Is er een goed EHBO-boek ?

• Leekje

Een groot deel van mijn leven breng ik reizend door, vaak ik stillere gebieden. Steeds mis ik als ik in Nederland ben net de data voor EHBO-cursussen. Op korte termijn vertrek ik weer voor langere tijd en zou graag toch eens wat meer weten over EHBO, reanimatie en dat soort dingen die voor de meeste lezers van dit forum zo te lezen gesneden koek zijn.

Is er zoiets, dus een boek dat ook voor een leek begrijpelijke instructies bevat en liefst ook nog betaalbaar is ?

Bedankt.

• Maarten

Leekje,

EHBO kun je niet leren uit een boek, daarmee kun je alleen kennis vergaren.

Vergelijk het maar met koken willen leren, door een kookboek te kopen.

Maarten

• Anita

Er bestaat een goed EHBO-boek, maar deze dient enkel en alleen als aanvulling op het praktijkgedeelte van een EHBO-cursus.

Wil je toch een EHBO-diploma halen, dan zul je voor jezelf moeten nagaan hoe belangrijk dat voor je is, en als je het echt wil dan zou ik er voor kiezen om in de periode dat er een cursus gegeven wordt even niet te reizen. Cursussen beginnen meestal begin oktober tot eind januari. Maar steeds vaker beginnen opleidingscursussen ook in februari.

Dus als je echt een cursus wilt volgen, zeer raadzaam overigens, dan zou ik hiervoor het reizen even een paar maanden uitstellen.

En bedenk dat als je je diploma hebt gehaald, en je wil deze geldig houden dan moet je jaarlijks 8 herhalingslessen volgen: 6 lessen voor het EHBO, 1 les voor verbandleer en 1les voor reanimatie. Veel succes met je keuzeMaarten schreef:

• mwb

Oranje Kruisboekje van uitgevrij Thieme Meulenhoff

Isbn nr 90-238-3817-3.

mwb

• René Zomerschoe

Een zeer goed EHBO boek, wel Engelstalig, maar dat mag met al dat reizen denk ik geen probleem zijn is de “First Aid Manual” isbn nummer: 0-7513-3704-8 van de uitgeverij DK. Vol met veel goede foto's, veel praktijk voorbeelden, schema's hoe te handelen, al met al een boek waar qua opzet het Oranje Kruis een voorbeeld aan zou kunnen nemen.

Kijk eens op de site van de uitgever http://www.dk.com/firstaidmanual

Je kan het boek in Nederland via internet bestellen bij BOL.com.

• Maarten

Uitgeverij Zirkoon heeft het boek “vlug erbij doeltreffend handelen bij ongelukken” uitgegeven. Ik heb de letterlijke vertaling van de zevende druk, maar ik neem aan dat Zirkoon ook de achtste druk zal vertalen.

Realiseer je wel dat het een vertaling is van een engels EHBO boek.

Niet dat het beter of slechter is, maar dat het gebaseerd is op de engelse hulpverleningsketen. Ook daar heeft een college van wijze mannen bepaald wat wel en niet verantwoord is.

Er zijn prachtige engelse boeken over hoe je moet auto moet rijden, met heldere voorbeelden en plaatjes hoe je in bepaalde situaties moet handelen.

Daar staan zeker goede adviezen in die in het nederlandse verkeer uitstekend bruikbaar zijn, maar ik zou voorzichtig zijn met het advies om links te rijden.

Overdrijving maakt de zaak duidelijk, maar feitelijk geldt dit, zij het in mindere mate voor dit boek ook.

• Herman v Heerde

Ik vind, als verpleegkundige op de spoedeisende hulp, nog steeds het boek

“EHBO en veiligheid geschreven door Marcel Martinus (uitgeverij Nelissen te Soest) het beste eerste hulp boek voor ”leken". Het is praktisch opgebouwd, duidelijk, zeer modern en veel overzichterlijker en inhoudelijk beter dan het bewuste Oranje kruis boekje.

Ook mijn cursisten delen over het algemeen mijn mening.

Ik hoop je van dienst te zijn geweest.

Groeten;

Herman vaaan Heerde

• bert

Hoi,

Een EHBO cursus voor een heel seizoen duurt lang, er zijn vele opleidingscentra in de BHV hoek die de cursus in 5 dagen vaak verdeeld over 4 weken aan bieden

dit lijkt me te overzien kan je nog 11 maanden reizen.

• Herman v Heerde

In aanvulling op mijn eerdere bericht: ook door de consumentenbond als zeer goed beoordeeld

“EHBO en veiligheid” M. Martinus

Uitgeverij Nelissen te Soest

I.S.B.N:90.244.2611.1

Nu is de informatie compleet.

Groetjes,

Herman v Heerde