reanimatie in het buitenland.

• Tonnie

De laatste tijd heb ik tot twee keer toe met mensen gesproken die mij vertelden dat je in het buitenland als leek c.q. geoefende ehbo-er eigenlijk niet mag reanimeren omdat dat een voorbehouden handeling voor artsen is.

Toen ik aan die mensen navroeg om welke landen en wat de mogelijke consequenties waren als je het toch deed wisten ze dat niet precies.

Nou is dus mijn vraag wie weet daar meer over en kan mij zeggen om welke landen dat gaat?

• Maarten

Er is een heel leuk boekje in de handel dat bordenvol staat met verhalen waarvan iedereen zeker weet dat ze waar zijn, maar dat ze het dus niet zijn.

Een voorbeeld dat ik me kan herinneren was de bekende kreet “beam me up, Scotty” uit startrack. Helaas komt deze kreet nergens in de scripts voor.

In de EEG en in alle landen die de europese richtlijnen volgen mogen leken BLS toepassen.

In Amerika en alle landen die de amerikaanse richtlijnen volgen mogen leken BLS toepassen.

In Nederland mag in noodsituaties leken voorbehouden handelingen uitvoeren, mits zij bekwaam zijn om de handelingen uit te voeren en er redelijker wijze niet mag worden verwacht dat er tijdig bevoegde hulp aanwezig kan zijn.

• Bob Jansen

wil je dan naar het buiteland toe

• Tonnie

Nou dat wil ik eigenlijk niet, maar ik zou dus als kaderinstructeur wel eens vragen over dit onderwerp kunnen krijgen en dan kan ik mijn cursisten daar het juiste antwoord op geven.

• Maarten

Poets je buitenlands op en stel die vragen op de sites van buitenlandse zusterverenigingen.

maarten

• Toon Dupuis

In Nederland mag in noodsituaties leken voorbehouden

handelingen uitvoeren, mits zij bekwaam zijn om de

handelingen uit te voeren en er redelijker wijze niet mag

worden verwacht dat er tijdig bevoegde hulp aanwezig kan zijn.

En wie heeft jou deze onzin geleerd ???

BLS is geen voorbehouden handeling, in nood -buiten professionals dan- gelden dit soort regels niet, en wachten op “bevoegde” hulpis werkelijk de grootst mogelijke onzin. En wat is redelijker wijs tijdige hulp ???

Als je het niet weet schrijf dan niet zo zelfverzekerd iets op maar hou gewoon je mond !!!!

• Maarten

Toon,

Die onzin staat in de BIG wet.

De Wet BIG kent geen algemeen verbod meer op het verrichten van ‘medische handelingen’ door niet-artsen; in beginsel zal de uitoefening van de geneeskunst aan iedereen toegestaan zijn. Dit geldt echter niet voor de voorbehouden handelingen. Deze handelingen mogen alleen worden verricht als daartoe op basis van de wet een bevoegdheid bestaat. Voorbehouden handelingen zijn handelingen die, indien deze door een ondeskundige zouden worden uitgevoerd, voor een patiënt een aanmerkelijk risico kunnen vormen. In de loop der jaren is de lijst van voorbehouden handelingen onderwerp van discussie geweest. Zo werd door sommigen betwijfeld, of het wel mogelijk was alle handelingen die een aanmerkelijk risico voor een patiënt vormen in een sluitende lijst op te nemen.

Voorbehouden handelingen mogen slechts worden verricht door personen die daartoe op basis van de wet een bevoegdheid hebben. Dit geldt echter alleen voor het beroepsmatig verrichten van deze handelingen. Zodoende is het aan een onbevoegde wel toegestaan om in een privé-situatie een voorbehouden handeling te verrichten. Te denken valt aan de vrouw die haar man thuis verpleegt en hem dagelijks een insuline-injectie geeft. Daarnaast mogen onbevoegden ook voorbehouden handelingen verrichten als er sprake is van een noodsituatie.

Het beroepsmatig verrichten van voorbehouden handelingen is in eerste instantie alleen toegestaan aan degenen die hiertoe door de wet bevoegd zijn verklaard. Artsen zijn voor alle hierboven genoemde voorbehouden handelingen bevoegd verklaard; tandartsen en verloskundigen voor sommige daarvan. Andere hulpverleners hebben deze zogenaamde zelfstandige bevoegdheid niet.

Belangrijk is dat de Wet BIG naast bevoegdheid ook bekwaamheid als eis voor het mogen verrichten van voorbehouden handelingen stelt. Een arts is uitsluitend bevoegd voorzover hij redelijkerwijs mag aannemen dat hij beschikt over de bekwaamheid die vereist is voor het behoorlijk kunnen verrichten van de voorbehouden handeling. Wat onder ‘bekwaamheid’ moet worden verstaan wordt in de wet zelf niet nader uitgelegd.

De kwalificatie van deze wet is voor jouw rekening.

BLS komt inderdaad niet meer voor in de lijst van voorbehouden handelingen. Die tijd ligt ver achter ons. maar het gebruik van de AED (defibrillatie is wel een voor behouden handeling) is nog volop de spil in de discussie of niet bevoegde hulpverleners de AED mogen toepassen bij een acute circulatiestilstand.

Terwijl ik reageerde op de “voorbehouden handelingen” die niet zouden mogen worden uitgevoerd door leken, had ik me onvoldoende gerealiseerd dat heel gemakkellijk de link naar BLS en voorbehouden handelingen zou worden gelegd.

Net zo goed als jij onder de passage uit de BIG wet roept dat ik onzin vertel, terwijl je bedoelde te zeggen dat BLS geen voorbehouden handeling is.

Maarten