flauwvallen door hitte

• Amanda

Ik kan heel slecht tegen warm weer. Heel vaak heb ik dat ik van de hitte flauwval hoewel ik wel genoeg drink (een liter of 5 op een dag).

Ook deze maand al 2 keer onderuit gegaan.

Volgende week ga ik met vrienden 2 weken naar Spanje. Het is denk ik al duidelijk waar ik bang voor ben: alsmaar flauwvallen. Verleden jaar in Frankrijk is dat ook al gebeurd en ik ben bang dat dat nu weer zo gaat. Wat ik wil weten is:

a) wat kan ik zelf hieraan doen -5 liter drinken lijkt me toch wel genoeg) of moet ik er toch mee langs de huisarts

b) als ik dan toch flauw val… wat kunnen diegene die mee gaan dan het beste doen en wat erna?

c) waarom val je eigenlijk flauw? Tuurlijk zijn er mensen die met hitte flauwvallen maar dat heeft dan toch een reden?

• joost

Het lijkt me het beste dat je naar je huisarts gaat met deze klacht .

De menden kunnen je het beste 10 minuten laten liggen en als het goed is kom je dan een btje bij. Na 10 minuten mag je wat drinken mits je het bekertje zelf kunt vasthouden en zelf kan drinken.

Flauwvallen is een kortdurende stop van de bloedtoevoer naar de hersenen .

Maar ik druk nog eens op het hart dat je absoluut naar de huisarts moet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel suc6

groeten joost

• Kim

Hoi Amanda,

Ik ben het met Joost eens, ga eens langs je huisarts.

Zelf heb ik verder als tips:

- veel drinken met het warme weer is idd goed (5 liter is wel erg veel maar kan volgens mij geen kwaad)

- neem ook zout tot je, bijv. door een soepie of iets anders zouts te eten

- ga niet vol op in de zon zitten

- sta rustig op van je stoel of wanneer je lag

- doe zo ie zo rustig aan

- neem op zijn tijd een duik in het afkoelende water :-) of een douche

- eet wel voldoende

Groetjes Kim

• jos

Hoi Amanda,

Ik ben het met Joost en Kim eens, ga eerst langs de huisarts.

Maar wat je zeker moet doen, breng de mensen waar mee je op vakantie gaat op de hoogte.

Vertel ze ook wat je huisarts voor advies heeft gegeven hoe je moet handelen als je dit tijdens je vakantie krijg.

In ieder geval een fijne vakantie toegewenst.

Jos..

• Jan Sieverink

Halla Amanda,

Om het nog maar eens te benadrukken. Je dient hierover te overleggen met je huisarts. Een enkele keer flauwvallen is geen probleem. Maar als het vaak gebeurt, is er kans dat er een speciale reden voor is. Daar is de EHBO'er niet voor. Hij is nu eenmaal geen arts.

Overigens geven de vorige reagerenden goed advies.

m.vr.gr

Jan Sieverink

• Amanda

Huisarts zei dat ik “dan maar op moest passen met zon en het zoveel mogelijk ontwijken en wel genoeg drinken”

Ja dat had ik zelf ook al bedacht maar dat “dan maar” vond ik nogal raar. Het lijkt mij heel sterk dat het van de hitte komt… waarom hebben anderen er dan geen last van.

Daarnaast vind ik het ook best eng: ik voel het gewoon aankomen en kan er eigenlijk helemaal niets tegen doen. Als ik daarna bij ben dan ook behoorlijk overstuur… ik weet het, niet het slimste waarschijnlijk maar kan er niks aan doen. Eergister met mn hoofd tegen een bankje gevallen (buiten op een plein waar we waren).

Wat kan ik hier nu nog aan doen of niet veel (we gaan donderdag)?

• maarten

Amande,

Een aantal mensen hebben je verteld wat zij er van vonden. Niet wij maar jij moet die keuze maken. Het is jouw lijf en jij mag beslissen wat je er mee wilt doen. Dus gewoon gaan als je dat wilt, maar met jouw keuze zijn de gevolgen ook voor jouw rekening.

Maarten

• joost

Ik hoop dat je alsnog een prettige vakantie heb amanda en dat het weinig niej niet gaat gebeuren .

Toch vin k het vrij opmerkelijk dat de arts je zomaar met deze gekkigheid heb wegestuurd met en smoes dat je zelf al wist , maarjah wij zijn maar EHBOers .

prettige vakantie en groetjes joost