zweepslag

• Sander

Wat is de eerste hulp bij zweepslag?

• 0k

Wat heeft het gekost ?

• Jos

Koelen, minstens 20 minuten (pas op bevriezingsverschijnselen!). Hierdoor probeer je de onderhuidse bloeding tot staan te brengen zodat de vorming van het hematoon beperkt blijft.

Koel je te kort dan kan er als reactie juist een verhoogde doorbloeding ontstaan, hierdoor vormt zich een groter hematoom, waardoor ook meer pijn en langere duur van het letsel.

• max

hoi

wat is precies een zweepslag???

max

• Maarten

Het scheuren van de kuitspier.

Omdat dit meestal gebeurd als er grote krachten opstaan, kun het het soms horen knappen en heeft het slachtoffer het gevoel dat hij een zweepslag (een stekende felle pijn) tegen zijn been krijgt.

Vandaar de naam.

• Jasper

Gebeurt meestal aan de binnenzijde van de kuitspier. Een hakverhoging in de schoen van 1 cm werkt goed. Verder de kuitspier licht masseren vanaf 24 uur na het gebeuren werkt ook goed.

• Nils

Volgens mij is een spierscheuring een contra-indicatie wat betreft masseren. Je brengt dan namelijk de doorbloeding weer op gang, iets dat je juist hebt willen stoppen.

• jootje

koelen, drukverband en huisarts is volgens mij de hulp die je moet verlenen.

Meestal wordt het slachtoffer doorverwezen naar een fysiotherapeut.

• Jasper

Als fysiotherapeut zijnde weet ik ook wel dat het in principe een contra-indicatie is, sowieso de eerste 24 uur. Maar je mag wel verwachten dat men een normale bloedstolling heeft en de bloeding na 24 uur zeker wel gestold is. Verder ga je dus niet de scheur zelf masseren, dat kan pas na een paar dagen. je kunt wel voorzichtig de rest van de spier rustig losmasseren. Rekoefeningen zijn uit den boze. Ontlasten dmv een hakverhoging werkt zeker.

• Druif

Jasper schreef:

>

Verder de kuitspier licht masseren vanaf 24 uur na het gebeuren werkt

> ook goed.

Ging de vraag niet over de Eerste hulp???

Heb geen vraag gezien die ging over een voortgezete behandeling! (daar is de peut toch voor????)

D'n Druif