Nog een vraagje

• Johan V

Ik heb nog een vraagje:

Stel je komt bij een slachtoffer dat niet meer beweegt. Dat kan een hartaanval zijn, iemand kan bewusteloos zijn, of een epilepsieaanval hebben, of kan gewoon flauwgevallen zijn.

Hoe zie je het verschil hiertussen, tussen bijvoorbeeld iemand die flauw gevallen is iemand die bewusteloos is of iemand met een "stille' epilepsieaanval???

• ron

het verschil is vast te stellen door een aantal controle momenten

ademhaling, pulsatie controle

volgens de ABC methode

gr

• peter

sorry ron ademhaling pulsatie controle via de abc methode???????ron schreef:

>

> het verschil is vast te stellen door een aantal controle

> momenten

> ademhaling, pulsatie controle

>

> volgens de ABC methode

>

> gr

• Mathijs Gijsbers

ABC is een engelse term. In het nederlands betekent het: Bewustzijn, Ademhaling, Circulatie.

In deze volgorde controleer je of iemand bij bewustzijn is en zo niet, welke stoornis in de vitale functies er zijn.

De verschillen zijn voor een EHBO'er niet goed te zien. Het is zaak om zo snel mogelijk 112 te bellen en de professionele hulpverlening in te schakelen.

Wil je precies weten wat je wanneer moet doen, doe dan een EHBOcursus.

Succes en groetjes,

Mathijs

• Freddy

Mathijs Gijsbers schreef:

>

> ABC is een engelse term. In het nederlands betekent het:

> Bewustzijn, Ademhaling, Circulatie.

>

> In deze volgorde controleer je of iemand bij bewustzijn is en

> zo niet, welke stoornis in de vitale functies er zijn.

ABC Methode - Bewustzijn, Ademhaling, Circulatie Of betekend ABC - Airway (luchtweg), Breathing (ademhaling), Circulation (circulatie) en dan hebben we nog een D van Disabillity (Bewustzijn).

Of heb ik het soms verkeerd begrepen?

vr.gr.

Freddy

• Freddy

Mathijs Gijsbers schreef:

>

> ABC is een engelse term. In het nederlands betekent het:

> Bewustzijn, Ademhaling, Circulatie.

>

> Wil je precies weten wat je wanneer moet doen, doe dan een

> EHBOcursus.

>

Hallo Johan V.,

Neem in elk geval een EHBO-cursus ver van Mathijs vandaan zie mijn vorig bericht.

vr.gr.

Freddy

• Mathijs Gijsbers

Beste Freddy,

Mag ik je vragen waar deze opmerking op slaat?

Ik ben bezig met een opleiding verpleegkunde. Wil daarmee niet zeggen dat ik alles weet, maar zoals je kan aannemen weet ik iets meer dan de gemiddelde EHBO-er.

Ik wil daarmee absoluut niet te koop lopen, maar ik gebruik mijn kennis om mensen als Johan V antwoord te kunnen geven op hun vragen. Ik hoop dat je mijn goede bedoeling kan respecteren, in plaats van op een mening van jou af te gaan.

Over de afkorting ABC: de A staat niet voor Airway, maar voor Awareness. Zoals ik al zei betekent dat bewustzijn.

Wil je alsjeblieft de volgende keer beter je best doen als je mij probeert af te kraken want volgens mij heb je jezelf met je reactie nu redelijk voor gek gezet (in ieder geval in mijn ogen).

Misschien is het een idee om bij mij op EHBO te komen? Kan ik je voortaan alles uitleggen wat je wil weten.

Groetjes,

Mathijs

P.S. Medeforumgebruikers: sorry voor dit bericht maar ik had niet zo'n zin om de belediging van Freddy te negeren. Volgende keer zal ik het forum niet zo “vervuilen” door dit soort berichten te plaatsen ;-)

• Harry

In februari 1976 vond er in de USA een vliegtuigongeluk plaats met de familie Steiner uit Nabraska. Hij was chirurg.

Zijn vrouw verongelukt en hij moet zelf zwaar gewond levensreddende handelingen verrichten aan zijn 2 kinderen.Dit door gebrek aan kennis ter plaatse betreffende traumazorg.

In het jaar hierop heeft hij een doctrine uitgedacht het A.T.L.S. het Advanced Trauma Life Support.

Hierbij wordt gebruikt gemaakt van het A t/m E.

A staat voor Airway de luchtweg

B staat voor breathing de ademhaling.

C staat voor circulation de hartcirculatie.

D staat voor disablity het bewustzijn.

E staat voor Exposure dit is het onderzoek van het gehele lichaam op verwondingen die het A,B,C en D kunnen bedreigen.

Diverse vormen worden verder ontwikkeld als het Pre Hospital A.T.L.S..

Het leger heeft weer zijn eigen ATLS jes.

En de laatste ontwikkelingen, laatste maanden, is zo dat binnen afzienbaretijd we te maken krijgen met het A t/m I doctrine.

Alle leden van de Ambulances en in de traumaopvang van de ziekenhuizen moeten hiernaar gaan werken.

Zo mensen uitgebreider kan niet.

Wees lief tot elkaar en als je iets niet zeker weet zoek het op voor je antwoord geeft.

Docent in de eerste Hulp

• Joffry van Grondelle

Matthijs, de A staat voor Airway en absoluut niet voor Awarenesss, ik ben wel benieuwd van wie/welke instantie die wijsheid uiteindelijk komt. En natuurlijk begrijp ik je goede bedoelingen in deze, groet Joffry (amb.vpk)

• peter h

Harry,

ben jij dezelfde die wij Kroko plachten te noemen?

Peter, ook docent ehbo en tevens - bls / aed