Hoe herken je een open botbreuk

• Anton

Uit mijn Ehbo-boekje weet ik dat je een open botbreuk herkent aan een “wond bij de breuk”. En als het stuk bot echt door het vel heen steekt dan is dat niet lastig om te zien. Maar wat áls er toevallig net een schrammetje al zat op de plaats van botbreuk? Met andere woorden: hoe kun je zien dat het écht om een botbreuk gaat?

• peter h

Wel. dat kun je niet zeker weten. Houd er gewoon rekening mee, dus ga er van uit, dat als er een wond is bij een botbreuk het een open botbreuk betreft.

bacterien kunnen naar binnen en het beenmerg aantasten, wat zeer verevelende consequenties kan hebben.

Groet,

Peter

kaderinstructeur

• Gerard

Goed aangeven bij je melding aan de ambudienst.

Open botbreuk A1 indicatie.

gewone botbreuk A2 indicatie.

• Anne

Gerard,

Waarom is een open botbreuk een A1 melding? kun je me dat vertellen?

• peter h

Ik kan daar wel een gooi naar doen.

Als er bacterien bij het beenmerg komen, heeft dit ernstige konsequenties. bovendien is het beenmerg zacht, en kan er een stukje “afbreken” en in de bloedbaan terecht komen, wat weer een longembolie of een infarct kan veroorzaken.

Dus bij twijfel: het ergste aannemen, en maar hopen voor het s.o. dat het meevalt

groet

Peter

• gj

A1 is levensbedreigend a2 niet. Open botbreuk is niet per definitie levensbedreigend en zeker niet op korte termijn. Ook telt mee, waar zit de breuk, vlak bij een slagader o.i.d. En waar ligt het slachtoffer, in de regen of lekker in de zon. Snap je, dat zijn allemaal zaken die meetellen om een ambulance met a1 of a2 te sturen. Je kan dus niet kort door de bocht stellen dat een open botbreuk een a1 urgentie is.

• Gerard

Wat ik weet in de regio amsterdam eo wel.

Open a1 en gesloten a2 of B (bv een gebroken heup).

• peter h

Hoi GJ,

ik werk niet bij de ambulancedienst, maar A1 hoeft volgens mij niet levensbedreigend te zijn. Tenminste, hier in de regio gaat de ambu er ook uit onder A1 bij een amputatie van een vinger. In mijn ogen ook iets overdreven, maar ja.

Ik ben het wel met je eens dat botbreuken niet per definitie A1 hoeven te zijn.

Ik weet niet wat voor protocollen of richtlijnen er bij de ambu-diensten worden aangehouden

Groet

Peter

• lotus88

even terug komend op de eerste vraag:

Maar wat áls er toevallig net een schrammetje al zat op de plaats van botbreuk? Met andere woorden: hoe kun je zien dat het écht om een botbreuk gaat?

misschien is het ook makkelijk om vragen aan het slachtoffer zelf te stellen. sterker nog het is juist heel erg belangrijk en veel ehbo-ers willen dit nog wel een vergeten.

het slachtoffer zelf kan je misschien wel antwoorden of dat al een oud of nieuw wondje is/was. meestal weet je dat van je zelf wel.

succes ermee

jessica

• Gérard

Als een leek voor een ambulance belt is dat altijd A1.

Alleen een arts kan de juiste urgentie bepalen, dus een A2 of B bestellen.

Groetjes, Gérard.