EHBO is lang niet alles

• bart

EHBO betekend: Echt Helpen Blijft Onmogelijk!!!

Een ehbo-er kan niet meer doen dan proffesionele hulp inschakelen.

Een ehbo-er is er voor om iemand gerust te stellen en bij flut verwondingen een pleistertje te plakken. Meer zouden ze niet moeten doen

• Janny

Als jij gewond langs de kant van de weg ligt, een circulatiestilstand krijgt of misschien dreigt te stikken wil je dus niet geholpen worden.

Schrijf dit even met een dikke stift op je voorhoofd, of begin eens na te denken, wie weet verander je van gedachten.

Maar als je niet geholpen wilt worden, zal ik je met liefde laten kreperen.

• Jos

Gezien het tijdstip van posten heb ik het vermoeden dat jij dezelfde Bart bent als de Bart die ook een bericht heeft gepost op het ambulance-prikbord. Als dat inderdaad zo is, dan vind ik het zeer jammer voor jou, maar de antwoorden op het ambulance-prikbord waren eigenlijk heel duidelijk. Dat jij als ehbo-er en sigmalid na aankomst van de ambulance wordt heengestuurd, moet jij dan toch zeker kunnen begrijpen. Of wou jij soms jouw slachtoffer aan het handje begeleiden tot in het ziekenhuis? Leer afstand te nemen, jongen. Letterlijk en figuurlijk. En volg het advies op om kontakt op te nemen met de ambulancepost voor een reaktie, maar die zal denk ik wel hetzelfde zijn als de overige reaktie's.

Bewn je toch een andere Bart, ga dan toch eens met je docent/instructeur praten, want je ziet een en ander toch verkeerd.

Sterkte ermee!

• bart

Ben een andere Bart, maar voor mij valt de EHBO een beetje tegen ik zou meer voor een slachtoffer willen betekenen

• Maarten van Beuken

Ik vrees dat dit een verzuchting is voor iedereen in ‘de zorg’. Ik hoor hetzelfde van artsen waarvan wij denken dat ze een hoop kunnen doen.

Wij staan vaak technisch machteloos. Maar je zorg voor een slachtoffer is echt vaak heel waardevol. Ook al kun je aan de verwonding, of wat er ook aan de hand is, niet veel doen. Er zijn, is vaak al genoeg. En ook vaak het enigste wat mogelijk is.

Het klinkt nogal calvinistisch, maar nederigheid is bij EHBO een waardevolle eigenschap.

Maarten van Beuken

• The Speaking Horse

Hoi,

> EHBO betekend: Echt Helpen Blijft Onmogelijk!!!

> Een ehbo-er kan niet meer doen dan proffesionele hulp

> inschakelen.

Afgezien van de toonzetting en wellicht je intentie van je posting, ben ik het sowieso niet eens met de strekking vanje verhaal.

Een EHBO'er kan wel degelijk zeer nuttig werk doen. Bijvoorbeeld Basic Life Support starten, iemand gerust stellen (en die aandacht doet iemand heel veel goed, nadat een ongeval overkomen is) en een duidelijke melding naar de CPA doen, omdat een EHBO'er door zijn opleiding iets meer kijk op het letsel heeft, dan iemand die helemaal van niets weet.

Aan de andere kant vind ik wel dat de EHBO-opleiding meer aangesloten moet worden op de ambulancehulpverlening. Leer een EHBO'er bijvoorbeeld een goede overdracht doen aan ambulancehulpverleners en leer EHBO'ers als het ware “wat hun plaats is”. Dit bedoel ik niet rot, maar voorkomt valse verwachtingen bij de EHBO'er. Over het algemeen zullen ambulancehulpverleners de zorg overnemen en is de EHBO'er “overbodig”.

Vr.gr.

TSH

• Arie

Hoeven denk ik niet zo krampachtig te doen wat een EHBO'er al dan niet zou kunnen of mogen. Nee, ten opzichte van bijv. ambu-plegen weten ze maar een fractie.

Aan de andere kant pretendeert EHBO niets meer of minder te zijn dan directe hulp te verlenen bij kleinschalige verwondingen/aandoeningen en - in afwachting van de komst van professionele hulpverleners - bij ernstiger aandoeningen c.q. verwondingen trachten de schade te beperken.

Zo zijn er vele slachtoffers in het verleden adequaat geholpen door EHBO'ers die hun ‘vak’ verstonden. Reanimaties die ervoor zorgden dat de klinisch dood niet omsloeg in biologisch dood, slagaderlijke bloedingen die goed gestelpt werden etc. EHBO'ers zijn niet meer weg te denken op strandposten, sportmanifestaties, feesten, etc. En daar gebeurt heus wel meer dan alleen een ‘pleistertje plakken’ .

En natuurlijk, vaak zijn het de pleistertjes, de blaren etc. die doorgaans de aandacht van de EHBO'er hebben. Maar de inzending van bart komt op mij een beetje minachtend en geringschattend over en getuigt m.i. van weinig inzicht in wat EHBO'ers allemaal doen.

Overigens: DE EHBO'er is meer dan alleen het prototype van ‘het mannetje met het verbandkofertje’ . Politie, brandweer, sportinstructeurs etc. etc. hebben EHBO gedaan en kunnen in die hoedanigheid adequate hulp verlenen.

Nee bart, je sloeg de plank aardig mis hier.

• Maarten

Je kunt wel roepen dat Bart onzin uitkraamt, maar hij is zeker geen uitzondering. Hij verwoord helaas een wijdverbreid misverstand, dat over de EHBO bestaat.

Wat te doen met mensen die letterlijk doen wat het boekje zegt en elke afwijking als ongehoord van de tafel vegen ?

En wat te doen met mensen die zeggen dat het hoog tijd wordt dat de EHBO de ambulance methodieken moet volgen ?

Ik heb het OK boekje vertaald in stroomschema's

(een soort protocollen zoals de ambulancedienst ze kent).

En ik vond het verbazingwekkend te ondekken dat ik zoveel overeenkomsten tussen beide methodieken gevonden heb. Maar ook technieken als het hoofd in de neutrale positie brengen staat in het EHBO boekje.

Zo heb ik in mijn lessen de methodiek van het top-teen onderzoek van de ambulance overgenomen. Niet dat cursisten nu aan armen en benen moeten gaan trekken, maar dat ze de volgorde aanhouden bij het uithoren van het slachtoffer.

Er verandert niets aan de handelingen, alleen de techniek om “na te gaan wat er gebeurd is / wat het slachtoffer mankeert” is veel effectiever.

En als je het rijtje bij de melding afloopt, dan vergeet je ook niets.

Wie belangstelling heeft voor die documenten heeft, stuurt me maar een mailtje.

• Jopie Vroege

Hallo Maarten,

Ik ben op dit moment bezig met de laatste fase van de verzorgende-opleiding en momenteel zijn we met div. EHBO-onderwerpen bezig. Zodoende ben ik eens een kijkje gaan nemen op de EHBO-pagina. Ik ben eigenlijk best wel geinteresseerd in jouw manier van systematisch gegevens verzamelen, dat sluit waarschijnlijk aan op de manier van werken in de zorg. Wil je mij erover informeren? Alvast hartelijk bedankt!!

Groeten, Jopie.

• cecilia

Als verpleegkundige met vele jaren ervaring zal ik alles doen wat in mijn vermogen ligt om een slachtoffer te helpen. Ik zal een stap achteruit doen als de ambu-verpleegkundigen er zijn. Zíj hebben de specifieke deskundigheid en dat kunnen zijn inzetten in het belang van het slachtoffer.

Cecilia