We hebben op het seminar in Assen gehoord dat het Oranje Kruis wel iets zal gaan afwijken van de richtlijnen zoals die nu omschreven staan. De leerstof van uit hen is dus nog niet bekend.
Dat is vaak ook de moeilijkheid.De lesstof is wel bekend, maar de lesopzet nog niet. Een ieder gaat dan zelf aan het ‘vogelen’ om toch maar de nieuwe richtlijnen aan te leren. Het is ook moeilijk te verkopen om nu de oude richtlijnen te gebruiken en na augustus de nieuwe richtlijnen.
Ik kan me daar dus wel iets bij voorstellen, maar het brengt gevaren met zich mee. Zo kan het voorkomen dat je de mensen iets leert, dat later toch even anders moet.
Ik heb hier al een opzet gezien die in het totaal niet klopt. Nu was die al gemaakt voordat er ook maar iets bekend was gemaakt vanuit het OK.
Die brief, waarover je het hebt, heb ik niet gehad. Ik weet niet door wie die is verzonden, maar niet door het OK. Anders had ik dat als kaderrayonleider zeker gehoord. (Of men moet ons vergeten zijn.)
Wil je aan de veilige kant zitten dan geef je nu nog volgens de oude richtlijnen les. Met het gevolg dat je in het najaar de nieuwe richtlijnen moet gaan geven en extra lessen kwijt bent hieraan.
Wil je het risiko nemen, dan geef je volgens de nieuwe richtlijnen.
Dat laatste is geen groot risiko, omdat het maar in kleine details gaat veranderen bij het OK.
Bij de hartstichting is al een lesopzet verkrijgbaar volgens de nieuwe richtlijnen. Dan zit je altijd goed, omdat elkaars diploma wordt geaccepteerd.