn stomme verbazing zei de arts….hij krijgt zijn diploma als hij beloofd als er iets gebeurt hij alleen maar 112 belt en verder niks doet…….Nu vraag ik me af……is dit een nieuw criterium ????
Ik vraag me af of er meer mensen zijn met zo'n ervaring…..en is het misschien niet iets dat de arts ook overlegd met de examinerende kader….de arts kan dat wel de doorslag geven…maar volgens mij niet zo.
Ik baal er ontzettend van…want we willen denk ik toch allemaal het niveau van de EHBO-er op een hoog peil houden…..met zulke beslissingen komen we er jammer genoeg nooit.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes van een gefrusteerde docent EHBO