certificaat

• nina

hallo,

is er iemand die mij vertellen kan of het diploma/certificaat dat ik gehaald heb via mijn werk (via de hartstichting) hetzelfde is als het diploma van het oranje kruis?

alvast bedankt

Nina

• Herman v Heerde

Hallo,

Of het zelfde is, of dezelfde “waarde” heeft is moeilijk aan te geven. Binnen de wet ARBO worden wel enkele richtlijnen aangegeven. Belangrijk is om te weten dat de wetgeving toch vrij ingewikkeld is. De wet BIG speelt hierbij een rol. Zwart-wit gesteld heeft een diploma van het Oranje kruis geen enkele waarde. Het geeft geen extra bevoegdheden o.i.d. Vaak doet men er erg interessant over (m.i. uit eigen belang) terwijl andere cursussen c.q opleidingen vaan veel beter zijn.

Ik durf dat te stellen omdat, als verpleegkundige op de afdeling spoedeisende hulp, vaak bijvoorbeeld tijdens cursusen die ik geef met deze vraag te maken krijg. (Elders op deze pagina heb ik al een tip gegeven over een prima boek).

Je kent dat wel: van elke Nederlander wordt verwacht dat….

Kortom ingwikkeld, terwijl een goede opleiding met veel kennis, praktijk en ervaring van het grootste belang is.

Groeten,

Herman van Heerde

• Maarten

De hartstichting beperkt zich tot de reanimatie, terwijl het Oranje Kruis zich uitstrekt over een veel groter gebied van de eerste hulp.

De wet BIG speelt daarbij geen formele rol, omdat er niet beroepsmatig wordt gehandeld.

Het hebben van een certificaat geeft aan dat men een bepaalde “bevoegdheid” bezit, maar Herman heeft groot gelijk als hij vooral hamert op het hebben van een bekwaamheid. Onbekwaam maakt onbevoegd.

Als hij stelt dat het EHBO diploma geen enkele waarde heeft, dan geldt zijn stelling voor elk erkend diploma. Anders mag hij mij eens uitleggen hoe dat zit.

Maarten

• Jeannette

Hoi Nina,

Om dus antwoord te geven op je vraag….(en niet allerlei andere dingen te beantwoorden die niet gevraagd zijn)

Nee het is niet hetzelfde.

Je hebt nu een certificaat dat aangeeft dat je een cursus gevolgt hebt in het reanimeren van mensen met een stilstand van de circulatie.

Als je een EHBO diploma hebt gehaald van het Oranje Kruis zit dit onderdeel er ook in, maar je leert ook om te gaan met wonden, botbreuken, brandwonden enz.

groetjes,

Jeannette

• nina

bedankt voor de reacties,

momenteel volg ik een opleiding HBO-V, dus dat met die breuken en andere aandoeningen zit wel snor ;)

Nina

• Remroof

Hoezo? Verpleegkunde is geen eerste hulp bij ongelukken. ;-)

Remroof

• nina

nee, dat snap ik, maar omdat ik wel reanimeren etc bij hartstichting heb gedaan, maar niet echt ben ingegaan op wonden en breuken…. die krijg ik nu wel genoeg te zien (ook in mijn stage als wijkverpleegkundige)

;)

nina

• Remroof

Succes verder met je studie. En als je vragen hebt over EHBO kun je me die altijd mailen.

Remroof

• nina

wat is je meel adres????

• Remroof

Klik remroof aan en het komt in orde!

Ik zie je mail wel tegemoet.

Remko