EHBO'ers komen toch van pas

• Joyce

Bij deze even dank aan EHBO'ers. Zaterdag ben ik met sporten gigantisch gevallen. Gevolg–> flinke wond aan m'n achterhoofd + te veel bloedverlies. Een vader van een meisje uit mijn team helpt veel mee met EHBO en heeft toen echt goed geholpen. Zonder hem had ik echt nog meer in paniek geraakt dan ik al was (voornamelijk omdat ik niet tegen bloed kan). Verder heb ik er niet heel veel aan over gehouden gelukkig, maar toch was ik blij dat er iemand was die er wat meer van af wist. Dus bij deze: ga zo door.

Verder had ik nog even een vraagje over waar dat infuus voor was, waar die nekkraag voor was (ik had niet echt aangegeven last van mijn nek gehad te hebben) en zuurstof (ademhalen ging redelijk goed) en waardoor ik toen ik viel buiten bewustzijn raakte?

Groeten, Joyce

• Maarten

Eigenlijk horen deze vragen bij de ambulance groep thuis, maar ik wil wel wat antwoorden geven. voordat ik dat doe moet je wel weten dat ik er niet bij geweest ben, niet precies het beeld was wat je zonder woorden vertelde etc.

Een flinke wond aan het achterhoofd is altijd een bloederig verhaal. Onder de hoofdhuid zitten veel bloedvaten en dus veel bloed als er een wond ontstaat.

Je zegt dat er veel bloedverlies was, maar de vraag of je echt te veel bloed hebt verloren.Bij de bloedtransfusiedienst verlies je een halve liter bloed en dat gaat meestal zonder problemen. een kopje bloed op de grond of in het gezicht en op hoofd oogt vaak veel meer dan het in werkelijkheid is.

Uit je verhaal lees ik dat je een aardige smakker hebt gemaakt, met je hoofd op de grond. Dat houdt in dat er door de klap hoofd en nekletsel kan zijn ontstaan.

dus wordt preventief een nekkraag aangelegd en onderzoek in het ziekenhuis moet duidelijkmaken of er sprake is van nek- en schedelletsel.

Een infuus wordt bijna standaard aangelegd. voor aanvulling van bloedverlies. Je kunt in het veld geen bloed geven omdat je de bloedgroepen niet kunt testen.

Maar het infuus geeft ook een toegang tot de bloedbaan voor het aftappen van bloedmonsters of het geven van medicatie.

Waarom raak je bewusteloos als je een klap op je hoofd krijgt ?

Als je een spelende CD speler te snel verplaatst, dan loop je de kans dat het afspelen van de muziek misgaat. Als de snelheid veel groter wordt, beschadigd de cd en hersteld het afspelen niet meer. Feitelijk gebeurd dat in je hersenen ook. De hersenprocessen worden door te hoge versnelling en vertraging nadelig beïnvloed. als het nog harder gaat, net als bij de CD speler, de hersenen beschadigen en zijn de gevolgen veel ernstiger.

Stress betekend extra energie. Extra energie vraagt extra zuurstof dus dat krijg je dan ook.

• Maarten

Eigenlijk horen deze vragen bij de ambulance groep thuis, maar ik wil wel wat antwoorden geven. voordat ik dat doe moet je wel weten dat ik er niet bij geweest ben, niet precies het beeld was wat je zonder woorden vertelde etc.

Een flinke wond aan het achterhoofd is altijd een bloederig verhaal. Onder de hoofdhuid zitten veel bloedvaten en dus veel bloed als er een wond ontstaat.

Je zegt dat er veel bloedverlies was, maar de vraag of je echt te veel bloed hebt verloren.Bij de bloedtransfusiedienst verlies je een halve liter bloed en dat gaat meestal zonder problemen. een kopje bloed op de grond of in het gezicht en op hoofd oogt vaak veel meer dan het in werkelijkheid is.

Uit je verhaal lees ik dat je een aardige smakker hebt gemaakt, met je hoofd op de grond. Dat houdt in dat er door de klap hoofd en nekletsel kan zijn ontstaan.

dus wordt preventief een nekkraag aangelegd en onderzoek in het ziekenhuis moet duidelijkmaken of er sprake is van nek- en schedelletsel.

Een infuus wordt bijna standaard aangelegd. voor aanvulling van bloedverlies. Je kunt in het veld geen bloed geven omdat je de bloedgroepen niet kunt testen.

Maar het infuus geeft ook een toegang tot de bloedbaan voor het aftappen van bloedmonsters of het geven van medicatie.

Waarom raak je bewusteloos als je een klap op je hoofd krijgt ?

Als je een spelende CD speler te snel verplaatst, dan loop je de kans dat het afspelen van de muziek misgaat. Als de snelheid veel groter wordt, beschadigd de cd en hersteld het afspelen niet meer. Feitelijk gebeurd dat in je hersenen ook. De hersenprocessen worden door te hoge versnelling en vertraging nadelig beïnvloed. als het nog harder gaat, net als bij de CD speler, de hersenen beschadigen en zijn de gevolgen veel ernstiger.

Stress betekend extra energie. Extra energie vraagt extra zuurstof dus dat krijg je dan ook.

• Joyce

Maarten, bedankt voor je antwoord. Overigens heb ik nog wat vragen (sorry dat ik dat niet in 1 keer gesteld heb).

Toen ik weer bij bewustzijn was wou iemand anders dat ik ging zitten en wat drinken. De vader van dat meisje zei toen dat dat helemaal niet verstandig was en dat blijven liggen beter was. Waarom zou je niet mogen drinken (want dorst had ik wel) en waarom mocht ik niet zitten? Hij zei dat verplaatsen ivm nekletsel niet mocht. Waarom gaan ze (ook ambulance verpleegkundigen) uit van nekletsel terwijl ik aangegeven had veel meer last van m'n hoofd te hebben dan van m'n nek?

Verder ben ik er wel benieuwd naar hoe snel je nou onderkoeld kan raken omdat 1 van de eerste dingen die ze deden was temperatuur opnemen (die iets te laag was) en met folie en dekens bedekken.

En wat bedoelen ze met ‘pupilreflex’ wat niet helemaal optimaal scheen te zijn bij mij en waarom moet dat met een lampje?

Verder ben ik doodsbenauwd voor naalden zodat de ene verpleegkundige met naalden aan de weer kon en de andere bleef zeggen dat het niet eng was, dat je rustig moest blijven etc, etc omdat hij bang was voor m'n bloeddruk. Is er geen andere oplossing voor die naalden, waarom pijnstillig met een naald en waarom bloedafname? Het lijkt mij niet echt handig om naalden te gebruiken en tegelijkertijd iemand rustig houden maar ik neem aan dat ze ook daar voor geleerd hebben + dat het een kwestie van ervaring is?

Nou, dit was het wel. Ik weet het, het had handiger geweest om het allemaal tegelijk te vragen.

Groeten, Joyce

• Danny

Hoi Joyce,

Maarten heeft denk ik wel gelijk, je vragen kunnen beter beantwoord worden op het volgende prikbord:

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=114&collapse=1

Dit is het prikbord van de ambulance hulpverlening.

Heel veel succes met het zoeken naar je antwoorden.

• Maarten

Joyce je vragen zijn in die zin lastig dat er te veel aspecten meespelen om een “goed” antwoord te geven.

De man die te drinken wilde geven dacht dat je flauw gevallen was. Dat was veel te kort door de bocht. Ook al kon je niet tegen bloed (dan val je soms flauw), had je bloed verloren (dan val je soms ook flauw) en was je geschrokken. Er was genoeg aanleiding om aan te nemen dat er hersenletsel kon zijn.

De vader van het meisje heeft de goede beslissing genomen.

Ook de kans op nekletsel is reeel, dus totdat in het ziekenhuis is vastgesteld dat het niet zo is, heb je nekletsel.

De vraag over onderkoeling is niet zo te beantwoorden.

Maar de meeste sportkleding is dun en zweet je tijdens het zweten (er van uitgaande dat je niet aan het dammen was.).

Als je dan bezweet, stil op de koude grond ligt, dan kan het afkoelen snel verlopen.

Dat dit risico er was bleek uit de meting van de ambulancemensen.

Als het licht feller wordt, dan worden je pupillen kleiner. Als de ambulancemensen in je ogen schijnen, dan moeten de pupillen kleiner worden en als het lampje weer weggehaald wordt, ook weer groter worden. Het feit dat deze reflex blijkbaar niet goed was, betekent dat er vermoedelijk iets mis was met je hersenfuncties.

Het is voor jouw en de ambulancemensen vervelend dat je zo bang voor naalden bent. Stress is iets waar ze niet op zaten te wachten. Van de andere kant kunnen ze niet oneindig met je gaan soebatten. Als de noodzaak er is, dan gaat er een naald in. (In het wilde westen deden ze het met wiskey en een goed gedoseerde dreun op je kop. Maar gezien de nadelige bijwerkingen staan deze technieken niet meer in het protocol van de ambulance.)

Maar wat hebben ze in het ziekenhuis als letsels vastgesteld ?

• Joyce

Maarten, nog een keer bedankt dan voor je antwoorden. Het een en ander is me nu wel duidelijker geworden.

Letsels vroeg je? Ze gingen eerst een hele tijd door op nekletsel en uiteindelijk kwamen ze tot de conclusie dat dat er toch niet was. Ik vertelde de hele tijd al dat ik daar helemaal geen last van had, hoogstens van die nekkraag zelf.

Ze dachten aan een lichte hersenschudding maar aangezien ik sinds dinsdagavond al niet meer misselijk ben, niet meer duizelig, enz denk ik zelf (maar goed, zoveel verstand heb ik er niet van) dat dat dus wel meevalt. Ook bleek daar dat m'n pols gekneusd was, wat ik zelf nogal vreemd vond aangezien ik daar eerst helemaal geen last van had.

Verder kreeg ik later koorts + braken en ze gaven dat + het feit dat ze niet tevreden waren met wat reflexen als rede om die avond/nacht in het ziekenhuis te blijven. Zondag naar huis met een wekadvies en sinds dinsdag heb ik eigenlijk nergens last meer van.

Ik doe inderdaad niet aan dammen, nee :-), maar basketbal + dat er met school een volleybal toernooi is waar ik ook aan mee doe. Om daar dan nog even op in te gaan. Wanneer zou ik volgens jou (of anderen???) weer kunnen beginnen met trainen? Mijn ouders hebben liever dat ik nog een week wacht, ikzelf weet het niet. Ik denk dat mee trainen wel gaat, mits ik m'n linkerpols niet hoef te gebruiken maar dat zal wel gaan aangezien ik rechts ben.

Nogmaals, heel erg bedankt!

• Wilma

Je geeft zelf al aan dat je eerst ook je pols niet voelde. Dat komt o.a. door de adrenaline die je aanmaakt tijdens en net na een val. Hierdoor voel je soms in eerste instantie geen pijn. Daarom kijken ze ook eerst goed naar je nek. Je hoeft daar nl eerst helemaal gaan pijn te voelen terwijl hij best wel gebroken zou kunnen zijn. Zelfs met autoongevallen is dat ook zo- degene die in de auto al pijn klachten heeft heeft meestal niet veel. het gevaarlijkst zijn de mensen die al rustig rondlopen en die denken dat alles meevalt omdat ze nergens pijn hebben, zij zijn degene die vaak na een paar uur klachten krijgen en dan toch een gebroken nekwervel te blijken hebben. Enne met dat trainen zou ik toch zeker nog even wachten. Je hersenen hebben een flinke schudding gehad ook al had je maar een paar dagen last. en ze kunnen echt wel wat rust gebruiken om weer helemaal optimaal te worden. Zeker als de pupilreacie afweek zou ik het lekker kalm aandoen risico is dat je je maanden niet lekker voelt, duizelig, missenlijk enzo.

beter nu even een maandje rustig aan dan straks een jaar lang problemen

• Joyce

Nou ben ik de 24ste weer flauw gevallen tot 3 keer aan toe. Dus toen weer naar de huisarts geweest, doorgestuurd naar het ziekenhuis. Bleek dat nog steeds niet alle reflexen goed waren en ze zeiden ‘je hebt vast niet rustig gedaan’. Dat vond ik zelf onzin. Ik heb de hele week niks anders gedaan dan thuis op de bank gelegen. Ben vanaf de 24ste t/m de 28ste (donderdag) opgenomen geweest. Zelfs toen zeiden ze nog dat m’n pupilreflex nog steeds niet goed was maar dat ik wel naar huis kon, mits ik thuis nog steeds rustig aan deed.

Dus ik naar huis, heb nog steeds niks gedaan en zaterdag toch weer flauw gevallen. Ik heb nou echt geen idee meer waar het van kan komen. De huisarts ziet me maandag al aankomen. En ik heb ook geen zin in dingen als “ik zei toch dat je rustig aan moest doen” want dat is precies wat ik gedaan heb.

Heeft iemand enig idee wat ik nou zou kunnen doen (toch maar weer naar de huisarts?) en waarom ik toch elke keer weer flauw val?