Vraagje botbreuken

• Anton

Nog een vraagje: als je twijfelt bij iemand die bijv. van de fiets is gevallen na een aanrijding met een auto, hoe kun je dan zien of het om een botbreuk gaat of kneuzing (als je van buiten niks kunt merken, dus geen abnormale stand)?

Hoe moet je er dan achter komen? Door bijv. te vragen of het slachtoffer zijn tenen nog kan bewegen en na het antwoord ‘nee’ direct concluderen dat het om een botbreuk gaat? Wat is de juiste methode?

• j zweep

Als eerste vraag je niet aan het so of het zijn tenen wil bewegen, maar geef je het commando van beweeg je tenen eens. Als er dan nog twijfels zijn kan je een hand voorzichtig onder de enkel leggen en proberen het been 1 a 2 cm op te tillen.

Als het dan gebroken is laat het so dat wel horen en merken.

mvg, Johan

http://ehboforum.zenidhost.net

• Joffry van Grondelle

Commando geven?? we zitten toch niet in het leger, niet echt de benadering die het ehbo-boekje leert!

En bij twijfel of de arm gebroken is de patient naar de huisarts sturen.

Joffry, ambu-vpk

• Nils

Als je rustig vraagt of het slachtoffer zijn/haar tenen kan bewegen zal hij/zij in vrijwel alle gevallen zeggen dat dat niet kan, of dat zo is is een tweede. Op een nette manier zeggen dat hij/zij de tenen eens moet bewegen werkt veelal wel (kwestie van praktijkervaring, maar er staat wel meer niet in het oranje boekje)

Voor de volledigheid: de tenen zitten niet aan de arm….

Bij het vermoeden van een beenfractuur stuur je zo iemand niet naar de huisarts. Zeker weten dat ie niet op zijn been kan staan, laat staan naar de huisarts kan lopen. Staat gegarandeerd in de een of andere bewoordingen wel in het OK-boekje ;-)

• hans

nou ik zou gewoon 112 bellen dan hoe je zelf niet te beslissen of het wel of niet gebroken is.

als het niet gebroken is heeft men geluk maar wel pijn

als het wel gebroken is heeft men pech en ook pijn

• marcel

Ik vraag me nog steeds af of je nu een botbreuk wel of niet kunt bewegen. De een zegt van wel de ander niet