Anton, een klant van mij die ging altijd met een groepje mounten biken op de rust plaats word een van hen niet goed ten gevolgen van een hart afwijking.
Daar stonden 5 volwassenen met de handen in het haar en niemand wist wat te doen.
De man heeft zich toen gelijk aangemeld voor een cursus ehbo.
Ik loop s'morgens naar het RK gebouw om daar te helpen met de jeugd opleidingen in een zij straat zie ik drie mannen op de rijbaan staan en het wiel van een fiets, een oudere dame was op onverklaarbare wijze met haar fiets gevallen.
Ik rij bij een klant vandaan en 50 meter verder de bocht om waar ik mijn bus gelijk weer op het fietspad kan parkeren een student staat naast een ouder dame die gestruikeld is de student staat verloren met een bebloed zakdoekje te kijken.
Mijn vrouw kijkt van 2 hoog uit het keuken raam en roept er is een ongeval gebeurd hier voor de deur een fietser is tegen een open zwaaiende deur aan gereden.
Na naar buiten gesneld te zijn en de man die op straat ligt aan te spreken besluit ik om de man op eigen kracht te laten (proberen) op te staan.
De plaatselijke was-wijven roepen gelijk: “DIE MOET JE LATEN LIGGEN!!” (hebben ze ooit gehoort) Ik: “Ik ben ehbo-er en als meneer uit eigen kracht kan opstaan mag hij dat” (de rijbaan was nat van wege de regen dus dat ligt ook niet lekker) De veroorzaker van het ongeluk:“die meneer is ehbo-er en die weet wat hij moet doen laat hem maar begaan”
Als de ambu weg rijd komt de veroorzaker van het ongeluk mij bedanken want hij voelde zich schuldig en wist zich geen raad met de situatie.
Op de bank zittent komt er een melding via de scanner van de CPA: fietser gevallen en blijft liggen hoek …….staat met de …….straat.
Krijg nou wat da's hier beneden de ega van de hoofd doek dragende vrouw die inmiddels weer op beide benen stond met de ene arm duidelijk de pijnlijke andere arm ondersteunend zij: “is nix kapoet is nix kapoet” en gebaart blijf van mij vrouw af gelijk de politie gebeld en deze hebben meneer moeten overtuigen dat de AMBU pleeg wel aan zijn vrouw moest zitten om dat het wel kapoet was.
Met de auto op weg naar huis draai ik altijd 4/4 rond de rotonde hier op de hoek om zodat ik weer in de juiste rij richting voor de deur sta, als ik de straat ik kijk zie ik een paar benen op de stoep liggen met 3 mensen er omheen “onwelwordening” van een heer +/- 75 jaar de 1e aanwazige ehbo er heeft het kustgebid er al uit gehaald als de ambu komt zit de man half zittend tegen mij aan en ik help met het open houden van de kledeing om de plakkers voor het CTG te plaatsen.
Weer op weg naar huis aanrijding met meerder lichte gewonden ik kan een 2e melding maaken richting CPA dat de gezaaide paniek van het vriendje ongegrond is ze had pijn aan de knie.
En dan hebben we het nog niet gehad over de hulpverleningen op evenementen.
Ach het staat leuk op de CV he als je voor ander werk gaat.