hulpverlening grote evenementen

• Jos

Wie kan mij vertellen hoe de hulpverlening is georganiseerd bij grote evenementen met meer dan 60.000 bezoekers. Kan dit nog gedaan worden met een grote groep EHBO-ers en Rode Kruismensen, of moet daar een regulier ambulancedienst bij ingezet worden? M.a.w. moet daar medisch personeel bij aanwezig zijn?

Dit naar aanleiding van een gepland Indycarcircuit (Indycarraces zijn de amerikaanse tegenhanger van de Formule-1 races), waarvan de organisatie er gemakshalve vanuit is gegaan dat de aanwezigheid van een tiental Rode Kruis-medewerkers met een ‘ambulance’ voldoende zou zijn. De inwoners van omliggende dorpen maken zich terecht zorgen om de inzetbaarheid van o.a. de ambulancedienst, die zelf al te maken hebben met de bekende bezuinigingen. Niet alleen zorgen om de hulpverlening binnen het racecircuit, maar ook of de ambulancedienst dan nog wel voldoende inzetbaar is voor de normale calamiteiten.

LET OP: het gaat zich hier niet om de betreffende organisatoren af te kraken of hun plannen te dwarsbomen, maar om ons nu te verdiepen in de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Deze vraag is een vervolg op een eerdere vraag hoeveel ehbo-ers er binnen een bedrijf moeten zijn. Het is mij echter niet duidelijk geworden of een dergelijk sportevenement onder de gelijke noemer valt, en of het aantal EHBO-ers wel voldoende is of dat er toch medisch gespecialiceerd personeel bij aanwezig moet zijn. Nu kan er wel heel simpel gezegd worden dat de gemeente hier op moet letten i.v.m. met afgeven van vergunningen, maar onze vrees is dat de gemeente hier toch meer kijkt naar haar financiele belangen. Onze gemeente heeft in het verleden ruimschoots laten blijken ‘zeer deskundig’ te zijn in het afgeven van diverse soorten vergunningen…

• Joffry van Grondelle

In ieder geval is er overleg nodig met CPA en ambulancedienst waar de plaats/regio onder valt. Een groot evenement met 60.000 personen kan niet zonder adequate basic EN advanced life support. Voor de coureurs van de indy car race, evenals voor het publiek is er een aparte en gegarandeerde hulpverlening noodzakelijk. Alleen standby staan voor 1 van beiden is dus niet mogelijk.

Een aantal; grotere rode kruis groepen heeft ervaring in hulpverlening bij zulke evenementen ( i.s.m. CPA en GGD) Vraag eens info bij rodekruis Zandvoort en Den Haag

Joffry van Grondelle (ambupleeg).

• Herald

Bel eens met circuitpark Zandvoort, zij kunnen je denk ik alle informatie verschaffen.

Hieronder heb ik alvast wat voor je neergezet;

Circuit Adres

Circuit Park Zandvoort

Burgemeester van Alphenstraat t/o 63

2041 KG Zandvoort

Post Adres

Circuit Park Zandvoort

Postbus 132

2040 AC Zandvoort

Telefoonnummers

Algemeen : 023 - 5 740 740

Fax Algemeen : 023 - 5 740 741

Infolijn

(24 uur / dag) : 023 - 5 740 750

Media Centre : 023 - 5 740 760

Fax Media Centre : 023 - 5 740 761

Internet

World Wide Web : http://www.circuit-zandvoort.nl

Algemene Informatie : info@circuit-zandvoort.nl

Media Zaken : media@circuit-zandvoort.nl

WWW Server : webmaster@circuit-zandvoort.nl

Groetjes

Herald

• peter

Bij dit soort grote evenementen moet je onderscheid maken tussen hulpverlening aan bezoekers en deelnemers. Voor het bezoek kan je goed een rode kruis- of EHBO afdeling vragen. Voor de deelnemers is er wat meer proffesinele hulp nodig. kijk eens op www.medicalteam.nl

Deze organisatie is gespecialiceerd in motor/ auto races.

ps in welke plaats wordt dit gepland??

succes Peter

• Dieter

Jos, graag vertellen in welke hoedanigheid je hier mee te maken hebt.

Ben je bezorgt

Ben je hulpverlener

Ben je de organisator

Een collega van mij is Marschal in Zandvoort bij bepaalde evenementen en dat zijn goed opgeleide personen ik moet er niet aandenken dat er alleen maar mensen van het rode kruis of EHBO,ers aanwezig zijn,als er een auto het publiek in rijdt. Bij de Dam tot Dam loop wordt er langs het parkoers goed samen gewerkt met de profesionele ambulance diensten, SIGMA van het rode kruis en ehbo,ers van de plaatselijke verenigingen en dan gaat nog wel eens fout.

Informeer eens in Zandvoort of in Assen TT dan weet je ongeveer wat je te wachten staat.

Ik wens veel wijsheid

mvgr Dieter

• Jos

Tja, op welke manier betrokken. Enerzijds als inwoner, maar persoonlijk niet direkt bezorgd, maar de vragen komen vanuit het dorp en omgeving. Anderzijds ben ik er min of meer op journalistieke wijze erbij betrokken, en zoek mogelijkheden die een oplossing kunnen bieden. Het gebied waar ik woon (noord-Limburg) komt er vrij bekaaid vanaf wat betreft de inzetbaarheid van de ambulancedienst, onlangs is zelfs de SEH-afdeling van het plaatselijke ziekenhuis opgeheven (Venray). Vooral dat laatste zorgde voor veel beroering. De mogelijkheid dat het racecircuit de capaciteit van de plaatselijke ambulancedienst doet ‘opslorpen’ lijkt misschien overdreven, maar is in deze niet geheel onterecht.

Zelf had ik al gedacht aan Stichting Service Medical. Een gelijksoortige dienst is hier door iemand anders genoemd, namelijk Medical Team. Maar zelfs tussen deze beide diensten blijkt een wereld van verschil te zijn, want klaarblijkelijk beschikken de voertuigen van Medical Team niet over ambulancevergunningen, dus mogen geen slachtoffers vervoeren. Service Medical daarentegen voldoet wel aan alle eisen. Inmiddels zijn de kontaktgegevens van Service Medical en Medical Team al doorgegeven aan de organisatie.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reakties en het meedenken.

Jos

• Jos

Bedankt voor de reaktie. Circuit komt, als alles doorgaat, ten zuid-oosten van Venray, pal aan de A-73.

• henry

beste jos

Mischien kun je contact opnemen met Event medical service

zij verzorgen op grote evenementen medische verzorging

tel 06 53188307

• Joffry van Grondelle

Dieter schreef:

> Een collega van mij is Marschal in Zandvoort bij bepaalde

> evenementen en dat zijn goed opgeleide personen

(oja ook voor medische problemen?????)

>ik moet er niet aandenken dat er alleen maar mensen van het rode kruis

> of EHBO,ers aanwezig zijn,als er een auto het publiek in

> rijdt. ,

Tja dat kan best eens gebeuren, gelukkig zijn er ook professionele ambulancehulpverleners aanwezig bij het rode kruis

Volgens mij zijn die toch beter toegerust qusa kennis kunde en materiaal dan de zg. marshalls, en er is -niet onnodig- meestal ook brandweer van de gemeente Zandvoort aanwezig op het circuit

>Bij de Dam tot Dam loop wordt er langs het parkoers

> goed samen gewerkt met de profesionele ambulance diensten,

> SIGMA van het rode kruis en ehbo,ers van de plaatselijke

> verenigingen en dan gaat nog wel eens fout.

O wat gaat er dan zoal fout?? , klok en klepel verhaal??

Joffry van Grondelle, Ambu Vpk en lid rode kruis zandvoort

• Maarten

Mensen die werken maken soms fouten

Mensen die veel werken maken wat meer fouten

Ik ken mensen die geen fouten maken.

We leven in een maatschappij waarin steeds meer mensen het tot kunst verheven hebben, om alles wat in het leven je overkomt tot de fout van een ander te maken.