Pocket mask

• Robert Los

Ik ben op zoek naar van die “Pocket masks” voor de EHBO/BHV-ers weet iemand waar ik deze zou kunnen aanschaffen en wat kosten deze ongeveer per stuk?

BVD!

Robert Los

• Jan Stoffels

Er bestaan diverse hulpmiddelen.

Van heel eenvoudig “kiss of life”, een beademingsdoekje met eenrichtingventiel, prijs 1,5 euro (niet zo stevig en volgens sommige mensen niet betrouwbaar).

Een Laerdal pocket mask (ook met ventiel) duidelijk groter maar wel degelijk, prijs ca 16 euro's.

Deze beide artikelen kunnen geleverd worden door o.a.Vandeputte medical in Nieuwegein.

Wat ons heel goed bevalt is de “face-shield” van Laerdal. Een zeer plat pakje ter grootte van een bankpasje welke ook veilig is in het gebruik. De prijs weet ik niet echt maar het zijn enkele euro's. Zal wel te leveren zijn door Laerdal (Valkenswaard)

Ga ook eens informeren bij de apotheek, sommigen kunnen deze middelen ook leveren.

Succes

Jan Stoffels

• max

beste robert,

het klinkt idioot maar een pocket mask kan je ook krijgen bij de wehkamp, je weet wel dat postorder bedrijf.

Ik heb er overigens een…….en nu heb ik die uitgeprobeerd op een pop…. nou ik kan het er niet mee.

wie heeft ervaring en weet wat ik niet goed doe

ik hoor graag

max

• Rene

Beste Max,

Het is bij maskers als de pocket-mask lastig om geen lucht bij de neus te laten ontsnappen. De CPR-Ezy mask is een masker met een soort neusklem waardoor het masker veel makkelijk afsluit. Ook op de reanimatiepop is er goed te oefenen met dit masker.

mvg, Rene van der Helm

www.meduca.nl

• Robert Los

Ik was al wel snel even op/via internet aan het zoeken geweest via via via maar kwam vaak maar bij 3-4 dezelfde bedrijven terecht. En als je over om en nabij de 40-45 stuks praat is een iets uitgebreidere prijsvergelijking m.i. niet misplaatst!

De “kiss of life” doekjes zijn mij zeker ook bekend, zitten bijv. standaard in m'n portemonee.

Wat en of je wat fout doet bij het gebruik van het pocket-mask dat kan ik je natuurlijk niet vertellen, maar je EHBO-instructeur (leraar/docent o.i.d.) toch zeker wel?! Persoonlijk vind ik de pocket-mask erg handig en makkelijk in het gebruik en in de praktijk toch een stukje hygienischer dan een “kiss of life”.

Mvrgr

Robert

• Robert

Max,

Je houdt hem verkeerd vast. Die ene vinger moet iets hoger. ;-)

Of-te-wel: wat je fout doet is niet te zeggen zonder dat iemand kijkt hoe je het doet. Vraag het je EHBO-docent. Die hoort er mee om te kunnen gaan. En anders vraagt die het wel aan zijn kader-groep.

Groetjes,

Robert.

• Herald

Het beademen met een pocket mask is niet echt makkelijk en moet je echt leren,

Het is echter zo dat het nogal erg onhandig werkt als je een reanimatie hebt terwijl er geen 2e helper is, na het masseren masker goed plaatsen, beademen dan weer masseren en je masker valt weg. (op een ambupop blijft hij wel liggen maar in de praktijk niet) daardoor gaat er veel tijd verloren bij het beademen en bij reanimatie geldt nog steeds elke seconde telt.

Het lijkt dus handig zo'n masker maar er kleven ook veel nadelen aan. dus overweeg erg goed wanneer je zo'n masker aanschaft wat je er mee kunt bereiken.

In mijn ogen is het öuderwetse"mond op mond nog steeds het doeltreffends.

Groetjes

Herald

• Jootje

Een pocket mask kun je niet gebruiken als je alleen reanimeert. Je moet namelijk achter het slachtoffer zitten, met 2 handen het masker op het gezicht houden en het hoofd achterover houden. Als je dan ook zelf de hartmassage moet uitvoeren kost alleen al het gekruip om het slachtoffer veel te veel tijd.

• Jan

Leuk zo'n pocketmasl, maar niet echt handig. Alleen een leuk speeltje?

Voorbeeld uit de praktijk:

Een poos terug werden we geroepen voor een onwelwording. Het zou mogelijk gaan om een reanimatie. Aangekomen op de plaats werd er alleen maar gemasseerd en niet beademd. Reden? De EHBO-er was onderweg naar zijn auto om zijn pocketmask te halen!!!! Gelukkig was er nog iemand aan het masseren, anders werd er niets gedaan.

Werkelijk mensen dit is waar gebeurt.

Het lijkt een leuk ding, maar hij is niet zo handig om mee te nemen. Daarnaast vergt het veel oefening om er goed mee te kunnen werken in de praktijk. Op de pop lukt het allemaal wel, maar het gezicht van iemand in de praktijk is niet zo mooi stevig en glad. Het masker zal niet altijd goed zitten.

Ander probleem: je beademt door mond en neus. De beademing gaat gemakkelijk (mits je het goed doet). De kans is dan groot dat je te hard blaast en daarmee de maag ook opblaast. Dit met alle eventuele gevolgen van dien.

Zo'n klein handig sleutelhangertje, met daarin een ‘kiss of live’ is veel handiger om meer te nemen en makkelijker om mee te werken. Want ik kan mij goed voorstellen dat je niet altijd zomaar mond-op-mond beademing wilt toepassen.

• Jack Mathijssen

Lieve mensen,

Jan heeft groot gelijk: een kiss of life of simpelweg een gaasje of een schone zakdoek kan al uitkomst bieden. Alle hulpmiddelen vormen tegelijk een handicap en daar zit je tijden s een reanimatie niet op te wachten.

Iedere seconde telt, werken dus desgewenst met een zakdoek. Zo'n masker werkt bepaald niet eenvoudig, vergt veel training en heb je niet in je broekzak. Alles wat je moet zoeken of halen vergt kostbarw tijd