Vrienden van de EHBO
Het volgende wil ik graag aan jullie voorleggen.
Ik sta als zweminstructeur van een zwemvereniging aan de kant van het bad en geef daar zwemles.
Daarbij doe ik enkele jaren aan EHBO en heb ervaring binnen de eerste hulp. (verpleegkundige).
NU krijg ik zojuist van de hoofdtrainster te horen: Wanneer er zich in het zwembad iets voordoet mag ik zelf niet de ambulance bellen maar moet dat gebeuren via mensen van het bad zelf (gemeente).
Nu vraag ik mij af of dat niet een ietwat arrogante houding is. Wanneer er een reanimatie behoefteige patient ligt moet ik dan tijd gaan lopen verliezen door eerst iemand naar het kantoor te sturen om te vragen of die wel even wil komen kijken of het nodig is om een ambu te bellen?
Nog een mogelijke casus:
Een kind SPRINGT van een glijbaan. deze beland op zijn stuit op de rand van de glijbaan, en geeft daarbij pijn aan in zijn nek en rug. Ik heb dan geleerd laat het kind staan of liggen waar hij ligt en stabiliseer zijn hoofd. verder niks doen. Ik weet zeker dat wanneer ik zo een zalf van de gemeente ophaal deze durft te zeggen van het valt wel mee hiervoor mag je geen ambulance bellen.
Hebben die mensen rontgenogen of snap ik het dan niet meer.
Volgens mij gaat dit alleen nog maar over positieve reclame dan over de gezondheid van de mens.
Graag jullie proffesionele reactie. Ik kan hier namelijk echt niet bij.