EHBO'ers en de besnijdenis:

• Jan Sieverink

Een EHBO'er dient zich wettelijk te houden aan de eerste hulp die hij/zij uit het kader van de de EHBO-opleiding mag en moet. Daar hoort een besnijdenis nooit en te nimmer bij.

Over het medische belang van een besnijdenis wil ik me hier niet uitlaten. Wel dat hier geen consensus over is. Dat men dit door een EHBO'er zou willen laten uitvoeren geeft aan dat in dat geval de gevolgen statistisch zeer ten nadele van de besnedene zullen uitvallen. De EHBO'er is hiervoor niet opgeleid. Waar men deze (in mijn ogen verminking) handeling toch wil laten uitvoeren, ligt het toch zeer voor de hand dat hiervoor een gekwalificeerde arts wordt uitgezocht. Degeen die denkt hiervoor bij een EHBO' er te kunnen aankloppen en tegelijkertijd medische voordelen van deze handeling claimt, moet alles bij zichzelf nog maar even goed op een rijtje zetten.

Een EHBO'er die zo'n handeling toch verricht kan voor de gevolgen hiervan rechtstreeks aansprakelijk worden gesteld. Er is niets in de EHBO-opleiding wat dit zou rechtvaardigen.

Ik begrijp overigens al helemaal niet waarom dit onderwerp hier wordt gebracht. Is degeen die het heeft aangekaart soms zelf geen EHBO'er en durft hij zoiets zelf niet te doen? Waarom de EHBO-wereld hier mee lastig vallen.

• Peet

mag ik jou besnijden ali baba ik beloof je het doet maar even pijn.

• henzo

Ten eerste: circumcisie bied GEEN ENKELE bescherming tegen besmetting met het HIV virus, wat overgedragen wordt door bloed, sperma, enz.

Wel is bewezen dat het percentage baarmoederhalskanker bij vrouwen van besneden mannen beduidend lager is dan bij niet besneden mannen.

Ten tweede wordt de religieuze besnijdenis bij joodse babies gedaan door speciaal opgeleide mensen (hoeft geen arts te zijn),die ook religieus joods zijn en leven volgens de joodse wetten.

Het is dus klinklare onzin om dit EHBO´rs te leren en heeft niets met dit prikbord te maken.

• martijn

Je denkt toch niet dat die Eliyahu een jood is?

Je moet niet in iedere provocatie trappen.

• hans

Ik snap eerlijk gezegt niet wat besnijdenis met levensredende handelingen te maken heeft.

• peter d

hij durft in iedergeval niet meer te reageren de lafbek

• annelies

dit slaat nergens op.

EHBO gebruiken voor onderwerpen als dit!

Sorry dit gaat mijn verstand te boven ( ik ben niet blond)