vergiftiging

• Bernardine

Ik heb een vraag voor het prikbord.

Ik geef jeugd-ehbo op een school.Nu wil ik weten een sigaret die wordt op

gegeten bij welk gif hoort dat,bijtende gif of niet bijtende gif

En wat te doen als e.h.b.o.

• Rene

Beste Bernadine,

Met vergiftigingsgevallen nooit zelf dokteren, altijd doorsturen naar de professionele hulpverlening, zoals de SEH van een ziekenhuis. Daar kan het beleid zijn: maagspoelen en opname op de IC.

Met vriendelijke groet,

René van der Helm

www.meduca.nl

• Maarten

Bernadine,

Ik ben het met Rene niet eens met zijn advies niet zelf te dokteren, maar deskundige hulp in te roepen. Er zijn wel degelijk een aantal zaken die je als EHBO kunt en moet doen. Hij heeft wel gelijk als hij zegt dat elke mogelijke vergiftiging door een arts gezien moet worden.

denk altijd aan de eigen veiligheid !

beperk de uitwerking van het vergif voor zover dat op verantwoorde wijze mogelijk is

De hulp die gegeven kan worden staat keurig beschreven in het boekje.

Altijd deskundige hulp raadplegen bij mogelijke vergiftiging

Altijd de verpakking en/of de restanten meegeven

Als je twijfelt welke hulp je het beste kunt geven, dan kom je uit bij het advies van Rene.

De volgende indeling van giftige stoffen wordt binnen de EHBO gevolgd:

bijtende vloeistoffen zijn vloeistoffen die weefsels aantasten

petroleum producten zijn vloeistoffen, die niet oplossen in water en zich sterk over het oppervlak van slijmvliezen verspreiden

schadelijke (vloei)stoffen zijn (vloei)stoffen die schadelijk zijn als zij via de huid

of spijsvertering in de bloedbaan zijn opgenomen

schadelijke gassen zijn gassen die schadelijk zijn als zij via de luchtwegen of de huid in de bloedbaan zijn opgenomen

prikkelende gassen zijn gassen die de slijmvliezen of de huid prikkelen of aantasten

Het is alleen jammer dat een aantal stoffen tot meerdere groepen behoren.

In dat geval moet je een keuze maken welke hulp je gaat bieden.

• Jootje

Hallo Bernardine,

Wat kun je soms moeilijke antwoorden krijgen op een simpele vraag.Ten eerste, het eten van sigaretten, peuken en shag is erg gevaarlijk. Voor een klein kind kan dat levensgevaarlijk zijn.

± 40 mg nicotine is dodelijk voor een volwassene. Het nicotinegehalte in shag en sigaretten is 5%, in een sigaar 0,5 tot 2%.

Volgens de gifwijzer moet je het kind laten braken. Dat betekent dat het volgens de EHBO dus een niet-bijtend gif is. Volgens het jeugd EHBO A boekje moet je dan zorgen voor deskundige hulp. Volgens de leerstof voor het eenheidsdiploma EHBO moet je dan laten braken en vervolgens zorgen voor deskundige hulp (tenzij het slachtoffer een verminderd bewustzijn heeft of bewusteloos is, dan laat je natuurlijk nooit braken). Ik leer de leerlingen van groep 8 altijd wel laten braken (ook al staat dat niet in het jeugd A boek).

Succes met het lesgeven. Ik hoop dat je er net zo veel plezier aan beleefd als ik.

• Maarten

Jootje,

Ik geef toe dat ik had kunnen schrijven dat je bij een sigarettenpeuk moet laten braken en dat een sigarettenpeuk voor hele kleine kinderen een dodelijke dosis rotzooi kan bevatten. Het is niet alleen de nicotine, maar een dodelijke coktail van vele andere chemische stoffen die tabak zo gevaarlijk maken.

Er bestaat een oosterse wijsheid die zegt:

Geef een man een vis en hij heeft eten voor een dag, maar leer je hem vissen, dan kan hij de rest van zijn leven zelf zorgen voor eten.

Wat ik daarom veel belangrijker vond dan het geven van een antwoord op een bepaalde situatie, was het geven van een algemeen antwoord op elke willekeurige vorm van vergiftiging.

• jootje

Dat begrijp ik wel. Maar het was en heel gerichte vraag van een EHBO-er (je moet namelijk een geldig EHBO diploma hebben anders mag je geen jeugd EHBO les geven). Ik neem aan dat een EHBO-er de algemene richtlijnen met betrekking tot vergiftiging wel weet. Ze vroeg alleen onder welke van de 3 soorten vergifitiging die aan de jeugd geleerd worden sigaretten vallen.

• Maarten

Juist omdat ze jeugd EHBO geeft, heb ik haar de tools gegeven om zelf te bepalen onder welke definitie ze vallen. daarbij zijn een sigaret en een sigarettenpeuk ook nog eens twee chemisch verschillende dingen.

Kijk naar de verschijnselen en de aard van de stoffen (wel/geen aardolieprodukten).

Deze zijn bepalend voor de verdere EHBO.

• Marja

Maarten,

Jammer dat jij voor giftige stoffen uitgaat van vloeistoffen. Er zijn genoeg bijtende stoffen die in vaste vorm verkrijgbaar zijn zoals soda. Het lost wel op in water, maar kan ook zo gegeten worden. En wat denk je van al die tabletten die we tegenwoordig voor de was hebben?

Dit geldt ook voor petroleumprodukten. Neem nu de aanmaakblokjes voor de barbeque en kaarsstompjes.

Als je het Oranje Kruisboekje erop naslaat kan je de vergiftigingen in drie groepen van opnamen verdelen, namelijk via de huid, spijsvertering of ademhalingstelsel.

Dan heb je in deze drie catergorien ook nog opsplitsingen namelijk

- voor de huid: stoffen met een schadelijk effect op de huid en stoffen die door de huid worden opgenomen.

- Via het ademhalingsstelsel Gassen en dampen met een prikkelende werking op de slijmvliezen van de ademweg en de longen (denk aan ammoniakdamp) en Gassen en dampen die pas na opname in het bloed hun werking hebben (denk aan koolmonoxide)

- Via het spijsverteringskanaal bijtende stoffen, niet-bijtende stoffen en petroleumprodukten.

Sigarettepeuken is een groot twijfelgeval in deze groepen. Ik adviseer vaak om het niet als een bijtende stof te behandelen, omdat dan de stoffen die in de sigaretten zitten sneller in het lichaam worden opgenomen. Zelf zou ik het eerder als een niet-bijtende stof behandelen en het slachtoffer (als het nog goed bij bewustzijn is) laten braken.

Zeker met een kind die sigaretten heeft “gesnoept” moet zo snel mogelijk naar deskundige hulp.

• Anne Marie

Hoi Bernardine,

Naar aanleiding van jouw vraag zijn er meerdere antwoorden gekomen. Met bijna alle antwoorden ben ik het eens. Op de volgende pagina kan je een heleboel antwoorden vinden m.b.t. vergiftiging. Ik heb er erg veel aan gehad tijdens het voorbereiden van mijn lessen over vergiftiging (herhalingslessen). http://www.denkveiligkiesveilig.nl/gifwijzer/voorkomen.html

Groetjes en succes.

ps: niet met alle antwoorden ben ik het eens, maar het komt in ieder geval in de beurt en wat ik merk is dat men de lijst niet helemaal kent. Ik denk dat jij er niet zoveel aan zult hebben bij de jeugd EHBO, maar het is misschien voor jezelf wel interessant.

• Maarten

Marja,

Zoals je al zegt, vaste stoffen lossen op in een vloeistof en het is de oplossing die de bijtende werking heeft. Uiteraard waarschuw ik weldegelijk voor het gevaar van stoffen die in combinatie met water gevaarlijke verbindingen vormen.

Het is de vrijkomende olieproducten uit de aanmaakblokjes die zich op het water gaat verspreiden. Ik geloof niet dat er uitgebreid op gekauwd wordt, zodat er hooguit een zeer kleine hoeveelheid vrijkomt. De gifwijzer adviseert dan ook laten braken.

Kaarsstompjes worden op de duur wel zacht, maar zullen niet zo vloeibaar worden dat ze zich over de slijmvliezen gaan verspreiden. dus lijkt mij braken ook op zijn plaats.