enkel

• 007

beste mensen,

ik was zaterdag 31 mei aan het voetballen.

toen ik de bal wou halen ging ik rennen ik gleed uit over het gras en mijn enkel klapte dubbel en ik hoorde een kraakje.

ik heb er ijs op gelegd de zwelling ging niet over ik kon er ook niet op lopen.

nu zondag 1 juni kan ik er nog steeds moeilijk op lopen en heeft het een stekende pijn.

ik weet niet wat er aan de hand is kunnen jullie mij op weg helpen misschien?/??

alvast bedankt mark

• Remroof

Het lijkt mij verstandig als je even langs de huisarts gaat.

Remroof

• joost

Jah inderdaat wel naar de huisharts .

Ik denk zelf dat het geen verstuiking meer kan zijn , ik denk zelf aan een WAARSCHIJNLIJKE botbreukje/ scheurtje .

ik hoop dat je daar wat mee kunt

groetjes joost

• jos

In zo'n geval zou ik naar de EHBO post in een ziekenhuis gaan, daar kom je toch terecht omdat er een foto gemaakt moet worden.

Beterschap.

Jos..

• Remroof

Moet je toch een verwijsbriefje hebben van de huisarts?

Remroof

• Jan Sieverink

Als er nog beweging in de enkel zit, is koelen altijd heel goed. Als je daarbij ijs gebruikt, dan niet op de blote huid, maar altijd iets duns ertussen. Anders krijg je ook nog bevriezingen. Koelen met water kan overigens ook heel goed. En dat koelen moet je dan wel minstens een kwartier volhouden.

Daarna kan er eventueel een drukverband om worden aangelegd.

En verder is het verstandig om een arts te raadplegen; zeker als de zwelling niet weg gaat en je bovendien ook nog een kraakje hebt gehoord. Lang niet altijd kun je dan rechtstreeks naar het ziekenhuis. Maar dat hangt sterk af van de lokale afspraken en gewoonten van artsen en ziekenhuizen.

Jan Sieverink

docent EHBO

• jos

Volgens mij is het nog steeds zo, dat je eerst naar een ziekenhuis gaat (EHBO post) en daarna indien nodig een briefje van de huisarts kan verzorgen. Normaal ga je met zulke verschijnselen naar het ziekenhuis, kraakje dan kan je niet aan de buitenkant zien.

Koelen dat doet men natuurlijk eerst, daarna komt de rest en zeker het briefje van de huisarts.

• maarten

Voor wat het waard is, het is per saldo aanzienlijk goedkoper om, in geval van twijfel wel of niet gebroken, eerst langs de huisarts te gaan.

Bovendien belast je dan de SEH minder.

Blijkt er sprake van een breuk, dan wordt door de rontgen als nog naar de SEH gestuurd. In dat geval heeft de zorgverzekeraar ook pech, want het wordt dan duurder dan rechtstreeks gaan.

Als met grote zekerheid van uitgegaan kan worden dat er sprake is van een breuk, dan kun je wel rechtstreeks naar de SEH gaan. Je moet dat dan wel kort na het ongeval doen, want ik weet uit ervaring dat ze op een aantal SEH-afdelingen niet zo blij zijn met zelfverwijzers die met letsels van de dag er voor (of nog ouder) komen aanzetten……

• 007

mensen,

bedankt voor jullie adviezen ik kan er nog steeds geen beweging in krijgen dus ik denk dat ik er morgen iemand naar laat kijken.

bedankt mark

• Danny

Hoi,

“oud” letsel gaat volgens mij eerst via de huisarts………

Maar aan de andere kan is het zo dat ze op de S.E.H. in principe iedereen moeten zien die zich daar voor zorg aanmeldt…….. Risico is alleen dat je omdat het “oud” letsel is je er uren kan zitten te wachten……..

Zeker met de huidige triage-methodieken wordt je laag ingeschaald omdat het dus oud letsel is en geen recent probleem………

Succes!

Gr. Danny