als elke seconde telt?????????

• tjeerd

Vrienden van de EHBO

Het volgende wil ik graag aan jullie voorleggen.

Ik sta als zweminstructeur van een zwemvereniging aan de kant van het bad en geef daar zwemles.

Daarbij doe ik enkele jaren aan EHBO en heb ervaring binnen de eerste hulp. (verpleegkundige).

NU krijg ik zojuist van de hoofdtrainster te horen: Wanneer er zich in het zwembad iets voordoet mag ik zelf niet de ambulance bellen maar moet dat gebeuren via mensen van het bad zelf (gemeente).

Nu vraag ik mij af of dat niet een ietwat arrogante houding is. Wanneer er een reanimatie behoefteige patient ligt moet ik dan tijd gaan lopen verliezen door eerst iemand naar het kantoor te sturen om te vragen of die wel even wil komen kijken of het nodig is om een ambu te bellen?

Nog een mogelijke casus:

Een kind SPRINGT van een glijbaan. deze beland op zijn stuit op de rand van de glijbaan, en geeft daarbij pijn aan in zijn nek en rug. Ik heb dan geleerd laat het kind staan of liggen waar hij ligt en stabiliseer zijn hoofd. verder niks doen. Ik weet zeker dat wanneer ik zo een zalf van de gemeente ophaal deze durft te zeggen van het valt wel mee hiervoor mag je geen ambulance bellen.

Hebben die mensen rontgenogen of snap ik het dan niet meer.

Volgens mij gaat dit alleen nog maar over positieve reclame dan over de gezondheid van de mens.

Graag jullie proffesionele reactie. Ik kan hier namelijk echt niet bij.

• Joffry

Een krankzinnige redenering van die zwemjuf!! Je staat in je volste recht om zelf 112 te bellen.

Joffry (ambu-vpk)

• PeterG

Beste Tjeerd,

Voor wat betreft het eerste, het alarmeren kan ik het volgende aangeven.

Niet alleen binnen het zwembad, maar ook binnen menig bedrijf is het zo dat de melding via b.v. de receptie verloopt. Het is dan niet de bedoeling dat er eerst iemand komt kijken. Of dat gebeurt hangt enerzijds af van de kwaliteit van jouw melding; duidelijk aangeven dat reanimatie gaande is, en anderzijds hoe adequaat e.e.a. binnen het zwembad is geregeld. Als het goed is, gaan zij jouw melding doorgeven, maar de toegevoegde waarde zit er in dat ze veel meer gaan doen. Ze gaan de ambulance opvangen en begeleiden naar de plek des onheils. Ondertussen worden eventuele obstakels zoals toegangspoortjes geopend en er kan gekeken worden of jij assistentie behoeft bij het reanimeren. Indien een AED aanwezig is (met een getrainde gebruiker) kan ook die ingezet worden.

Natuurlijk, er gaan in het begin enkele seconden verloren, maar als het allemaal goed gaat worden die gaande weg ruimschoots terugverdiend.

Met betrekking tot het tweede deel. het is jouw slachtoffer. Jij bent verantwoordelijk. Die verantwoordelijkheid wordt alleen overgedragen aan een deskundige (arts/ambulancepersoneel) en niet aan de toevallige eigenaar van de tent. Als jij het nodig acht dat er een ambulance moet komen, kan je dat zelf doen. Overigens kan je bij twijfel ook vragn om doorverbonden te worden met een deskundige voor advies. Indien men van het zwembad moeilijk begint te doen (komt voor, heb ik bij gelegenheden zelf meegemaakt) houdt dan je poot stijf en ga op je strepen staan. In de eerste plaats is het so degene die uitmaakt wat er gebeurt, maar daarna jij, en dat tot het moment dat er deskundige hulp arriveert die het so overneemt en vanaf dat moment verantwoordelijk is.

M.vr.gr. PeterG

• A. te R

Als echte EHBO'er ben je verplicht hulp te bieden aan een behoeftige, maar ook wordt er van je geacht dat elk persoon binnen een vereniging of werkplek met een status gezag, dat deze op de hoogte is van het calamiteitenplan van deze instantie.

Vertrouw altijd op je eigen instinkt. Het komt veel voor dat mensen in de theorie een mega grote mond hebben, maar in de praktijk liever andere voor laten gaan.

Houdt de touwtjes in handen en beveel een ander, alleen zo is de kosbare tijd goed gebruikt.

Stuur mensen op pad om 112 te bellen maar laat ze ook terugkomen om te melden dat zij dit ook werkelijk gedaan hebben.

Stuur dezelfde persoon om de ambu te ontvangen en te begeleiden, laat ze de weg vrijmaken en geef hun instruktie's mee wat volgens jou de belangrijkste punten op dit moment zijn. Eerst dan kun je met een gerust hart je plicht vervullen.

Ik spreek uit ervaring.

AtR

• Mathijs Gijsbers

Ik denk dat jij, als verpleegkundige, als geen ander kan beoordelen of een ambu nodig is. Dat kunnen die “zakken van de gemeente” (sorry voor de omschrijving) toch niet ontkennen? Schoenmaker blijf bij je leest zeggen ze toch wel eens? Nou, van mij mag jij gewoon die ambu bellen. De baas moet jou juist dankbaar zijn, want hoe zou hij zich voelen als die persoon toch overlijdt? Als hij hoort dat het langzame handelen fataal is geweest? “Ow… dan had Tjeerd dus toch eigenlijk wel een beetje gelijk…”

Laat die baas van je desnoods informeren door mensen van de ambulancedienst over wat de beste oplossing is.

Groet!

Mathijs

• Jeannette

Waarschijnlijk heeft de opmerking van de 'zwemjuf" niets te maken met jouw kennis en kunde, maar met het bedrijfsnoodplan dat op die locatie geschreven is.

Het is niet vreemd om de daadwerkelijke beller iemand te laten zijn die bij een receptie zit. Jij hebt waarschijnlijk aan de rand van het bad geen telefoon, maar wel een portofoon die in verbinding staat met iemand van het vaste personeel van het bad. Als hij/zij dan de melding doet, met jouw bevindingen over het welzijn van het slachtoffer, heb je een snelle melding gedaan.

Betreffend persoon kan vervolgens gaan regelen dat er meer EHBO-ers/ bedrijfshulpverleners in actie komen om de hulpverlening en de aankomst van de ambulance zo soepel mogelijk te laten verlopen.