boek over ehbo

• Herman v Heerde

Ik word ongeveer gek van het Oranje kruis boek. Ik heb vorige week een prima eerste hulp boek ontdekt: Ehbo en veiligheid. Ook trof ik een boek aan dat ging over het verlenen van eerste hulp aan kinderen: eerste hulp bij ongelukken en ziekteverschijnselen bij kinderen. Beide boeken zijn geschreven door Marcel Martinus en zijn uitgegeven door Nelissen uit Soest.

Ik ben erg benieuwd wat een ander van deze boeken, of een van de boeken vindt

• Maarten

Ik ben erg benieuwd waarom je gek wordt van het EHBO boek van het Oranje Kruis

• Herman v Heerde

Het Oranje kruis boek is achterhaald. Verder zit het didactisch erg rommelig in elkaar en worden acutele zaken zoals de zeer belangrijke besmettingsgevaren tijdens het verlenen van eerste hulp niet of weinig benoemd.

Herman

• Herman v Heerde

Ben erg benieuwd naar ervaringen van Maarten en ook anderen op deze twee boeken.

Gr. Herman v Heerde.

• Maarten

Over die boeken kan ik niets zeggen, want ik ken ze niet.

Een van de typische kenmerken van het EHBO onderwijs is het feit dat de EHBO’er voorbereid moet worden op situaties die, althans voor hem, misschien nooit zullen voorkomen. En als ze al voorkomen, zal dat altijd anders zijn dan in de lessituatie werd geoefend. Daarnaast is de lesstof regelmatig aan veranderingen onderhevig.

Als voorbeeld nemen we het punt “zorgen voor deskundige hulp”

In de 11de druk uit 1939 wordt de volgende opdracht gegeven “Zend zo spoedig mogelijk om een geneesheer, of laat in een grotere stad de Gemeentelijke Eerste hulpdienst oproepen. En geef daarbij enkele korte telefonische, zo nodig schriftelijke, inlichtingen omtrent het gebeurde.”

In de 23ste druk wordt aandacht gegeven aan het Europese alarmnummer 112, praatpalen en GSM.

Je kunt veranderingen op twee manieren benaderen:

· wat zijn de verschillen

· wat zijn de overeenkomsten

De 11de druk en de 23ste druk lijken misschien een wereld van verschil te zijn, maar zijn dat niet. In beide gevallen moet de EHBO’er, door optimaal gebruik te maken van de beschikbare communicatiemiddelen, er voor zorgen dat deskundige hulp zo snel mogelijk ingeschakeld wordt.

Een oosterse wijsheid leert ons het volgende “Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer een man vissen en hij kan de rest van zijn leven zelf voor eten zorgen.” Deze wijsheid geldt zeer zeker voor de EHBO. Als men de onderliggende bedoelingen begrijpt, kan men veel beter inspelen op afwijkingen en (toekomstige) veranderingen.

• Herman v Heerde

Als verpleegkundige op de afdeling spoedeisende hulp word ik regelmatig gevraagd om een cursus te verzorgen of een lezing te houden over eerste hulp.

Ik ben het ook volledig met je eens wat betreft de eisen aan een goed boek over dit onderwerp. Maar ik gebruik bij voorkeur het boek EHBO en veiligheid omdat dit veel beter aan genoemde eisen voldoet, moderner is, en didactisch veel beter is.

Ook de cursisten geven aan graag met het boek te werken. Het boek over ehbo aan kinderen is ideaal bij groepen ouders od onderwijsgevend personeel te gebruiken.

Groet,

Herman

• Maarten

Geef een wat meer info en isbn gegevens over deze boeken

• Herald

Van deze boeken heb ik nog niets gehoord.

Heb je isbn nummer voor mij want mijn boekhandel kan ze dan voor me bestellen zodat ik je een mening hierover geven kan.

Groetjes

Herald Gouma

• Herman v Heerde

Graag geef ik (jullie) antword.

Titel: "EHBO en Veiligheid door Marcel Martinus ISBN: 90.244.26611 1

Tweede druk UItgerverij Nelissen te Soest

Titel: “Eerste hulp bij ongelukken en ziekteverschijnselen bij kinderen” door

Marcel Martinus

Tweede druk, tweede oplage I.S.B.N.: 90.244.2526 3

Groeten,

Herman

• Herman v Heerde

Graag geef ik antword.

“EHBO en Veiligheid” door Marcel Martinus I.S.B.N.: 90.244.2611 1

Tweede druk

“Eerste hulp bij ongelukken en ziekteverschijnselen bij kinderen” door Marcel

Martinus I.S.B.N.: 90.244.2526.3 Tweede druk, twede oplage

Uitgegeven door uitgerverij Nelissen te Soest (voorheen: Baarn)

Vriendelijke groeten,

Herman.