Nou moe....

• Dutchy

Tijdens een van de theorieavonden die ik volg om een rijbewijs te halen heb ik (volgens mij) een grove fout geconstateerd in een van de dia series.

Het betreft een dia met een plaatje van een automobilist die een fiets heeft aangereden.

Deze automobilist heeft het bewusteloze s.o. al in stabiele zijligging gelegd, verder geen gegeven erbij dat het s.o. bijv. een ademhalingsstilstand heeft, dus het s.o. is voor dat moment redelijk stabiel.

De vraag die bij de dia hoort is als volgd : mag u het hoofd van het s.o. draaien?

NEEEEEEEEE NATUURLIJK NIET was mijn antwoord…(:D………..FOUT was de tegenreaktie…..:?………het mocht wel volgens de makers van de cd-rom.

Nou moe, wat stom….dan heb ik het zeker altijd verkeerd gedaan….ja daaaag.

Wat moet je nou met zoiets, vechten tegen de bierkaai lijkt mij, wie weet hoeveel van die cd-roms er al door heel nederland zijn verspreid.

Of heb ik het nou helemaal bij het verkeerde eind :z , wat denken jullie hier nou van?

Volgens mijn instructeur vragen de makers van de cd-rom of je iemand in stabiele zijligging mag leggen……..nou dan moeten ze DAT vragen en niet of je z'n hoofd mag draaien (als hij blijkbaar al stabiel ligt)

Dutchy *D

• Willem

Naar mijn idee mag je het hoofd draaien zoals je dit behoort te doen bij een s.o. in stabiele zijligging. Of het verstandig is om de patiënt te draaien is een andere vraag maar op zich is het antwoord naar mijn idee nog niet zo gek !

Het is gezien de geschetste situatie de enige wijze om een vrije (maar vooral veilige) ademweg te creeren en daarom de meest juiste !

gr, Willem

ambu. vpk

• maarten

Let op gevaar is de eerste regel in de EHBO

Gevaar is te omschrijven als elk ongewenst effect wat schade, hinder of letsel veroorzaakt. Kijk met die ogen maar eens naar die vraag.

De fietser is aangereden door de auto en ten val gekomen.

Door de aard van het ongeval is nek en rugletsel niet uit te sluiten. Is het slachtoffer niet aanspreekbaar, dan moet je uitgaan van het ergste en dus van nek-en rugletsel.

Als de vitale functies niet bedreigd zijn laat je dus het slachtoffer liggen zoals hij ligt. Zijn de vitale functies wel bedreigd dan moeten deze, met een minimum aan bewegingen van nek en rug, worden veiliggesteld.

• Dutchy

Hoi Willem,

Bedankt voor jou reaktie.

Ik weet en snap wel dat je als je een s.o. stabiel draait dat je door middel van het hoofd voorzichtig iets achterover te leggen een vrije ademweg creëerd, toch lijkt mij dat iets anders dan het hoofd draaien (maar ja de een zegt het zus en de ander zegt het zo), draaien vind ik meer het hoofd van links naar rechts bewegen en dat lijkt mij in dit geval niet zo bevorderlijk voor evt. wervelletsel

Mischien moet ik niet zo heel erg kritisch naar die teksten kijken, maar zo kwam het op mij over.

Ik zal vragen of ik desbetreffende dia nogmaals mag zien en proberen er met “andere” ogen naar te kijken.

THANX

Dutchy *D

• Dutchy

Beste Maarten,

jij schreef:

Als de vitale functies niet bedreigd zijn laat je dus het slachtoffer liggen zoals hij ligt. Zijn de vitale functies wel bedreigd dan moeten deze, met een minimum aan bewegingen van nek en rug, worden veiliggesteld

Dat snap ik, en als de ademhaling niet bedreigd of belemmerd is zou ik ook niet met dit s.o. gaan zeulen maar in het geval van de dia was er al mee gedraaid want op de dia was te zien dat het s.o. al stabiel lag.

Dan komt de vraag of je op dat moment het hoofd nog mag draaien.

Mijns inziens (mischien wel de verkeerde) mag je om een vrije ademweg te waarborgen het hoofd wel voorzichtig iets achterover kantelen maar niet draaien.

Ik heb een heel klein testje gedaan bij een aantal mensen (wel mensen die ik ken), ik vroeg hun om te gaan liggen :z ( een aantal stabiel) en hun hoofd te draaien, al die mensen bewogen hun hoofd van links naar rechts.

Nou is de uitkomst hier van natuurlijk alles behalve heilig maar het geeft wel aan dat veel mensen dit onder het draaien van het hoofd verstaan.

Vandaar dat ik hier zo over door zeur.

Maar goed ik waardeer het dat je op mijn vraag wilde ingaan :)

mischien ben ik wel iets te fel met dit soort dingen !!

Dutchy *D

• maarten

Je heb helemaal gelijk.

Hoofdstuk 7.5 van het boekje "de geoefende EHBO'er beschrijft de handelwijze bij (mogelijk) nekletsel.

• Dutchy

THANX :+:+:+

Dutchy *D

• Willem

Eigenlijk zou je je de vraag moeten stellen wat deze vraag op zo'n theorie-examen te zoeken heeft. Het gaat in dit soort gevallen slechts om het stellen van een vraag en niet of het antwoord zinnig is, laat staan dat het relevant is voor het behalen van een rijbewijs.

En dan moet je slechts denken: Wat zou de gemiddelde kwiebus van het CITO van deze vraag vinden. (En niet je EHBO kennis er op los laten!) En dan geeft je dat antwoord.

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt en naar mijn idee heb je groot gelijk !

Leren jullie op de EHBO ook hoe je een “vrije” ademweg kunt creeren bij iemand die in rugligging ligt. Zoals het verwijderen van vreemde voorwerpen (bijv. gebit) en vervolgend een kin-lift of kaak-lift ??? Want dat zijn eenvoudige grepen om en de wervels stabiel te houden en tegelijk de ademweg vrij te houden/maken ???

gr, Willem

• maarten

Willem,

Met de komst van de nieuwe reanimatierichtlijnen, zit de chin lift in het pakket. Het nadeel van de kaak/chin-lift is het feit dat deze alleen voorkomen dat de tong de luchtweg afsluit. De log-roll methode is al in de vervolgstof opgenomen, maar die heeft als nadeel dat je met meer mensen moet zijn.

Dus de stabiele zijligging zal in een aantal gevallen de enige mogelijkheid zijn.

• Dutchy

Willem,

Ik kan niet meer dan jou groot gelijk geven

Willem schreef:

Eigenlijk zou je je de vraag moeten stellen wat deze vraag op zo'n theorie-examen te zoeken heeft. Het gaat in dit soort gevallen slechts om het stellen van een vraag en niet of het antwoord zinnig is, laat staan dat het relevant is voor het behalen van een rijbewijs.

En dan moet je slechts denken: Wat zou de gemiddelde kwiebus van het CITO van deze vraag vinden. (En niet je EHBO kennis er op los laten!) En dan geeft je dat antwoord.

Waarschijnlijk hebben de makers van deze toetsen/examens weinig kaas gegeten van EHBO.

Verder heb ik wel een idee waarom ze juist dit soort vragen in het theorie gedeelte verwerken.

Er wordt namelijk al een paar jaar gesproken over dat ze de (of een gedeelte) EHBO bij het rijbewijs in willen doen, zodat iedereen die zijn of haar rijbewijs haalt in ieder geval de basis van EHBO weet.

Door vragen van EHBO in de “proef” examens te verwerken zijn de kandidaten verplicht daar iets over te leren (dat op zich is meegenomen).

Maar om dit soort vragen in de stof te kunnen verwerken moet je je natuurlijk wel eerst goed verdiepen in de EHBO, of de vragen aan een deskundige voorleggen.

oooooooooooooooooh daar ga ik weer, af en toe voel ik me net zo'n klein pitbull'tje

Verder vraag jij:

Leren jullie op de EHBO ook hoe je een “vrije” ademweg kunt creeren bij iemand die in rugligging ligt. Zoals het verwijderen van vreemde voorwerpen (bijv. gebit) en vervolgend een kin-lift of kaak-lift ??? Want dat zijn eenvoudige grepen om en de wervels stabiel te houden en tegelijk de ademweg vrij te houden/maken ???

Ik/wij hebben wel geleerd om losse/vreemde voorwerpen uit de mond te halen om er voor te zorgen dat dat in ieder geval niet in de keel kan komen.

De door jou genoemde kin-lift of kaak-lift is al wel een keer besproken maar nog niet uitgevoerd…..ik zal daar de volgende keer eens op aandringen om dat te oefenen.

Wat mij wel opvalt is dat er in de nieuwe regels van reanimeren gesproken wordt van het verwijderen van het kunstgebit, terwijl in de “oude” situatie het gebit in kon/mocht blijven.

Nu kan ik mij voorstellen dat als het gebit los zit je dit moet verwijderen maar als je iemand moet beademen, en het gebit zit goed stevig in de mond, is dat naar mijn mening makkelijker met het gebit in omdat je dan meer of steviger ondergrond hebt bij het omsluiten van de mond van het s.o. (hier heb ik ervaring mee).

Veel mensen hebben er toch wat moeite mee om goed over de mond van het s.o. heen te “happen” , zij zullen er in de nieuwe situatie zeker meer moeite mee krijgen. :o

Dutchy *D