Zelfhulp

• Piet Holtmaat

Kan iemand mij vertellen waar ik artikelen kan vinden en/of welke boeken er zijn over hoe je moet handelen wanneer je zelf acute hulp nodig hebt en er op dat moment geen medemensen in de buurt zijn om die hulp te verlenen? Deze vraag krijg ik regelmatig tijdens de cursussen bedrijfshulpverlening die ik verzorg van mensen die vaak alleen op een werkplek zijn . Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan ernstige bloedingen, botbreuken, dreigende onderkoeling, communicatie met de professionele hulpverlening enz.

Hartelijk dank voor de te ondernemen moeite en met vriendelijk groet,

Piet Holtmaat

P.Holtmaat@home.nl

• Peter H

Volgens mij is het volgens de Arbo verboden om alleen op een werkplek aanwezig te zijn, hoewel ik mij realiseer dat het maar al te vaak gebeurt. Ik weet geen boeken en/of artikelen, maar probeer cursisten in ieder geval te doordringen van het feit dat zij niet alleen moeten werken. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen.

Peter H.

• Maarten

Nee hoor alleen werken mag. Men moet wel bij risicovollere werkzaamheden passende maatregelen treffen. Denk bijvoorbeeld aan een alarm in vriestellen dat elke 15 minuten een signaal geeft. Als niet binnen 2 minuten het signaal gereset is, dan gaat een alarm af.

• Peter H

Thx,

zo leer je nog elke dag

Peter

• Herman v Heerde

Lastig en veel besproken onderwerp. Ben het wel met Peter eens.

Wordt nog lastiger als je in de kinderzorg/ovang werkt.

Herman

Ps. Ik blijf het boek “EHBO en veiligheid” door M. Martinus promoten als, op dit moment, beste eerste hulpboek voor veel doelgroepen.

• Robert Jan Zwart

Wat jij bedoel is alleen op bv zaterdag aan het werk in een lege fabriek…