Willem,
Ik kan niet meer dan jou groot gelijk geven
Willem schreef:
Eigenlijk zou je je de vraag moeten stellen wat deze vraag op zo'n theorie-examen te zoeken heeft. Het gaat in dit soort gevallen slechts om het stellen van een vraag en niet of het antwoord zinnig is, laat staan dat het relevant is voor het behalen van een rijbewijs.
En dan moet je slechts denken: Wat zou de gemiddelde kwiebus van het CITO van deze vraag vinden. (En niet je EHBO kennis er op los laten!) En dan geeft je dat antwoord.
Waarschijnlijk hebben de makers van deze toetsen/examens weinig kaas gegeten van EHBO.
Verder heb ik wel een idee waarom ze juist dit soort vragen in het theorie gedeelte verwerken.
Er wordt namelijk al een paar jaar gesproken over dat ze de (of een gedeelte) EHBO bij het rijbewijs in willen doen, zodat iedereen die zijn of haar rijbewijs haalt in ieder geval de basis van EHBO weet.
Door vragen van EHBO in de “proef” examens te verwerken zijn de kandidaten verplicht daar iets over te leren (dat op zich is meegenomen).
Maar om dit soort vragen in de stof te kunnen verwerken moet je je natuurlijk wel eerst goed verdiepen in de EHBO, of de vragen aan een deskundige voorleggen.
oooooooooooooooooh daar ga ik weer, af en toe voel ik me net zo'n klein pitbull'tje
Verder vraag jij:
Leren jullie op de EHBO ook hoe je een “vrije” ademweg kunt creeren bij iemand die in rugligging ligt. Zoals het verwijderen van vreemde voorwerpen (bijv. gebit) en vervolgend een kin-lift of kaak-lift ??? Want dat zijn eenvoudige grepen om en de wervels stabiel te houden en tegelijk de ademweg vrij te houden/maken ???
Ik/wij hebben wel geleerd om losse/vreemde voorwerpen uit de mond te halen om er voor te zorgen dat dat in ieder geval niet in de keel kan komen.
De door jou genoemde kin-lift of kaak-lift is al wel een keer besproken maar nog niet uitgevoerd…..ik zal daar de volgende keer eens op aandringen om dat te oefenen.
Wat mij wel opvalt is dat er in de nieuwe regels van reanimeren gesproken wordt van het verwijderen van het kunstgebit, terwijl in de “oude” situatie het gebit in kon/mocht blijven.
Nu kan ik mij voorstellen dat als het gebit los zit je dit moet verwijderen maar als je iemand moet beademen, en het gebit zit goed stevig in de mond, is dat naar mijn mening makkelijker met het gebit in omdat je dan meer of steviger ondergrond hebt bij het omsluiten van de mond van het s.o. (hier heb ik ervaring mee).
Veel mensen hebben er toch wat moeite mee om goed over de mond van het s.o. heen te “happen” , zij zullen er in de nieuwe situatie zeker meer moeite mee krijgen. :o
Dutchy *D