Wat verwacht je van een boek ?
Is dat een boek dat stap voor stap de handelingen behandeld of is dat een boek dat duidelijk maakt waarom je een doel moet nastreven en vervolgens een methode beschrijft omdat doel te bereiken.
Voorbeeld 1:
Een bewusteloos slachtoffer moet in de stabiele zijligging gebracht worden.
Dit moet als volgt gedaan worden:
stap 1: Leg een gestrekte arm van het slachtoffer onder een hoek van 75 graden t.o.v. het lichaam.
stap 2: …..
voorbeeld 2:
De ademhaling van een bewusteloos s.o. dat op de rug ligt kan bedreigd worden omdat de tong naar achter kan zakken waardoor de luchtweg kan worden afgesloten. Ook eventueel braaksel, slijm of bloed kan de ademhaling bedreigen.
Als het slachtoffer in buikligging ligt, dan wordt de ademhaling bemoeilijkt daardat het uitzetten van de bortkas minder makkelijk gaat.
Om dit te voorkomen moet het slachtoffer in een zodanige houding worden gebracht dat de ademhaling zoveel mogelijk veilig gesteld wordt.
Dit moet bij voorkeur als volgt gedaan worden:
stap 1: Leg een gestrekte arm van het slachtoffer onder een hoek van 75 graden t.o.v. het lichaam.
stap 2: …..
Ik ben mij bewust dat in de oudere drukken van het OK boekje de eerste methode gehanteerd werd. De 23ste druk is al veel genuanceerder, maar een ingesleten gewoonte krijg je er niet zo snel uit.
Ik hoop dat de 24ste druk meer naar de tweede methode neigt.
De eenheid van leer moet zitten in de methodiek en in doelen die nagestreeft moeten worden. Basistechnieken zijn technieken die je zou moeten gebruiken als je niets beters weet te bedenken om het doel te bereiken.
Aangepaste handelingen moeten een meerwaarde hebben t.o.v. de basistechnieken en voldoen aan de doelstellingen van de EHBO.
Want hoe leg je een baby of iemand met een been in de stabiele zijligging ?