Leer moment!!

• Jan

Staat op startpagina van de ambulance

“medic alert”

Auteur: Tessa (—.a2000.nl)

Datum: 03-05-2003 17:55

Misschien niet helemaal de juiste plek om het te vragen maar ik was er toch benieuwd naar.

Mijn vriend heeft hemofilie en was laatst, bij de 1 of ander evenement waar hij heen was, gevallen. Knal op zijn hoofd en buiten bewustzijn. Nou waren daar ook EHBOers maar die hebben verder nergens naar gezocht en kregen pas later te horen (na een minuut of 5) dat hij hemofilie heeft. Nou was hij na 10 minuten nog niet bij en toen belde ze pas voor een ambulance. In die tussentijd was hij ondertussen zelf al weer bijgekomen maar wat ik toch wou weten: hadden deze EHBOers naar een of andere “medic alert” moeten zoeken of niet? En wat doen jullie eigenlijk in zo'n geval (hemofilie dus en bovenstaande situatie).

Daarnaast, was die 10 minuten wachten te lang of standaard?

————-

Bram (—.dsl.hccnet.nl)

Datum: 03-05-2003 22:22

Een EHBO-er zoekt nooit naar verdere gegevens. Dat zij het na vijf minuten pas hoorden dat je vriend hemofilie lijd, had voor hen toch een (extra) sein geweest om direct een ambulance te bellen.

Nu leer ik mijn cursisten van de EHBO, als er een slachtoffer met een bewustzijnstoornis is, direct deskundige hulp waarschuwen. Het lijkt mij dat deze EHBO-ers in gebreken zijn gebleven om niet direct te bellen.

Als je vriend het “medic alert” zichtbaar draagt, lijkt mij het geen probleem om als EHBO-er te kijken waar het slachtoffer mee bekend is.

Het leer moment is?

• Herald

Geen leermoment,

Op een medic allert penning, staat alleen relevante informatie voor artsen, een EHBO-er kan de gegevens op een medicallertpenning (die feitelijk niet meer bestaan maar overgenomen is door het witte kruis) niet altijd begrijpen, er staat maar heel kort op wat er mankeert in het engels of latijn. via het nummer kan een arts nadere en relevante gegevens opvragen.

Een EHBO-er moet handelen zoals hem of haar is geleerd, in dit geval bewustzijnstoornis is handelen als bij bewusteloze is ademweg vrijmaken en deskundige hulp.

De EHBO-er kan wel de deskundige hulp wijzen op de eventuele aanwezigheid van een medicallertpenning.

Groetjes

Herald

• joost

Das waar we mogen er niej naar zoeken voordat we eventueel stabiel hebben gedraait enzo.

Maar als ons duiderlijk word gemaakt datie suiker of iets dergelijks dan moeten we dat wel bij de melding meegeven.

Verder vin ik het een beetje knullig van de EHBOers dat ze niet wat eerder een ambulance gebeld hadden , maarjah dat weten ze dan voor de volgende keer .

• Jan

Ik denk allebei goed !?!?

Reden: wij kijken als E.H.B.O er eigenlijk te veel naar bloed en als we dat niet zien weten we het niet zo snel meer.

Doorvragen en door kijken zou het eigenlijk moeten zijn denk ik zo.

Meneer kan ook doof zijn e.d. en dan kan je dit tegen komen.

Of denken jullie er anders er over?

• joost

Doof dat zijn dan wel extremen gevallen !!

maar het kan

• de pleeg

ik vind het nog steeds een erg interessant discussie punt: de penning. ik als ehbo er en verpleegkundige zeg ik op mijn beurt als je er een ziet bekijk die dan. er kunnen inderdaad belangrijke gegevens op staan over bijvoorbeeld hemofilie of diabetes. dit kan je al bij je 112 melding doorgeven aan de cpa centralist. want een onwelwording met als oorzaak diabetes is toch echt anders dan een onwelwording cardiaal. nu vind ik ook dat je er niet specifiek naar moet zoeken. wat erg belangrijk is is dat zodra de ambulance ter plaatse is dat je direct de penning afgeeft aan de chauffeur of de verpleegkundige. zoek direct kontakt.

zijn er meer mensen die er zo over denken?????/

• joost

Nou pleeg ik bedenk het eigenlijk net een beetje anders .

Kijk jij ben pleeg maar ik niej , jij snapt denk ik nog enigzins wat erop staat qua mediche latijn en moeilijke dingen maar als eenvouding EHBOer is dat denk ik wat lastiger.

Het word ook in het boekje afgeraden om in die gegevens te gaan zitten klooien , het lijkt me wel dat je bij de melding door geeft dat er een sos-medaljon of iets dergelijks is gevonden.

groetjes

• maarten

Epilepsie patient valt uit een ziekenhuisbed.

Echtgenote (EHBO-ster) gaat rustig zitten wachten totdat de aanval voorbij is. dat gebeurd immers altijd.

Staat er even niet bij stil dat het slachtoffer wel al met al een stevig smakker heeft gemaakt en dat er dus iets aanders aan de hand kon zijn …….

• Jan

Vandaar dat ik deze discussie start.

ik bijn een lotus man die naar de sosa gaat.

Wat ik probeer te bereikken is dat de EHBO-ers door gaat kijken c.q vragen.

Ze zien nogmaals geen bloed.

Suikerziekte is er een van maar wat dacht je van een prik van een wesp.

“anavlaktische schok”.

• de pleeg

ja je hebt helemaal gelijk jan. ben ik het mee eens. ik vind ook dat een gewone ehbo er meer door moet gaan vragen en misschien wel iets meer opleiding mag hebben. zeg absoluut niet dat de huidige slecht zijn hoor. neem nou dat voorbeeld van die epilepsien patient. ( bgrijp de intensie niet hoor). maar in zo een situatie kan je veel meer info uit halen dan alleen dat insult. ja jan ik begrijp je wel.

groetjes