boek over ehbo

• Jootje

Ik heb, altijd geinteresseerd in nieuwe EHBO boeken, even gekeken bij Bol.com. Dit is een deel van het commentaar wat bij het boek “EHBO en veiligheid stond”:

“Een boek van een docent Eerste Hulp, waarin de nieuwste inzichten op dit terrein en de daarbij geldende wezenlijke veranderingen helaas niet zijn meegenomen.”

Ik ga dus eerst maar eens kijken of een van de boekhandels hier het in huis heeft. Ik wil het inzien voor ik het eventueel aanschaf.

• Rene

Het boekje is geschreven door een verpleegkundige die op een SEH van een ziekenhuis heeft gewerkt en tevens gipsverbandmeester is. Het boekje is bedoeld voor begeleiders of verzorgenden.Wat, waarschijnlijk bewust, ontbreekt is de circulatiestilstand, verder legt het boek veel nadruk op verbandtechnieken. Er wordt geen anatomie of fysiologie besproken.

Met vriendelijke groet,

Rene van der Helm

• Herman v Heerde

Hoi,

Het commentaar bij BOL-com is geschreven door een mederwerker van de uitgeverij van het Oranje kruis boekje, waar ik (en ook de auteur, denk ik) niet zo'n grote fan van zijn. Ik ben zelf ook verpleegkundige op de spoed eisende hulp en ik kan je garanderen dat dit boek voor “leken” meer actueel is dan de laatste druk van het eerder genoemnde Oranje kruis boekje.

• Herman v Heerde

Klopt helemaal. Maar…je kunt moeilijk zeggen dat er in het Oranje kruis boekje wel goed ingegaan wordt op m.n reanimatie. Dit vereist een apart boek met een aparte cursus gegeven door ervaren verpleegkundigen of eventueel artsen.

Wel wordt er ingegaan op circulatieproblemen zoals een shock.

In mijn optiek, en in die van velen (verenigingen voor e.h.b.o, sportschoelen e.d.) is dit boek veel duidelijker en zeker niet alleen voor begeleiders. Het boek is verschenen bij een educatieve uitgeverij: daarom wordt het in die hoek gezet.

Nogmaals, ik ben alleen zeer tevreden gebruiker van het boek en heb geen aandelen of zoiets in het boek van Martinus.

Herman v Heerde

• Rene

Beste Herman,

Ik ben het volkomen met je eens.

Met vriendelijke groet,

Rene van der Helm

www.meduca.nl

• weeknie

lullig

• Herman v Heerde

Niet beter te doen?