verstuiking/avondvierdaagse

• jasper

Hier ben ik het zeker mee een. Er zijn tegenwoordig, ook voor huisartsen en fysiotherapeuten richtlijnen hoe een verstuikte enkel te diagnostiseren en te zien of er wel of geen bandletsel danwel een fractuur is. Verder kunnen ook huisartsen enkels tapen of sturen zij dit door naar een fysiotherapeut of de eerstel hulp van een ziekenhuis aangezien je wel goed moet weten in welke richting en met welk doel je een tape aanlegd. Een verkeerd ingetapete enkel brengt in het gewricht meer schade dan dat het goed doet. Verder moet er zeker advies gegeven worden over het opvoeren van de belasting en belastbaarheid van de enkel. Dit laatste is iets wat ik zeker niet aan de EHBO-er zou overlaten maar in deskundige handen zou geven, bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Ieder zijn vak namelijk!! En laten we elkaar daar dan ook in waarderen!

• maarten

Ik wil zelfs iets verder gaan. Een sporttherapeut die op een EHBO post als EHBO'er dienst doet moet zeer terughoudend zijn om in die hoedanigheid een tape te leggen. Vooral om te voorkomen dat met komen die zeggen dat “die andere EHBO'er dat wel doet”

• Nils

Ik vind het nog knapper om op afstand te constateren dat een enkel verstuikt is, terwijl de patiënt een dag later aangeeft dat zij absoluut geen pijnklachten heeft. Vooral dat laatste lijk je overheen te lezen. Aangezien er helemaal geen pijn meer aanwezig is is de eerste contraindicatie om iemand niet verder te laten lopen verdwenen.

Verder heb ook ik aangegeven dat op afstand geen exacte diagnose gesteld kan worden. Het lijkt een beetje op modder gooien zodra je eigen deskundigheid in twijfel wordt gesteld, Maarten.

Verder is het absoluut naief om te blijven denken dat alle huisartsen op deskundige wijze een enkel kunnen intapen. Ik moet de eerste nog tegenkomen!

Dat deze wandelaar dan op zoek moet naar iemand die wel deskundig kan tapen is een ander verhaal.

Inmiddels lees ik ook dat haar huisarts heeft geadviseerd om niet verder te lopen. Jammer dater geen motivatie bij is gegeven.

• Nils

Een EHBO-er moet zich bij zijn eigen taken houden en zich houden aan de richtlijnen van het OK. Lees jij in het OK-boekje ergens iets over tapen?

Een tape aanleggen omdat een cliënt erom vraagt terwijl het niet nodig is, of omdat deze zegt dat een andere EHBO-er het wel doet is kolder. En vindt een gediplomeerd sportmasseur of fysiotherapeut dat een enkel moet worden ingetaped dan zal hij dat wel aangeven. Maar als deze slechts in fucntie van EHBO-er aanwezig is zal hij hoogstwaarschijnlijk zijn verzorgerskoffer niet bijhebben, maar slechts een verbandkoffertje en dus doorverwijzen naar… tja, naar wie…? Een collega? Of na afloop van het evenement thuis in de praktijk? Want de noodzaak om naar een huisarts te gaan is er ook hier niet.

Deze opmerking van jou heeft niets met het voorgaande verhaal te maken.

• maarten

Nils,

Ik heb geen diagnose “verstuikte enkel” gesteld.

Ik heb gezegd dat je op basis van alleen deze gegevens geen verantwoord advies geven.

Ik heb niet gezegd dat elke huisarts kan tapen.

Ik heb geadviseerd om een deskundige te raadplegen en ik heb ook gezegd dat een doorverwijzing door een huisarts voor verzekeringen een voorwaarde is om dit te vergoeden.

Ik heb wel degelijk gelezen dat ze geen pijnklachten aangaf, maar ik heb in mijn EHBO praktijk geleerd, dat iets heel graag willen “pijnstillend” kan werken en niet alleen bij kinderen.

Jouw eerste antwoord was een direct advies aan de vragensteller, waarin je adviseerde de enkel niet in te zwachtelen, maar te tapen.

En ik gooi niet met modder als ik vaststel dat je daarmee een onverantwoord advies geeft. Het zou ander geweest zijn als je het advies gegeven had om een collega op te zoeken.

Ik snap niet welke “deskundigheid” van mij in twijfel wordt getrokken, want ik heb alleen maar geroepen dat een deskundige geraadpleegd moet worden.

Tenslotte snap ik jouw laatste reactie niet, want ik ken binnen het Rode Kruis enkele sporttherapeuten die het door mij genoemde beleid van het Rode Kruis mede daarom van harte ondersteunen.

Maarten

• Nils

> want ik ken binnen het Rode Kruis enkele sporttherapeuten die het door

> mij genoemde beleid van het Rode Kruis mede daarom van harte ondersteunen.

Welk beleid bedoel je? Dat haal ik er niet uit, of het moet zijn dat je voor elk wissewasje een huisarts inschakelt.

Het beleid van een NSG-sportmasseur of verzorger, maar ook van een fysiotherapeut een blessure te verzorgen en te beperken, en wat niet noodzakelijk is om naar een huisarts of SEH-afdeling te gaan oook niet daarheen door te sturen. Daarvoor is een NGS-masseur en een fysiotherapeut voldoende voor opgeleid.

Ik blijf erbij dat een enkel die absoluut niet pijn meer doet is geen reden om een huisarts te consulteren.

Dat jij toevallig een huisarts kent die wel op deskundige wijze kan tapen verblijdt mij alleen maar. Over het algemeen knippen de huisartsen de tape open om naar de enkel of wat dan ook te kijken, en vervolgens terug naar de verzorger te sturen om hem opnieuw te laten intapen, wat dat kan hij niet. Ja, en inderdaad, soms moet hij wel een verwijskaart uitschrijven omdat hij anders met geen mogelijkheid een nieuwe tape krijgt geregeld…

Voor mij is deze discussie beëindigd, want een discussie tussen Maarten en mij blijft ellenlang doorgaan is de ervaring, en loopt op niets uit. Doei!

• maarten

Nils,

Het beleid dat als je als ehbo'er wordt ingezet, je alleen EHBO werkzaamheden verricht, tenzij er sprake is van een acute noodsituatie.

Ik vind dat jouw eerste advies onverantwoord, niet omdat je geen gelijk zou kunnen hebben, maar omdat je het gaf op basis van ontoereikende informaties.

En daarover ging wat mij betreft de discussie.

Ik geloof niet dat het beleid van het NGS is, dat een NGS sportmasseur op basis van de verstrekte informatie aan het begin van de topic een advies te geven, zoals jij het formuleerde.

Maar je hebt gelijk deze discussie is zinloos.

Maarten

• rommy

Hoi Nils,

De reden van mijn huisarts om te adviseren niet de a4daagse te lopen heeft te maken met het feit dat de enkel dik en blauw was. Voor hem een goede reden om te adviseren de voet niet te forceren.

gr. Rommy

• Nils

Dank voor je reactie, Rommy. Maar mijn reactie was op het feit dat er was geschreven dat er absoluut geen pijn meer was en je dochtertje zo enorm graag wilde lopen. Ik heb echter ook aangegeven dat ik mijn vraagtekens stelde bij de zwelling van de voet, maar dat was iets waar bepaalde personen overheen leken te lezen.

Omdat er over de zwelling geen duidelijkheid werd gegeven, maar wel werd aangegeven dat er absoluut geen pijn meer was, plus het feit dat je dochter er blijkbaar wel op wilde/kon lopen, hetgeen niet wees op functiestoornissen, was dus aanleiding om -op afstand- te zeggen dat op basis van de bekende gegevens niet zomaar opgegeven hoefde te worden en werd een mogelijke oplossing aangedragen. Dit had niets te maken met het stellen van een diagnose op afstand.

Maar de discussie die volgde had m.i. meer te maken met opleiding en bevoegdheden van ons, als ook ervaringen met huisartsen vanuit deze positie. Ondanks dat Maarten dat wel in zijn allereerste bericht deed aangeven, ging hij er verder geheel aan voorbij. Verder ging het hele verhaal ook geheel aan de vraagstelling voorbij.

Bepaalde personen zien anderen die een andere opleiding hebben blijkbaar meer als concurrentie dan als iemand waarmee ze samen kunnen werken. Een soortgelijke discussie tussen mij en die persoon heeft zich al eens eerder voorgedaan, vandaar dat ik deze discussie deed afbreken.

Vanuit onze opleiding leren wij om bij sportblessures te beoordelen of doorspelen verantwoord is, maar zeker ook om beslissingen te kunnen nemen wanneer bezoek aan een arts noodzakelijk is of niet, maar bij de EHBO-cursus wordt daar anders op ingegaan. Bij EHBO ligt de nadruk op de eerste twee letters, wij gaan vanuit de NGS-opleiding (sportmassage en verzorging, incl. sportblessure en blessurepreventie) wel een stap verder. Overigens staat het een sporter altijd vrij om alsnog een arts te bezoeken.

Maar om terug te komen op de enkel zoals dat nu dan wel bekend is: het feit dat de enkel blauw was betekent dat er een bloeding is geweest, dus een onderhuidse beschadiging. Afhankelijk van de grootte van die blauwe plek, hoe zeer dat de enkel gezwollen is en wat de functiestoornissen zijn, kan er een advies gegeven worden en behandeling ervan besproken worden. Dit advies is hoeft niet direkt negatief te zijn. Als de blauwe plek en de zwelling, alsook het functieverlies in het bewegingsapparaat (welke beweging van de enkel kan wel en kan niet), minimaal zouden zijn, zou ook gekeken kunnen worden naar de afstand die gelopen moet worden en naar de conditie van de wandelaar en de wil/wens om de tocht uit te lopen. In dat geval was intapen een mogelijk oplossing. De korte afstanden van een avondvierdaagse hebben vanuit dit oogpunt een andere betekenis dan de lange afstanden van bijvoorbeeld de vierdaagse van Nijmegen. Verder telt natuurlijk ook het feit dat een wandelaar veelal zo gemotiveerd is om de vierdaagse uit te lopen dat men enig letsel voor lief neemt. Mede vanuit dat oogpunt heb ik aangegeven dat opgeven niet direct de enigste mogelijkheid was. Voor mij is het belangrijker om iemand op een verantwoorde manier zijn sportprestatie te kunnen laten volbrengen, dan dat ik iemand voor een minimale blessure geheel, en daarbij onnodig, laat stoppen.

• maarten

Romy,

Ik kan me niet herinneren dat Niels en ik ooit een dergelijke discussie gehad hebben, maar ik kan me levendig voorstellen dat wij hierover in de klinch gegaan zouden zijn.

Hij heeft terecht aangegeven dat in zijn opleiding wordt geleerd hoe de ernst van letsels in te schatten. Als EHBO'er houdt ik mij vooral bezig met eerste hulp en niet met de verdere behandeling. Het probleem hoort ook niet in de EHBO thuis. Het is immers een letsel dat al langere tijd bestond. Ik heb dat ook in ogenschouw genomen toen ik mijn advies gaf.

Ik heb gezegd contact op te nemen met de huisarts of iemand die verstand heeft van sportletsels. Gezien zijn reactie voelde Niels zich daardoor niet aangesproken, maar dat is zijn classificatie van zijn kunde en niet de mijne.

Het is je reinste kolder dat ik sportmasseurs als concurrentie zie.

Het is wel waar dat ik mensen die op basis van de eerste informatie een dergelijk advies geven niet serieus neem. Zeker niet als hij met rookgordijnen probeert te maskeren dat hij met zijn “advies” te kort door de bocht is gegaan.