reanimeren zonder diploma

• Josca

Wanneer je in een instelling werkt als verpleegkundige en je hebt geen diploma. mag er dan wel gereanimeerd worden? En wat gebeurt er als er daardoor wat fout gaat?

Kan iemand me hier antwoord op geven? Ik ben hiernaar op zoek omdat er bij ons binnen de instelling niks over te vinden is, geen protocol enzo.

Alvast bedankt!! Josca

• Peter H

Hoi Josca,

ik kan je hier geen antwoord op geven. Mogelijk dat er anderen zijn die dat wel kunnen.

Volgens mij val je als pleeg onder de BIG-wet met je handelingen. Ehbo-ers hebben van die wet geen last, omdat het hun beroep niet is.

Wel is het zo, dat je als Nederlander een persoon in nood naar kunnen moet helpen. Maar als je niet kunt reanimeren, kun je alleen maar (meer-)deskundige hulp inroepen.

Ook ik ben benieuwd naar overige reacties.

Peter

• Hans

L.S.

Deskundige hulp inroepen is ook helpen. Wat ik begrepen heb is dit in de zin van het (straf)recht al voldoende om niet strafbaar te zijn.

vr gr

Hans

• Rene

Josca,

Ik begrijp het niet helemaal.

Werk je als verpleegkundige maar je hebt geen diploma verpleegkunde?

Dat is strafbaar.

Werk je als verpleegkundige en heb je geen reanimatiediploma?

Dat hoeft ook niet want je bent verpleegkundige.

Met vriendelijke groet,

Rene van der Helm

www.meduca.nl

• Ger@rd

Ik ben eerste jaar verpleegkundige en ik heb verplicht een reanimatie diploma

Gr,

ger@rd

• Josca

Ik ben leerling verpleegkunde, 2e jaars. Maar mijn vraag is als je als verpleegkundige geen reanimatie diploma hebt ben je dan strafbaar wanneer je niet reanimeert of het reanimeren fout gaat…

• Rene

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=801 is het prikbord voor verpleegkundigen.

Groeten Rene

• Mathijs

Als je iets doet, en je weet dat je dat niet kunt, en er gaat dan iets mis, mag je er vanuit gaan dat je jezelf een probleem bezorgd hebt.

Net als in de BIG-wet: onbekwaam maakt onbevoegd. Al heb je alle papieren van de wereld.

Als je weet dat je in jou werk regelmatig iets moet doen, moet jij (en/of je werkgever) er voor zorgen dat iemand het kan. Dus als reanimeren bij jullie regelmatig voor komt, moet je zorgen dat je dat kunt, of dat er snel iemand bij kan zijn die het kan.

Tot zo ver is dit van belang voor iedere EHBO-er.

Overigens is reanimeren eenvoudig te leren. Bedenk echter wel dat je het moet bijhouden.

Veel succes.

• Danny

Hallo,

Reanimaeren wordt toch in het huidige verpleegkundig onderwijs gedoceerd aan de studenten ??

Blijft wat mij betreft alleen de discussie over of het voldoende aan de aandacht wordt gebracht v.w.b. koppeling theorie/praktijk.

Persoonlijk vind ik het onderscheid tussen een volwaardige reanimatieaantekening en de paar lessen die er in het onderwijs aan besteedt worden erg weinig.

Maar goed het heeft in je lesprogramma gezeten , dus er mag van je verwacht worden dat je de B.L.S. opstart bij een vermoedelijke circulatie-stilstand.

Grtz,

Danny

• Richard

Beste mensen,

Het volgende: indien men bekwaam is maar niet bevoegd en men het nalaat in te grijpen (art 450 wetboek van SR) is men strafbaar. Dus kortom weet men hoe men moet handelen maar niet gedipolmeerd handelen. Ik wil nog wel eens zie of je wordt veroordeelt. Doe je voordeel hier mee

Richard