Enkele vragen, graag serieus antwoord

• ikkuh

Hoi allemaal

Ík ben me aan het voorbereiden voor mijn EHBO examen voor volgende week en nu ben ik nog enkele dingen tegengekomen die mij nog onduidelijk zijn, hopelijk kunnen jullie hier een antwoord voor geven:

1.Waarom moet je bij het beademen van een drenkeling pas na 1 minuut professionele hulp inschakelen?

2. waarom moet je bij het reanimeren van kinderen en ongevalsslachtoffers pas na 1 minuut professionele hulp inschakelen?

3. Waarom mag je bij een bloedsomloopcontrole niet tastend het halsgebied rond?

4. waarom doe je geen bloedsomloopcontrole bij kinderen van 0 tot 8 jaar, waarom let je hier alleen op tekenen van bloedsomloop zoals ademen en bewegen?

5: waarom beadem je een kind van 0 tot 1 jaar mond-op-mond-en-neus

6: waarom moet bij brandwonden de zilverkleurige kant van het metallinegaas op de brandwond??

Alvast heel erg bedankt, misshcien zijn het wat stomme vragen maar ik wil er toch graag even duidelijkheid over hebben, anders sta ik volgende week met mijn mond vol tanden!

Groetjes Carolien

• joost

Dat vroeg ik me inderdaat ookal af. Volgens mij moest je al profesionele hulp inschakelen als de B was uitgevallen dus laat staan de A. Het lijkt mij dat je gewoon profesionele hulp beld nadat je de hele ABC gecontroleerd. Anders krijg je een beetje rare melding..;)

" ik zit hier met een bewusteloos slachtoffer….oneej…slachoffer ademt ook niet meer….ow en het hard klopt ook niet meer…;) . "

Groetjes joost

• Rene

Van welke organisatie is die ehbo-opleiding?

• Jeannette

Hoi

Hierbij een poging je vragen te beantwoorden:

>

> 1.Waarom moet je bij het beademen van een drenkeling pas na

> 1 minuut professionele hulp inschakelen?

Bij een drenkeling is het mogelijk dat de hartactie (nog) niet is weggevallen. Als je dan 1 minuut gereanimeerd hebt, is het dus mogelijk dat er al weer wat leven in het slachtoffer terug komt

>

> 2. waarom moet je bij het reanimeren van kinderen en

> ongevalsslachtoffers pas na 1 minuut professionele hulp

> inschakelen?

Bij een kind is het niet logisch dat deze een plotselinge hartstilstand krijgt. Veel vaker komt het voor dat er een probleem is in de ademhaling (denk aan verdrinken, bedelving etc). Ook nu heb je dus kans dat je na 1 minuut ranimatie levenstekenen krijgt bij het slachtoffer.

>

> 3. Waarom mag je bij een bloedsomloopcontrole niet tastend

> het halsgebied rond?

In het gebied waar je de halsslagader voelt zit een zenuwknoop die invloed heeft op het hartritme. Even kort door de bocht; je kan het het hartritme mee vertragen. Als je dat zou doen bij iemand met grote problemen met het hart (infarct bv) dan kun je zelf wel invullen hoe het dan verder gaat met het slachtoffer

>

> 4. waarom doe je geen bloedsomloopcontrole bij kinderen van 0

> tot 8 jaar, waarom let je hier alleen op tekenen van

> bloedsomloop zoals ademen en bewegen?

Als je iemand beademd die (nog) wel een hartritme heeft, zie je daar (soms minimale) reactie op. Een kind heeft waarschijnlijk geen hartstilstand maar wel een ademstilstand (zie boven)

>

> 5: waarom beadem je een kind van 0 tot 1 jaar

> mond-op-mond-en-neus

De afstand tussen mond en neus van de baby is zo klein dat jij met jou mond beide omsluit.

>

> 6: waarom moet bij brandwonden de zilverkleurige kant van het

> metallinegaas op de brandwond??

De metalline werkt als een soort Tefal; “anti aanplak” als het verband bij de deskundige er weer vanaf gehaald moet worden, is er een knas dat je dit kan doen zonder dat “de vellen” aan je gaasja blijven hangen.

Denk maar eens aan wat er gebeurd als je een “gewoon” gaasje op een schaafwond legt. Een brandwond is ook erg plakkerig, dus daarom liever iets wat zich niet zo hecht aan de wond.

>

> Het waren geen domme vragen, maar vragen die je tijdens de lessen had kunnen stellen.

Veel succes met je examen!

Jeannette

• peter h

Hoi Jeanette,

keurig beantwoord!!

Ik heb nog een hele kleine aanvulling

een kind heeft vaak geen problemen met het hart, maar problemen met de ademhaling. Dit omdat kinderen zich vaak (vaker) verslikken in bijvoorbeeld een snoepje.

Bij drenkelingen MOET je niet pas na 1 minuut professionele hulp waarschuwen, maar heb je even “bedenktijd”. In het boekje staat dan ook dat je na 1 minuut professionele hulp gaat waarschuwen, “als dat nog niet gebeurd is”.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat er meteen gebeld wordt. Dat is natuurlijk ook goed. Je hebt echter de kans om het leven van de drenkeling te redden door eerst te beademen, en daarna te waarschuwen. De oorzaak ligt immers niet in het hart, maar in de ademhaling. De ademhaling veiligstellen is dan cruciaal om het hart ook te laten werken. Als je eerst gaat alarmeren, verlies je al gauw een minuut, die je dan beter kunt gebruiken om te beademen. Er is een kans dat je door beademen de overige vitale functies in stand houdt, danwel niet verder achteruit laat gaan..

Enne,

domme vragen bestaan niet!

alleen domme antwoorden!!!

succes met je examen, laat even weten hoe het is gegaan.

Peter

kaderinstructeur

• Hans Dielessen

Beste ikkuh,

vraag 1 en 2: Je moet de proffesionele hulp waarschuwen zodra je constateerd dat het slachtoffer bewusteloos is zonder uitzonderingen.( Dus als het slachtoffer niet reageert waarschuw dan direct)

vraag 3: omdat er bij de halsslagaders sensor'tjes zitten diebij een te snelle circulatie een signaaltje naar de hersens geven om de circulatie langzamer te laten gaan. Ga jij daar nu met je vinger rond tasten dan denkt zo'n sensortje dat de circulatie te snel is en gaat die langzamer, en als het SO dan al een zwakke circulatie heeft is dat natuurlijk niet erg bevordelijk.

vraag 4: Omdat je dat bijna niet te voelen is in de hals door dat zo'n kind nog niet zo ontwikkeld is als een volwassenen. Ook kan je er van uitgaan dat als een kind niet ademd en ook niet nadat jij het een paar keer beademd hebt er ook geen circulatie is.

Vraag 5: Probeer bij een baby maar eens puur mond op mond te beademen, dat gaat niet het is daar te klein voor daarom doe je beide tegelijk.

Vraag 6: omdat de zilverkleurige kant van aluminium is en daardoor niet plakt aan de wond en dus de blaren intakt laten.

Als je geen metaline bij de hand hebt kan je ook een rol aluminiumfolie nemen daar haal je eerst 4 slagen van af dan heb je voor 99% sterile aluminium dat dus ook niet plakt maar wel geod afdekt(zet het wel losjes vast met een zwachteltje anders vanlt het er van af.

Zo ik hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben.

groetjes

Hans Dielessen

Kader instruckteur.

• Bart E

M.b.t. de punten 1 en 2 merk je op dat je bij een bewusteloos slachtoffer direct moet bellen. Als goed is leer jij je cursisten te (laten) bellen en te vertellen wat er aan de hand is.

Een goede centralist doet precies hetzelfde als jij en wat jij je cusisten leert, namelijk A,B,C… Met de mededeling van een bewusteloos slachtoffer zal een centralist dus geen genoegen nemen. De eerste vraag die je te horen krijgt is of je met het slachtoffer kunt praten en daarna of het slachtoffer een ademhaling heeft, hoe de kleur van het slachtoffer is, e.d.

Dus, blijf bij je A,B,C, voer je controles uit en laat dan pas bellen en start met je interventie.

• Paul Wimmers

Is het niet zo dat er bij verdrinking altijd een ambu wordt gewaarschuwd, ook al is het slachtoffer na succesvol beademen weer bij kennis? Dit in verband met zgn. droog-verdrinken? Met andere woorden, waarom zou je een minuut moeten wachten voordat er gebeld wordt. Is dat volgens het nieuwe OK-boekje?

• joost

Ik heb een vermoede dat het nog van de 23ste druk is. Bij mij staat dat ook zo. Ik weet niet hoe in het nieuwe boekje staat.

GreetZ JoOsT

• peter h

Zoals gezegd, na 1 minuut bellen “als dat nog niet gebeurd is”. Volgens 24e druk. Uitleg, zoals ik die heb gekregen, staat in een eerdere posting:

s.o. heeft in principe geen hartproblemen. Door de afkoeling wordt het zuurstofverbruik door het lichaam drastisch minder. Beademen kan, met name in de eerste minuut, levensreddend zijn.

Uiteraard dient een s.o. dat te water is geraakt,en iets mankeert, sowieso per ambu naar het ziekenhuis te gaan.

Daarom: ambu bellen is altijd goed, maar als je de keuze hebt, mag je een minuut wachten. Meestal heb je geen keuze, of heeft een ander reeds gebeld.

Maarre, niet te moeilijk denken!! Brullen: bel een ambulance!!! is ALTIJD goed.

Peter