Misschien een makkelijke vraag met een makkelijk antwoord… Toch zou ik dit antwoord iets meer uitgebreider willen hebben;
Waarom is Eeenheid binnen de EHBO belangrijk…
Alvast hartelijk dank… mede namens voruw en kinders…..
Historisch gezien was het eenheidsdiploma in het leven geroepen om een einde te maken aan de grote verscheidenheid van EHBO opleidingen die door plaatselijke artsen samengesteld en gegeven werden.
Tegenwoordig is eenheid binnen de EHBO noodzakelijk omdat deze een belangrijke schakel is in de hulpverleningsketen.
Als je de verschillende drukken van het EHBO boekje openslaat dan lijkt die eenheid in de loop der jaren vele veranderingen te hebben gehad.
Toch is in mijn optiek de werkelijke eenheid in de loop der jaren niet veranderd. Kennis, technieken en methodieken zijn in de loop der tijden ge-evalueerd tot wat ze nu zijn, maar de achterliggende gedachtes zijn nog steeds dezelfde.
Onze tijd lijdt op vele manieren onder de gevolgen van de vele vormen van fundamentalisme. Ik herrinner me bijvoorbeeld dat in de nadagen van de 22ste druk vastgehouden werd aan de hydrofiel en de cambric zwachtel. Deze “mochten” pas worden gebruikt als de 23ste druk officieel was ingevoerd. De voordelen van die moderne verband middelen voor het slachtoffer mochten niet opwegen tegen de letter van het OK-boekje.
Het is dan ook jammer dat “eenheid” uitsluitend gezien wordt als het op de letter nauwkeurig uitvoeren van de voorgeschreven handelingen uit het boekje.
Daarmee wordt voorbij gegaan aan het feit dat het slachtoffer centraal staat in de hulpverlening en niet de handeling. En hoe een bepaald effect bereikt kan worden is afhankelijk van de situatie.
Dat wil zeker niet zeggen dat het OK boekje overboord gegooid moet worden. Ik vind het een hele goede zaak dat het EHBO onderwijs in Nederland dezelfde leerstof hanteert. Het is goed dat iedereen een zelfde pakket basistechnieken wordt aangeboden. Maar er mag nooit uit het oog verloren worden dat het in het belang van het slachtoffer en/of de fysieke mogelijkheden van de hulpverlener andere technieken toegepast moeten worden om hetzelfde effect bewerkstelligen.
Eenheid zit m.i. veel meer in de methodieken en algemene werkwijzes.
zoals ik van mijn kader gellerd heb:
stel dat je met vriouw en kinders op de camping in frankrijk staat. Op deze camping zie jij en een paar andere fransen een man in elkaar zakken. Als goed ehbo-er en geen woord engels of frans sprekend ga jij er naar toe om te helpen/assisteren.
de man blijkt een accute hartstilstand te hebben. Je begint samen met een fransman te reanimeren. jij doet de hartmassage en de fransman de beademing.
na 5 keer te hebben gemasseerd kijk jij de fransman aan met een vraag in je gadachte waarom beadement die gekke fransman nu niet. Je moet volgens de richtlijn wat wij leren toch 5 keer masseren en 1 keer beademen?
op datzelfde moment kijkt de fransman die beademt jou aan met de volgende vraag in zijn gedachte? waarom gaat de gekke hollander nu niet door met de hartmassage? er is mij geleerd dat ik 15 keer moet masseren en dan 2 keer beademen.
Als de nieuwe richtlijnen erdoor zijn kun jij met een gerust hart op vacantie gaan naar frankrijk en als er dan zoiets voordoet kun je elkaar zonder veel woorden goed helpen.
groetjes jessica
zoals ik van mijn kader gellerd heb:
stel dat je met vriouw en kinders op de camping in frankrijk staat. Op deze camping zie jij en een paar andere fransen een man in elkaar zakken. Als goed ehbo-er en geen woord engels of frans sprekend ga jij er naar toe om te helpen/assisteren.
de man blijkt een accute hartstilstand te hebben. Je begint samen met een fransman te reanimeren. jij doet de hartmassage en de fransman de beademing.
na 5 keer te hebben gemasseerd kijk jij de fransman aan met een vraag in je gadachte waarom beadement die gekke fransman nu niet. Je moet volgens de richtlijn wat wij leren toch 5 keer masseren en 1 keer beademen?
op datzelfde moment kijkt de fransman die beademt jou aan met de volgende vraag in zijn gedachte? waarom gaat de gekke hollander nu niet door met de hartmassage? er is mij geleerd dat ik 15 keer moet masseren en dan 2 keer beademen.
Als de nieuwe richtlijnen erdoor zijn kun jij met een gerust hart op vacantie gaan naar frankrijk en als er dan zoiets voordoet kun je elkaar zonder veel woorden goed helpen.
groetjes jessica
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?