non-reanimatie

• Jossie

Ik ben bezig met de opleiding tot verpleegkundige en werk nu met meervoudig gehandicapten jongeren. Daar is een jongen die een non-reanimatieverklaring heeft. Ik kan hier verder weinig op internet over vinden.

- Wie kan me meer vertellen wat dit inhoudt.

- Wie hier allemaal bij betrokken zijn

- Wanneer mag je dit vastleggen?

- Is er een groter risico bij mensen met epileptica dat ze slechter eruit komen wanneer ze gereanimeerd zouden worden?

Ik hoop da iemand me kan helpen, alvast bedankt!

Groetjes Jossie

• Jasper

Zek op Google(www.google.nl) naar NTBR (not to be reanimated) beleid. Ook kan er sprake zijn van een gelimiteerd beleid, bv alleen niet beademen, reanimeren of bepaalde medicijnen.

Dit wordt alleen opgesteld wanneer er bv:

of een uitdrukkelijke wens is van de patient

of er sprake is van ondragelijk lijden

of er is geen goede kwaliteit van leven voor de patient

Zo'n verklaring wordt altijd opgesteld door een arts die collega's moet consulteren, in samenspraak met ouders/vertegenwoordigers.

Dit mag dus niet zomaar door iedereen worden vastgelegd en er zijn een heleboel wetten en regels waar de arts aan moet voldoen.

Op je laatste vraag kan ik niet zo 1,2,3, een antwoord geven

• Rene

Ik denk dat je je vraag beter kunt stellen op het verpleegkundigen prikbord

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=801

• Jan Stoffels

Er is een stichting waarbij je in een soort “testament” vast kunt laten leggen wat je wilt als je in een bepaalde situatie terecht komt. Dit is vrij goedkoop en er wordt ook regelmatig gekeken of je er nog steeds hetzelfde over denkt.

Ieder mens heeft het recht om medische hulp te weigeren, ook betekent dat dat je dood gaat.

Er zijn echter situaties waarin je dat niet meer kunt beslissen en is het dus handig om van te voren vast te (laten) leggen hoe je er over denkt.

Je kunt er altijd op terugkomen c.q wijzigen.

Ik zet volgende week wel de details van die stichting op het prikbord.

• Joffry van Grondelle

De Ned. Ver. voor vrijwillige euthanasie (NVVE) geeft een penning en bijbehorend document uit waaruit blijkt dat de drager een geldige NR-verklaring heeft laten opstellen. Het pasje (foto + handtekening zijn vereist bij een eigen NR-verklaring i.v.m. identificatie van patient en de bijbehorende NR-verklaring) geldt als codicil/ laatste wil van de patient.

• albert

voor EHBOers geld dat zij zich niet mogen storen aan een niet reanimatie verklaring en dat allen in het ziekenhuis naar z'n verklaring kan worden gekeken door een arts en deze beslist dan of hij aldan niet reaniemeert.

maar opstraat stoord de EHBo en de Ambulance bemanning zich niet aan z'n verklaring in dien zij er een aan treffen

• Jan Stoffels

Zoals ik al eerder beloofd hebt wat informatie over de stichting die je helpt met het vastleggen van een “testament” met daarin wat je wel en niet wilt op medisch gebied als je zelf niet meer kunt beslissen.

Stichting Maia

Westersingel 21

3014 GP Rotterdam

telefoon 010-4364288

Ook is er een leerzaam artikel gepubliceerd in Nursing (Vakmagazine voor verpleegkundigen) over wilsverklaringen, wel of niet reanimeren.

Het artikel is van Peter Simons ('n jurist) en staat in het oktobernummer van 1998

• Joffry van Grondelle

Niet geheel juist.

De ambulance beslist zelf of ze de reanimatie voortzetten indien ze een geldige NR-verklaring (die voldoet aan NAW-gegevens en pasfoto et handtekening) van de desbetreffende patient hebben gevonden. Er wordt geen uitgebreide zoektocht gestart maar, als de pas boven water is dan zal de ambulanceverpleegkundige zelf beslissen hoe verder te handelen.

Joffry ( een amb.vpk)

• marco

Indien er een NR-pas in bezit is bij een patient mag ook een EHBO-er stoppen met BLS (basisreanimatie)of niet beginnen met de reanimatie. Dit doet zich veelal voor in de huiselijke kring, huisgenoten kunnen vaak direct vertellen of hun dierbare in het bezit is van een NR-pas. Verspil zelf als EHBO-er geen tijd om bv. op straat naar zo,n pas te zoeken! Stel de ambulanceverpeegkundige / chauffeur wel op de hoogte van dit gegeven als zij erbij worden geroepen! (laat de pas zien).

Dit volgens de nieuwe richtlijnen van de NRR.

met vriendelijke groet, Marco (ambulanceverpleegkundige, instructeur BLS / AED.