Vanavond heb ik het volgende meegemaakt:
een vriend van mij belde me op dat hij een uurtje terug een flinke aanrijding had gehad, hij was bijrijder in een personenauto die frontaal op een andere auto was “geklapt” met een snelheid tussen 40 en 60 km/hr.
Op het moment zelf erg geschrokken maar geen klachten. Later thuis toen hij wat tot rust kwam, ontwikkelde hij pijnklachten in de nek, en nam tintelingen waar in linkerarm en been, was ook een beetje “licht” in het hoofd.
Met deze klachten hem dus direct doorverwezen naar de huisarts, waar die langs moest komen… Wij in de auto (zo voorzichtig mogelijk maar gereden..) naar de huisartsen weekenddienst. Daar aangekomen wat onderzoek van aanwezige arts.
Conclusie: pijnklachten bij palpatie en tintelingen/krachtsverlies Li. Gelijk doorgestuurd naar de SEH. (nu is dt in dit geval nog een flink stuk rijden vanaf de huisartsenpost naar de SEH v/h ziekenhuis), wij werden met verwijsbriefje zo weggestuurd…….geen advies/tips whatever van de arts.
Aangekomen op de SEH, werd hij gelijk apart gezet waarna een VPlk. hem per direct een nekspalk aanlegde en hem plat neerlegde ,met DRINGENDE advies NIET BEWEGEN.
Na wat neurlogische onderzoekjes en Cervicale / Thorax foto's , kwam uitslag geen breuk, wel flinke hersenschudding.
Naar huis met wekadvies en 2 paracetamolletjes tegen de pijn.
Nu mijn vraag:
Had de huisarts hem (ons) zo weg mogen sturen? zonder nekspalk of wat dan ook. Bij binnenkomst SEH werd hij namelijk gelijk geimmobiliseerd.
Wat is normaal in dit soort situaties?
Bedankt voor jullie eventuele reacties.
Danny Geerling
Leerl. VIG / Leerl. SIGMA GNK-Gld. MIdden / Arnhem