nieuwe reanimatie

• petra brode

hoooihoi,

Een klein vraagje.

Ik heb via een collega, die een cursus ehbo volgt, gehoord dat de nieuwe reanimatie nog niet gegeven mag worden bij een opleidingscursus.

Het was dus eerst wel toegestaan en nu niet.

Als er in een opleiding de nieuwe methode wordt gehandeerd, wordt deze niet met het examen geaccepteerd.

Wie heeft hier al van gehoord.

Graag zou ik er meer van willen weten.

alvast bedankt

petra brode

• Jan

Dit kan deels kloppen.

Het is namelijk zo dat de nieuwe richtlijnen mogen worden gebruikt, mits de examinator daar mee akkoord gaat.

Zie de mededeling van het Oranje Kruis hierover.

Nu is het probleem vaak dat je niet weet wie de examinator is.

• petra brode

hoi jan,

dit was me bekend. je mocht kiezen en bij het examen zou de examinator vragen volgens welke methode er les is gegeven.

ik heb gewoon het vermoeden dat er bij die vereniging rare dingen gebeuren.

de cursisten kregen (waaronder mijn collega er een van is) in beide technieken les. dus zowel de oude en de nieuwe. voor het geval ze een rare examinator kregen. ik hoorde dat het een keer voorgekomen was dat de examinator iemand ruim 10 minuten lang liet reanimeren. alleen om te kijken of ze zoiets volhielden.

dat had zij gehoord van de kader.

Maar ze had het er nu over dat de nieuwe methode dus niet gegeven mag worden. wel na het examen???????

die kader had er 2 of 3 weken geleden daar een brief over gehad.

vandaar dat ik het vroeg. ik heb er zelf niets over gehoord.

wij zelf hebben gewoon het advies gekregen om te wachten met de nieuwe reanimatie tot het ook voor de cursisten op papier stond.

groetjes petra

• Jan

We hebben op het seminar in Assen gehoord dat het Oranje Kruis wel iets zal gaan afwijken van de richtlijnen zoals die nu omschreven staan. De leerstof van uit hen is dus nog niet bekend.

Dat is vaak ook de moeilijkheid.De lesstof is wel bekend, maar de lesopzet nog niet. Een ieder gaat dan zelf aan het ‘vogelen’ om toch maar de nieuwe richtlijnen aan te leren. Het is ook moeilijk te verkopen om nu de oude richtlijnen te gebruiken en na augustus de nieuwe richtlijnen.

Ik kan me daar dus wel iets bij voorstellen, maar het brengt gevaren met zich mee. Zo kan het voorkomen dat je de mensen iets leert, dat later toch even anders moet.

Ik heb hier al een opzet gezien die in het totaal niet klopt. Nu was die al gemaakt voordat er ook maar iets bekend was gemaakt vanuit het OK.

Die brief, waarover je het hebt, heb ik niet gehad. Ik weet niet door wie die is verzonden, maar niet door het OK. Anders had ik dat als kaderrayonleider zeker gehoord. (Of men moet ons vergeten zijn.)

Wil je aan de veilige kant zitten dan geef je nu nog volgens de oude richtlijnen les. Met het gevolg dat je in het najaar de nieuwe richtlijnen moet gaan geven en extra lessen kwijt bent hieraan.

Wil je het risiko nemen, dan geef je volgens de nieuwe richtlijnen.

Dat laatste is geen groot risiko, omdat het maar in kleine details gaat veranderen bij het OK.

Bij de hartstichting is al een lesopzet verkrijgbaar volgens de nieuwe richtlijnen. Dan zit je altijd goed, omdat elkaars diploma wordt geaccepteerd.

• Jack Mathijssen

Lieve mensen,

Bij lessen “reanimatie” wordt gewerkt volgens de nieuwe methode.

Bij bestaande EHBO-cursussen wordt gewerkt volgens de “oude” methode.

De examinator heeft in beide methodes les gehad en dus is de keuze aan de cursusleiders.

De richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad zijn zo duidelijk dat er maar heel weinig vragen overblijven.

Over die examinator die kandidaten 10 minuten lang laat reanimeren, tja je moet het wel kunnen en als hij/zij twijfelt of die kandidaat of kanidaten het wel kunnen, mag hij/zij dat rustig laten doen. In het echt zit je met een beetje pech veel langer te werken.

Succes en groetjes

Jack

• ehbo-nop

Petra,

Naar mijn beste weten zijn er afspraken gemaakt t.a.v. de invoering van de nieuwe richtlijnen t.a.v. de reanimatie.

De nieuwe richtlijnen zullen ingaan op 1 augustus 2003, tot die tijd zou de NODE de tijd hebben om haar leden voldoende te instrueren over de nieuwe richtlijnen.

In de praktijk gaat het echter anders, vele kaderinstructeurs gaan buiten deze afspraak om, hun eigen weg en doceren nu al de nieuwe richtlijnen, in het kader van als we het nu al weten, waarom zal ik dan dit jaar het nog op de “ oude” manier doen, want dan moet men volgend jaar de veranderingen opnieuw leren.

Hierdoor is er een kleine wanorde onstaan, waardoor examinatoren van te voren vroegen of er volgens de nieuwe of oude richtlijnen is lesgegeven.

De nieuwe richtlijnen zijn bij een ieder bekend, dus echte problemen geeft dit niet.

T.a.v. het 10 minuten laten reanimeren, het is van horen zeggen meldt je, ik kan het me haast niet voorstellen, ik heb al vele examens meegemaakt, en ga er altijd vanuit dat zowel de arts als kader examinator er is voor de kandidaten, en altijd aangesproken kunnen worden door aanwezige bestuursleden over zulke dingen.

m.v.g.

ehbo-nop

• Jan

Het is een officiele mededeling van het OK geweest dat er vanaf 1-1-2003 mag worden opgeleid met de ‘nieuwe’ reanimatie. Je moet dan wel zelf zorgen voor een examenteam.

Het OK blijkt echter behoorlijk onbetrouwbaar, we zijn een ehbo examen aan het regelen en nu wordt de verpleegkundige afgewezen omdat hij geen examen zou mogen afnemen. Even voor de goede orde, hij heeft vaker voor het OK examen afgenomen en is volledig bijgeschoold.

De regels van de NRR zijn soms op meerdere manieren uit te leggen en in het boekje van de NRR die de regels ‘uitlegt’ staan fouten!! Voor hen die het boekje hebben, bestudeer reanimatie en beademen van baby's!.

De nieuwe methode reanimatie van de NRR is ingegaan op 1-8-2002. Overigens is dit niet zaligmakend. Degene die AED training hebben gehad, hebben het allang volgens de American Heart Association leren reanimeren. Deze methode komt erg overeen met de Europese richtlijn, waar de NRR weer een aftreksel van is.

• annelies

Je bent hjerkenbaar in je schijven, geeft niet ik mag dit wel kus ehw