pols / bloedruk

• Dave

hallo iedereen

kan iemand mij iets uitleggen

wat je bovendruk en onderdruk moet zijn van je bloeddruk en hoeveel die daar mag van afwijken

en hoe kan je polsslag goed kan opmeten en hoe j dat moet doen

groetjes

dave

• Gijsbert

polsslag is ongeveer

110-70

120-80

130-90

Maar bij iemand met bloeddruk verlagers mag ie ook hoger zijn.

Waar voel je hem.

Aan de pols,bovenarm,in de nek en in de lies.

• Dave

hoe bereken je dan de pols ?

• Gerard

vinger op de slagader en dan tellen als je de slag voelt.

doe je het 10 sec dan moet je het maal 6 doel doe je het 15 sec dan maal 4 etc

• Dave

dank je wel

maarnog een vraag wat moet e polslag zijn

• Gerard

rond de 70

• Gerard

0-1 jaar 120 per minuut

1-10 jaar 100 per minut

10 > jaar 80-100 per minuut

Dit zijn de snelheden bij reanimatie dus ook ongeveer de pols snelheden.

• peter h

Bij reanimatie wordt massage afgewisseld met beademen. Dit zijn dus niet de “normale” hartritmes.

Je hartslag hangt af van een aantal factoren, maar idd, met een gemiddelde van 70 zit je aardig in de buurt.

Je “pols” (pulse) kun je het beste voelen aan je halsslagader, deze is het best voelbaar.

groet,

Peter

• Joffry van Grondelle

De snelheden zijn zeer afhankelijk van geslacht leeftijd gewicht en lichamelijke toestand (ziekten etc) van de patient in kwestie, een bloeddruk van 120/80 met een pols van 70 is wel een heel erg gemiddelde standaard en absoluut niet maatgevend! De polssnelheid is ook geen maat voor de massagesnelheid, een zuigeling heeft al gauw een pols van 170 (ga dat maar eens proberen te halen, en dan is de massage niet eens effectief te noemen) Globaal moet de normale pols tussen 50 en 100 in rust zitten, de bloeddruk varieert en is van vbeel factoren afhankelijk en door ehbo-ers niet te meten en te beoordelen, Joffry (amb.vpk)

• Gerard

De snelheden die ik op heb geschreven zijn uit het OUDE ehbo boekje.

En aangezien we op een ehbo pagina zitten heb ik die maar gepakt.

Gerard een ach