hoe moet ik me pols meten

  • peter

    hallo iedreen,

    ik ben last op de ehbo post geweest bij een house party ik was toen flauw gevallen en toen gingen de ehbo-ers mij pols op meten. nu is mij vraag hoe deden ze dat en wat is nou een slechte pols en wat niet en hoe kan ik het zelf meten hoe mij pols slag is?

    hoop dat jullie mij kunne helpen

    vr gr

    peter

  • maarten

    De eenvoudigste, maar ook de meest onnauwkeurige is voelen van de polsslagader.

    Je kunt de hartslag tellen en voelen of de hartslag (on)regelmatig is.

    Sterk en zwak is al veel moeilijker omdat de slachtoffer afhankelijk is.

    Met een bloeddrukmeter kun je de boven- en onderdruk meten. De bovendruk zegt iets over de pompkracht en de onderdruk zegt iets over de veerkracht van de slagaders Ook daarbij is het lastig om conclusies te trekken omdat deze nogal kunnen varieren zonder dat er iets bijzonders aan de hand is.

    Tenslotte kun je met een saturatiemeter (klip op de vingers) het zuurstofgehalte in het bloed meten. Als bonus hoor je vaak piepjes die de hartslag weergeven.

    Hoewel alle methodes in principe door EHBO'ers gebruikt mogen worden zit er toch een adder onder het gras. Je gaat de fout in als je op basis van deze gegevens een diagnose stelt en daar een beleid op uitstippeld.

    Waarom doen EHBO'ers dat dan wel op house parties ?

    EHBO'ers maken op die manier een inschatting van de ernst om zo de ambulance hulpverlening niet onnodig te belasten.

    Om dat verantwoord te kunnen doen, zijn deze EHBO'ers bijgeschoold en werken ze volgens protocollen. Ze moeten boven alles een gezonde dosis boerenverstand hebben en daarbij vooral niet lijden aan zelfoverschatting.

  • Erwin

    Beste Maartem

    Op het moment dat EHBO ers bloeddruk en saturatie gaan meten denk ik dat zij hun boekje te buiten gaan. Ik vind deze onderwerpen ook niet terug in de Oranje Kruis lesstof en daarmee is bewezen dat deze handelingen niet bij de EHBO er thuishoren. Gebruik nou eens je boerenverstand en laat proffessionele metingen en apparatuur aan artsen en of verpleegkundigen over. Als je er geen diagnosen en een behandelplan mee kan maken heeft het ook geen zin om de metingen te doen!! Ik geef leiding aan een groep van 100 EHBO ers. Als er 1 saturatie of bloeddruk zou gaan meten is dat reden om deze persoon uit te nodigen voor een ernstig gesprek. In principe mag een EHBO er geen bloeddruk of saturatie meten. Dit is hem niet geleerd. De EHBO er kan er ook geen diagnosen of behandeling mee starten. DAARBIJ IS DE ehbo ER OOK NIET BEKWAAM EN DUS NIET BEVOEGD VOOR DEZE HANDELINGEN VOLGENS DE BIG WET!!!!"!

    BESTE PETER LAAT JE NIET VERKEERD VOORLICHTEN!!!!!!!!

  • paul

    Maarten ,

    Wat een hoop onzin schrijf je in je betoog:

    Pols voelen: simpel de polssalagader: zeer betrouwbaar en makkelijk te meten!!!!!

    hoe kom je bij onbetrouwbaar??????????Als je daar de pols kan voelen weet je ook de bovendruk=groter dan 80-90mmHg

    Bloeddruk: boven en onderdruk zeggen beide iets over pomkracht en elasticiteit van de arterien. Bovendruk meer over de elasticiteit dan pompkracht.

    Bij de saturatiemeter krijg je geen “bonus”maar een curve met daarbij mogelijk(het ligt eraan hoe je het app instelt) een piepje als het app een hartslag registreert. Krijg je geen curve/piepje is je meting ook niet betrouwbaar!!!!

    Ik heb trouwens nog nooit een EHBOer, hoe prima ook, een tensie/saturatie zien meten, maar dat kan aan mij liggen??!!

    gr Paul, ambupleeg

  • Rolf

    Gebruikers van party drus kunnen een afwijkeden hartslag hebben of deze krijgen.

    Van GHB kan je hartslag langzamer worden maar van speed kan de hartslag te hoog worden waardoor de pomp funktie niet meer voldoende is.

    (in het hart zitten “klepjes” bij iedere slag van je hart word er een pomp-kamer gevuld en aan de andere kant weer uit geperst als dit te snel gaat kan de pomp-kamer zich niet meer (geheel-)vullen met bloed.

    De EHBO-ers op deze house party hebben “je pols genomen”en deze met korte tussen pozen weer gemeten.

    De meest eenvoudige methode is 10sec. lang tellen en dat X6 = ……slagen per minut.

    Ga je even onderuit blijf je op de EH post gaat je hartslag rare dingen doen word er profesionele hulp in de vorm van een ambulace gewaarschuwd.

    Ga je naar house partys zorg dan dat er minimaal één van de groep “helder” blijft en dat als er gebruikt word die persoon weet wat er gebruikt word en hoeveel.

    Zorg ook dat je voldoende vocht binnen krijgt in de vorm van water of sport dranken.

  • leroy

    pols meten doe je met een centimer, leg het lint om de pols en lees de centimeters af.

  • ziggy

    pols meten??, met een liniaal!

  • Ambulancepleeg

    Ik ben het volledig met Paul eens. Echter kom ik ook vaak bij house partys waar onze hulp wordt ingeroepen.

    Sommige evenementen werken met professionele organisaties samen, waar ook de EHBO-ers opgeleid zijn voor tensie meten, saturatie meten enz.

    Voorbeelden hiervan zijn EMS, MedicEventSupport,enz. Deze organisaties hebben hun zaken goed voor elkaar.

    Waarom meten zij waardes, puur voor het beeld of er wel of niet een ambulance moet komen. ik vind het dan ook een zeer goede zaak, als het maar door mensen wordt gedaan welke er voor hebben geleerd, en weten waar ze mee bezig zijn.

    En bij twijfel, laat je ons komen, want wij moeten ook nog wat te doen hebben..hahahh

    Groetjes Roderick, Ambulanceverpleegkundige

  • -

    Erwin Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste Maartem

    >

    > Op het moment dat EHBO ers bloeddruk en saturatie

    > gaan meten denk ik dat zij hun boekje te buiten

    > gaan. Ik vind deze onderwerpen ook niet terug in

    > de Oranje Kruis lesstof en daarmee is bewezen dat

    > deze handelingen niet bij de EHBO er thuishoren.

    > Gebruik nou eens je boerenverstand en laat

    > proffessionele metingen en apparatuur aan artsen

    > en of verpleegkundigen over. Als je er geen

    > diagnosen en een behandelplan mee kan maken heeft

    > het ook geen zin om de metingen te doen!! Ik geef

    > leiding aan een groep van 100 EHBO ers. Als er 1

    > saturatie of bloeddruk zou gaan meten is dat reden

    > om deze persoon uit te nodigen voor een ernstig

    > gesprek. In principe mag een EHBO er geen

    > bloeddruk of saturatie meten. Dit is hem niet

    > geleerd. De EHBO er kan er ook geen diagnosen of

    > behandeling mee starten. DAARBIJ IS DE ehbo ER OOK

    > NIET BEKWAAM EN DUS NIET BEVOEGD VOOR DEZE

    > HANDELINGEN VOLGENS DE BIG WET!!!!"!

    > BESTE PETER LAAT JE NIET VERKEERD

    > VOORLICHTEN!!!!!!!!

    Reactie 2003. Het is wel toegestaan saturatie te meten. Ik misdoe het slachtoffer niets. Ik krijg zelf een mooi beeld. Pijn op rib: wel of geen klaplong, vroegtijdig vaststellen shock. Dat ik dit niet op de cursus geleerd heb, betekent niet dat ik het niet kan en dat ik over voldoende kennis beschik om iets met de waarden te kunnen.

    Moedig je ehbo'ers aan ipv een ernstig gesprek te beginnen. Het heeft mij z'n nut vele malen bewezen. Leer ze er liever mee om te gaan. Als je een ehbo'er denkt te kunnen verbieden om een beeld van het welzijn van zíjn slachtoffer te kunnen krijgen, ben je niet goed bezig, beste Erwin.