Wie kan mij helpen ik kan bepaalde zaken niet terug vinden in het oranje kruis boekje. Ik heb vroeger bij de ehbo en sinds ik al enige jaren op de ambulance rijd bij de sosa dat we werken volgens de ABC (DE)
Maar bij mij weten houd dit niet in:
A = afblijven ik ben ehbo-er
B = behandeling van de ambulance bemanning niet toelaten
C = controleren of iedereen wel kan zien wat ik aan het doen ben
D = dom
E = eigenwijs
(misschien even leuk om toe te voegen)
V = verwijderd worden door de politie wegens het tegengaan van levensredende handelingen door het ambulance personeel.
Dit komt misschien een beetje lachwekkend over maar helaas moet ik melden dat dit de pure werkelijkheid is wat er vorige week plaats heeft gevonden bij een ersnstig motor ongeval in het westen van het land.
Mensen blijf nadenken, ook tijdens het verlenen van de eerste hulp, laat niet een waas voor je ogen komen dat je 1. een ambulance verpleegkundige in vrije tijd, die zich kenbaar maakt niet het slachtoffer laat helpen, 2. dat je blijft zitten zodat het aangekomen ambulance personeel er niet bijkan. 3. dat je gaat lopen vloeken omdat in jou ogen de behandeling die het ambulance personeel wil doen niet mag volgens het oranje kruis boekje.
Punt 3 nog even aangehaald voor de betreffende ehbo-ers, als jullie hebben geleerd dat je iemand kunt beademen die in stabiele zijliging ligt wordt het toch eens tijd beter op te letten tijdens de les.
Hiermee wil ik niet iedereen over een kam scheren, maar alleen aangeven waarom er soms geluiden op gaan dat het amb. personeel wat minder vriendelijk is. Persoonlijk ben ik vol lof over de ehbo-ers, verdienen allemaal een pluim, in je eigen tijd het diploma halen en bijhouden, perfect. Maar blijf denken tijdens het hulpverlenen en laat de verdere hulpverlening over aan de profs, als je kan helpen vragen ze er zelf om, ga niet aandringen, en zeker niet in de weglopen.
mvg
Patrick